[natuurkunde] Harden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Harden

Hallo

Ik heb een speciale frees gemaakt uit stubstaal maar ik ken de temperaturen niet om die te harden en te temperen. Kan mij iemand hiermee verder helpen?

Badankt

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [natuurkunde] Harden

Ik vind ze ook niet, maar probeer eens te zoeken op google in andere talen vb stubstaal = stabstahl.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [natuurkunde] Harden

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met harden/temperen van zo'n frees ?

De hardheid van het metaal wordt dan beter (hoger) of ?
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] Harden

Overdruk schreef:Wat wordt er eigenlijk bedoeld met harden/temperen van zo'n frees ?

De hardheid van het metaal wordt dan beter (hoger) of ?

Harden is een term uit de metaalkunde die wordt gebruikt voor het proces waarbij de sterkte en daarmee de hardheid van een metaallegering verhoogd wordt. Deze toename van de hardheid van een legering kan nuttig zijn in een breed scala aan toepassingen.


Meer info op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Harden_(metaalbewerking)

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] Harden

Hallo

Ik heb die frees gemaakt van stubstaal. Dit is ongehard staal, anders zou het niet mogelijk om dit materiaal te draaien en te frezen. Nu zou ik die willen harden om hiermee brons en staal te kunnen snijden.

Gerard

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] Harden

Zoeken op Google Afbeeldingen met steel hardening tempering levert waarschijnlijk wel wat bruikbare diagrammen op.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [natuurkunde] Harden

Overdruk schreef:Wat wordt er eigenlijk bedoeld met harden/temperen van zo'n frees ?

De hardheid van het metaal wordt dan beter (hoger) of ?
Harden en temperen is het proces waarbij staal wordt verhit (in vuur) en wordt afgekoeld (in koud water). Het staal wordt er wel degelijk sterker van. De zeer sterke samourai zwaarden zijn dagen tot weken gehard/getemperd.

Bron: programma perfect weapon op national geographic channel.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [natuurkunde] Harden

In mijn tabellenboek staan enkele temperaturen op koolstof en chroomgehalte maar ik weet niet zeker wat de samenstelling is van jouw stubstaal. Ken je die soms ? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [natuurkunde] Harden

In het algemeen van stubstaal:

C: 1,1/1,2 Mn: 0,3/0,4 Si: 0,10/0,25 S en P: £ 0,035 Cr: 0,4/0,5
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer