Korpsballen en knorren op de werkvloer

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 954

Korpsballen en knorren op de werkvloer

Mechanieker schreef:De jongeren krijgen een klap als ze de werkvloer opstappen, maar dat is gewoon vanwege het bloed, zweet, en de tranen die ze wellicht niet zo gewend zijn. Academici, die pas laat beginnen met werken, hebben daar extra last van.

Daarom hebben we trouwens bij de Studentencorpora een zogenaamde "kennismakingstijd" waar we de feuten laten kennismaken met zichzelf. Dat doen we door ze af te breken zodat ze zichzelf kunnen wederopbouwen. Geen betere manier om jezelf te leren kennen!

Maar ja: knorren begrijpen daar het nut allemaal niet van, totdat ze dus op die werkvloer komen. :D

Da's wel een donkere visie makker. Ik ken toch een zeker een flink aantal mensen die zijn zoals ze zeggen dat ze zijn, hoewel ik toegeef dat het vrij zeldzaam is. Het is dan ook niet niks, om jezelf te kennen, laat staan te kunnen zeggen wie je bent.
De ontgroening als voorbereiding op de werkvloer. Driewerf ha.

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

De ontgroening als voorbereiding op de werkvloer. Driewerf ha.


Heb jij het eens meegemaakt? Het is toch goed om je een keer te moeten invechten, ergens? En om afgeplast te worden? Dat is toch leerzaam? Ik heb er veel van geleerd, van het hele corpsgebeuren, en veel lol gemaakt, en aan over gehouden, in ieder geval. Work hard play hard, enzo. En je bent pas verneukt als je je verneukt voelt. B'vo!

Berichten: 954

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Heb jij het eens meegemaakt? Het is toch goed om je een keer te moeten invechten, ergens? En om afgeplast te worden? Dat is toch leerzaam? Ik heb er veel van geleerd, van het hele corpsgebeuren, en veel lol gemaakt, en aan over gehouden, in ieder geval. Work hard play hard, enzo. En je bent pas verneukt als je je verneukt voelt. B'vo!


Wat ik allemaal heb meegemaakt doet er verder niet zoveel toe, maar te doen alsof mensen die bij het corps hebben gezeten zo goed voorbereid zijn op de werkvloer omdat ze zich in een studentenclub hebben moeten "invechten" en knorren dat bij voorbaat niet zouden hebben, gaat toch niet ergens over.

Berichten: 2.504

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Heb jij het eens meegemaakt? Het is toch goed om je een keer te moeten invechten, ergens? En om afgeplast te worden? Dat is toch leerzaam? Ik heb er veel van geleerd, van het hele corpsgebeuren, en veel lol gemaakt, en aan over gehouden, in ieder geval. Work hard play hard, enzo. En je bent pas verneukt als je je verneukt voelt. B'vo!


De enige persoon die dat ooit met mij probeerde loopt nog steeds mank. Ze hebben van me te blijven en daarmee basta. Je bent pas gekleineerd als je dat toelaat. B'vo!
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

De enige persoon die dat ooit met mij probeerde loopt nog steeds mank. Ze hebben van me te blijven en daarmee basta. Je bent pas gekleineerd als je dat toelaat. B'vo!
De kennismakingstijd is puur een psycho-sociale aangelegenheid. Maar dat gaat dan wel van dik hout. Ik heb in mijn tijd grote kerels in zwijm zien vallen van angst of huilend over de grond zien kruipen, zonder dat er ook maar een hand op ze werd gelegd.

Geweld is trouwens een veel groter probleem op de niet-korporale vereningen volgens mij. Hoe het daar aan toe gaat slaat alles (letterlijk). Ik noem als voorbeeld even Quintus in Leiden eind jaren '90. Ik was daar met mijn club eens op uitnodiging van een meidenclubje. Zonder duidelijke reden werden we ineens fysiek aangevallen door een 'heren'club en uiteindelijk naar buiten gewerkt. Met alleen nog onze broekriemen aan en een enkele bloedneus of dikke lip stonden we ineens op straat. En we hadden nog niet eens afgerekend. Gelukkig hadden we vervangende kleding meegenomen omdat we wisten dat dit soort dingen wel een gebeurde bij die jongens. Maar op een korporale vereniging zou zoiets nooit kunnen gebeuren, omdat gasten per corpsstatuut onschendbaar zijn (behalve in geval van vooraf afgesproken zogenaamde 'invallen'). Ach, die goede ouwe studententijd...

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Wat ik allemaal heb meegemaakt doet er verder niet zoveel toe, maar te doen alsof mensen die bij het corps hebben gezeten zo goed voorbereid zijn op de werkvloer omdat ze zich in een studentenclub hebben moeten "invechten" en knorren dat bij voorbaat niet zouden hebben, gaat toch niet ergens over.


