Seksverslaafd

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Seksverslaafd

Ik vraag me af óf en wát de wetenschappelijke benadering achter deze gedachte is:

Waarom hebben sommige mensen (ik heb het alleen even over vrouwen om de groep te beperken) veel meer zin in sex en zijn het veel meer sexbeesten, dan andere vrouwen die bij wijze van spreken liever sokken gaan dichten of een boek gaan lezen. Anderen staan continu te draaien om erotische aandacht te krijgen.

Hoe kan dit en waaraan ligt dit verschil in mens? Is het genetisch bepaald of dingen die men heeft meegemaakt in de jeugd? Of is het misschien de mensen om je heen die het medebepalen?

Re: Seksverslaafd

hoi!

Ik denk dat gedeeltelijk met de opvoeding heeft te maken, hoeveel aandacht je thuis bijvoorbeeld krijgt en hoe je wordt opgevoed om op een bepaalde manier met het sexfenomeen om te gaan en hieruit gewoontes opbouwd.

Maar dat hoeft niet uit je gezin te komen, je hebt een bepaald karakter en jij bepaald dus hoe je met prikkels omgaat, als je streng wordt opgevoedt over bepaalde gewoontes van sex en je karakter zegt ''nee'' omdat je vindt dat het anders kan of ziet hoe je vrienden hiermee omgaan.

Genetisch is ook, als je weet dat je er gewoon goed uitziet en met je karakter samen bepaald om sexuele aandacht te krijgen.

Berichten: 6

Re: Seksverslaafd

er zijn waarschijnlijk meer factoren maar een belangrijke is de persoonlijke testosteronspiegel. bij mannen, maar ook bij voruwen verschilt dit per persoon. het is aangetoont dat vrouwen die meer testosteron in het bloed hebben meer voetballen(bijvoorbeeld in de pauze op de basisschool), zwaardere stem hebben, andere vetverdeling, meer zin in sex, meer mannendingen zegmaar.

Berichten: 4

Re: Seksverslaafd

...meer zin in sex, meer mannendingen zegmaar.
Is het ergens aangetoond dat "meer zin in seks" een zgn. mannending is?

Persoonlijk kan ik me daar weinig bij voorstellen, maar wellicht is het bewezen dat mannen een hoger libido hebben dan vrouwen (in zijn algemeenheid natuurlijk...)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Seksverslaafd

Het libido wordt aangewakkerd door testosteron. Aangezien testosteron voornamelijk een 'mannen hormoon' is, is het logisch om het meer als een mannending te zien. Vrouwen hebben ook testosteron, echter hun testosteronspiegel is lang niet zo hoog als bij mannen.

Nymphomanie (zoals men dat noemt) komt voor bij vrouwen met uitzonderlijk hoge testosteronspiegels.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Seksverslaafd

Natsie schreef:Is het ergens aangetoond dat "meer zin in seks" een zgn. mannending is?

Persoonlijk kan ik me daar weinig bij voorstellen, maar wellicht is het bewezen dat mannen een hoger libido hebben dan vrouwen (in zijn algemeenheid natuurlijk...)
Misschien kan het een beetje verklaard worden doordat mannen van nature alleen maar de drang hebben om hun zaad zoveel mogelijk te verspreiden, terwijl vrouwen veel selectiever zijn: ze willen het "beste" mannetje.

Dus mannen gaat het om de kwantiteit, en vrouwen om de kwaliteit, zeg maar :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Seksverslaafd

Het libido wordt aangewakkerd door testosteron


Lijkt me niet het hele verhaal: bij mannen die extra testosteron toegediend krijgen is het libido juist lager.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Seksverslaafd

Het libido wordt aangewakkerd door testosteron


Lijkt me niet het hele verhaal: bij mannen die extra testosteron toegediend krijgen is het libido juist lager.


Ow?, wist ik niet. Nou ja weer wat nieuws geleerd.

Hoe kan dit eigenlijk?
"Meep meep meep." Beaker

Re: Seksverslaafd

Ow?, wist ik niet. Nou ja weer wat nieuws geleerd.  

Hoe kan dit eigenlijk?
Komt omdat een hogere testosteronspiegel zoals we dat noemen o.a. de gonadotropine-afscheiding van de hypofyse (hersenaanhangsel) remt. Gonadotropinen zijn hormonen die een stimulerend effect hebben op de geslachsklieren zoals in dit geval de testes.

Berichten: 36

Re: Seksverslaafd

Seksverslaving wil zeggen dat je meer met seks bezig bent dan je zelf prettig vindt.

· Seksverslaving begint vaak in de puberteit. Vaak zijn het jongens en meiden die moeite hebben normaal contact te maken, zonder seks.

· Net als elke andere verslaving, kan het een vlucht zijn. Vaak komt het voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen en een onvermogen alleen te zijn. Je probeert negatieve gevoelens kwijt te raken door seks, maar dit eindigt steeds weer in teleurstelling. Zodra je bent klaargekomen, word je weer geconfronteerd met jezelf. De emotionele bevrediging blijft uit. Om dit te ontvluchten begint de zoektocht naar het volgende seksuele avontuur. Het gevoel van onvrede neemt toe, maar je blijft in de ban van seks. Je hebt er zelf geen controle meer over: de drang is sterker dan jijzelf.

· Seksverslaving heeft dus niet te maken met hoe vaak je masturbeert (zoals jongens en meiden vaak ten onrechte denken) of vrijt, of hoeveel partners je hebt. Het is meer dat je iets in seks zoekt en blijft zoeken wat daar niet te vinden is.

· Herken je dit, zoek dan hulp. Het is namelijk heel erg moeilijk om zo´n verslaving in je eentje te overwinnen.

hoop dat dit een bevredigend andwoord is :shock:

Homosapien
ik weet het eigelijk ook allemaal niet hoor :S

Berichten: 106

Re: Seksverslaafd

Om nog maar even terug te koppelen over de bewering dat testosteron de sekslust stimuleert/remt. Volgens mij is dat niet waar.

Verslavingen ontstaan doordat lichaamseigen opiaten in de hersenen worden geproduceerd. Lichaamseigen opiaten zijn "verdovende" middelen, die het lichaam zelf produceert. Die stoffen worden onder verschillende omstandigheden aangemaakt, zoals ook bij seks. Niet iedereen produceert evenveel van die opiaten, omdat de productie sterk afhangt van de belevenis van het individu. De redenen hiervoor heeft Homosapien genoemd. Dat verklaart waarom niet iedereen geobsedeerd is van seks. Ik ben van mening dat het menselijke chemie veel invloed heeft op het krijgen van een seksverslaving.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Seksverslaafd

Het libido wordt aangewakkerd door testosteron


Lijkt me niet het hele verhaal: bij mannen die extra testosteron toegediend krijgen is het libido juist lager.
jep en mannen die geen oestrogeen (vrouwelijk hormoon) hebben, hebben totaal geen zin in seks.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: Seksverslaafd

Buiten dit alles kan het ook te maken hebben met sexueel trauma (bv. verkrachting) op jonge leeftijd in combinatie met ADHD wat zich kan uiten in een 'sexverslaving' in zoverre dat de persoon (in mijn voorbeeld mijn vrouw) de macht wil in tegenstelling tot haar verleden waar ze die macht niet had...

En zoals Homosapien al opperde heeft het dus zeker te maken met frustatie en niet de lust zelf.

Zoek eens wat op van Freud :)
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

Re: Seksverslaafd

Het libido wordt aangewakkerd door testosteron
Lijkt me niet het hele verhaal: bij mannen die extra testosteron toegediend krijgen is het libido juist lager.
Door het toevoegen van testosteron zal de eigen testosteron productie nog verder afnemen..... Komt het misschien hierdoor?

Doordat je eigen testosteron productie afneemt wordt je libido lager.

Ik heb me ook wel eens af zitten vragen hoe het kan dat ik ieder moment van de dag wel te porren ben voor sex.....

Of dit nu aan testosteron ligt, of aan de verslaving van de stof (weet naam ff niet meer) die vrij komt wanneer een persoon klaarkomt.

Het is ook bewezen dat vrouwen met een hoger testosteron gehalte beter zijn in wiskundige activiteiten.... laat het hu toevallig zijn dat ik een halve wiskunde knobbel heb.

Zin in sex, om je voort te planten heeft zeker wel te maken met het testosteron gehalte.

* Mannen welke gecastreerd zijn hebben een sterk verminderder sekslust

* Tussen de 15 en 25 is het niveau van dit hormoon het hoogst en is tevens de seksuele activiteit het hoogst.

* Mannen met een laag gehalte testosteron hebben gemiddeld genomen minder vaak een erectie en zijn seksueel minder actief.

Nu de relatie tussen seksueel gedrag en vrouwen nog.... Dit is in de wetenschap nog onduidelijk, als bij vrouwen testosteron wordt toegediend hebben vrouwen wel meer zin in seks, het verhoogd ook de seksuele fantasieën.

Oestrogeen schijnt ook betrokken te zijn bij seksuele opwinding van de vrouw. Halfweg tussen de menstruaties, wanneer het oestrogeen gehalte het hoost is, gaan vrouwen over tot meer seksule activiteit.

Dus wat het is..... blijft onduidelijk.... Als er onderzoek naar komt dan doe ik graag mee! wil het wel eens weten hoe het nou kotm dat sommige vrouwen meer/veel meer zin in seks hebben dan andere vrouwen.

Berichten: 141

Re: Seksverslaafd

Het libido wordt aangewakkerd door testosteron
Lijkt me niet het hele verhaal: bij mannen die extra testosteron toegediend krijgen is het libido juist lager.
Klopt niet jongen en ik weet het uit ervaring :

Tijdens het toedienen stijgt je potentie en sexdrang het is als je stopt met die extra toediening dat je terugvalt maar daar zijn ook middeltjes voor...

Je geloofd nog in fabeltje dat vroeger verteld werd om atleten van de anabolen te houden.

Reageer