Ik meen dat het actieve studentleven bepaalde voordelen biedt ten opzichte van het knorrenbestaan, in het bijzonder ten aanzien van het leren kennen van jezelf en je medemens. Uiteindelijk vinden de meeste mensen hun weg wel, natuurlijk, corps of niet. Het hangt volgens mij ook sterk van de specifieke bedrijfscultuur af of de corpservaring een toegevoegde waarde heeft bij je eerste werkgever.

Berichten: 954

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Ik meen dat het actieve studentleven bepaalde voordelen biedt ten opzichte van het knorrenbestaan, in het bijzonder ten aanzien van het leren kennen van jezelf en je medemens. Uiteindelijk vinden de meeste mensen hun weg wel, natuurlijk, corps of niet. Het hangt volgens mij ook sterk van de specifieke bedrijfscultuur af of de corpservaring een toegevoegde waarde heeft bij je eerste werkgever.


Ja, en ik meen net zo goed dat het knorrenbestaan bepaalde voordelen biedt ten opzichte van het corpsbestaan (dat overigens niet de enige mogelijkheid tot actief studentenleven omvat). Dus, dat schiet niet echt op!

Berichten: 17

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

De ontgroening als voorbereiding op de werkvloer. Driewerf ha.


Dat zou impliceren dat je op de werkvloer constant je hoofd moet buigen, maar dat is niet zo. Studentenkorpsen kunnen leuk zijn. Ik ben er zelf geen voorstander van, maar ik wil het niet gelijk in negatief daglicht plaatsen, omdat het volgens mij best is goed is voor je sociale contacten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Afgesplitst van een topic in psychologie en sociologie. Ik hoop dat de titel een beetje goed is, in België kennen we die termen niet.

Berichten: 4.246

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Ik meen dat het actieve studentleven bepaalde voordelen biedt ten opzichte van het knorrenbestaan, in het bijzonder ten aanzien van het leren kennen van jezelf en je medemens. \
Actief is volgens jou korpsbal worden? Ik neem ook aan dat je het (in deze zin) niet hebt over de kmt? De kmt is bij mijn studentenstad bij sommige verenigingen heel mild en bij andere keihard. Ik ken studenten die uiteindelijk het nut niet zagen van al het gedoe. Ik heb helaas geen (inhoudelijke) verhalen gehoord van de studenten bij de grotere verenigingen.

Knorren studeren hier sneller af en krijgen op andere manieren sociale contacten. Ik wil hiermee benadrukken dat jij impliceert dat een onderdeel van het verenigingsleven 'rijker' is dan knor zijn. Ik zet daar mijn vraagtekens bij...
Quitters never win and winners never quit.

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Actief is volgens jou korpsbal worden? Ik neem ook aan dat je het (in deze zin) niet hebt over de kmt? De kmt is bij mijn studentenstad bij sommige verenigingen heel mild en bij andere keihard. Ik ken studenten die uiteindelijk het nut niet zagen van al het gedoe. Ik heb helaas geen (inhoudelijke) verhalen gehoord van de studenten bij de grotere verenigingen.
Tuurlijk kunnen knorren ook op eigen kracht allerlei activiteiten ontplooien, en dat doen ze ook wel. Maar de meeste knorren kiezen voor dat bestaan omdat ze domweg te indolent zijn om bij te dragen aan- en te genieten van- het actieve verenigingsleven. Die indolentie gaat ze later parten spelen op de werkvloer.

Trouwens, een knor is formeel een student die geen lid is van het Corps. Maar ik ben wat milder want voor mij zijn knorren studenten die *nergens* lid van zijn, dus ook niet van andere verenigingen.
Knorren studeren hier sneller af en krijgen op andere manieren sociale contacten. Ik wil hiermee benadrukken dat jij impliceert dat een onderdeel van het verenigingsleven 'rijker' is dan knor zijn. Ik zet daar mijn vraagtekens bij...
Knorren studeren sneller af? Dan lijkt me dat de studentenverenigingen bij jullie in crisis zijn. In Delft is een van speerpunten van het beleid bij het corps in ieder geval dat de studieduur, het slagingspercentage, het afstudeerpercentage en het afstudeercijfer beter dan het gemiddelde van de universiteit is. Als dat zoals jij zegt niet lukt bij jullie is dat een kennelijk falen van die verenigingen en een zeer ernstige zaak. Goed en effectief studeren is uiteindelijk toch het belangrijkste, en goed meedoen op de societeit zou daar geen belemmering voor moeten zijn, integendeel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Dat is wellicht in jouw korps zo maar over het algemeen valt dat vies tegen. Ik heb absoluut niets tegen studentenverenigingen en ik denk dat het zeker goed is om jezelf te leren kennen en ik geloof ook absoluut dat dat noodzakelik is om een beter mens te worden. Maar jezelf leren kennen hoeft natuurlijk niet door gekleineerd te worden, daar zijn genoeg andere methodes voor. Verder hoop ik toch niet dat je wilt beweren dat een twee weken ontgroend worden meer over jezelf verteld dan 4 of 5 jaar (of meer, maar jullie doen dat nominaal) studeren. Nu zit ik vrij hoog in de organisaties van mijn universiteit, organiseer ik popfestivals vanaf mijn 14e, zit ik op dit moment bij 3 verenigingen, organiseer ik activiteiten voor mijn studievereniging, heb ik meerdere benefiet avonden georganiseerd waar duizenden euro's voor het goede doel mee gemoeid was, ben ik mod hier, en verdien ik mijn geld met middelbare scholieren helpen hun diploma te verkrijgen. Dus ondanks dat ik niet lid ben van een studentenvereniging, wel veel mensen ken die bij een studentenvereniging zitten, kom ik wel aan mijn trekken hoor.

Ik vind het fijn dat je wat milder bent over ons niet studentenverenigingsstudenten want de terminologie knorren is ook licht denigrerend en neerbuigend. Hoe komt het toch dat studentenverenigingspersonen zo vaak neerkijken op de rest?

Dat geweld meer speelt op niet korporale verenigingen betwijfel ik. Op welke verenigingen doel je dan? Het Utrechtse korps met de roetkap affaire, Het Delftse korps met Maximiliaan of bedoel je Vindicat uit Groningen in 1997. Kijk ik snap natuurlijk ook wel dat dit selectieve berichten zijn, maar ontgroeningen hoe goed die ook kunnen zijn voor de groepsvorming gaan soms ook mis en zijn niet alleen maar rozegeur en maneschijn. Ik heb er nu wat meegemaakt en hoe leuk ze soms ook zijn, en hoe goed ook voor sommige mensen, er zijn teveel oudere jaars die het gewoon lekker vinden om te kleineren en er is te weinig controle. Ik heb genoeg gezien dat er eigenlijk niet goed gezien werd wat er allemaal aan de hand is.

Begrijp me niet verkeerd ik val echt niet studentenverenigingen aan, want ik vind het prima instituen, handig voor het netwerken, en goed voor de sociale contacten. Maar dat 1 week lang gekleineerd worden je iets verteld over jezelf hoop ik toch niet, want dan zou ik zeggen. Maak eens echt wat mee, ga dan lekker vrijwilligerswerk doen in Afrika, ik kan je persoonlijk vertellen dat een tripje Afrika ook best helpt in jezelf ontdekken. Voor festivals 20 uur op een dag werken doet het ook goed. Maaltijden rondbezorgen in een bejaardentehuis, ook dat kan ik persoonlijk vertellen dat dat soort dingen erg goed zijn voor jezelf.

Hoe ver zitten jullie trouwens onder de gemiddelde in Delft?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2.504

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

Nuja, je kan nu eenmaal geen eenheidsworst maken van je organisatie/werkvloer/iets soortgelijk.

Iedereen hetzelfde wordt gauw saai en vervelend. Wat vreemd is, sinds mensen die "anders" zijn vaak gepest worden. Het doet me denken dat mensen dit doen om aandacht af te leiden van het feit dat als ze dat niet meer kunnen, dat ze moeten aanvaarden dat ze niet specialer zijn dan de rest van de wereld, zoals de meest recente generaties met de paplepel hebben meegekregen. Je hebt verschillende mensen en zolang die jou niet opzettelijk kwetsen, aanvaard je die zoals ze zijn. Kan je er niet mee omgaan, dan negeer je ze zoveel mogelijk, maar natuurlijk niet als ze met je willen praten.

Mensen willen aan de ene kant aanvaard worden in de groep, aan de andere kant willen ze eenheidsworst uit de weg gaan. Ja wat is het nu? Ofwel ben je conform, en dan ben je hetzelfde als iedereen, ofwel ben je speciaal, en dan ben je meer dan de anderen.

De ene keer verveel je je en wil je meer, de andere keer denk je dat je het helemaal bent en moet je je toch bezighouden met die anderen te kleineren omdat je verder niks doen weet.

Mensen moeten eens ophouden verwachtingen te hebben van het leven. Enkel voor jezelf leven kan niet, enkel voor anderen leven ook niet, je moet sterk mixen en niet ten koste van anderen, en ook niet ten koste van jezelf. Daar maken mensen de fout: ze denken dat als ze iets willen, ze er iets voor moeten opofferen. Dit is aan de basis niet zo, maar zoveel mensen denken het dat ze het ook van anderen gaan verwachten.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Korpsballen en knorren op de werkvloer

De Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) heeft een keer een onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat studenten die lid zijn van een studentenvereniging een hoger studierendement halen, zie dit artikel.

Reageer