bosonen en fermionen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

bosonen en fermionen

Ik hoorde laats iets over bosonen en fermionen.

kan iemand mij er wat over vertellen(niet diep gaan, want ik ken er nog niets van) maar gewoon de grote lijn,

of kent iemand goede links?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: bosonen en fermionen

Fermionen zijn deeltjes met een halftallige spin. Dus spin 1/2,3/2,5/2. Het zijn de deeltjes die je altijd om je heen ziet. Ze zijn onderhevig aan het PauliPrincipe en kunnen daarom niet in hetzelfde systeem komen, je kan ze dus niet oneindig lang samenpersen en elektronen die fermionen zijn kunnen ook niet in dezelfde baan zitten.

Bosonen daarentegen zijn deeltjes met een heeltaaliige spin 1,2,3,4,5. Dit zijn de boodschapperdeeltjes. Ze wisselen de fundamentele krachten uit. Deze zijn niet onderhevig aan het Pauliprincipe dus kan je theoretisch oneindig veel fotonen in een kubieke attometer persen.

Berichten: 217

Re: bosonen en fermionen

aaargh schreef:Fermionen zijn deeltjes met een halftallige spin. Dus spin 1/2,3/2,5/2. Het zijn de deeltjes die je altijd om je heen ziet. Ze zijn onderhevig aan het PauliPrincipe en kunnen daarom niet in hetzelfde systeem komen, je kan ze dus niet oneindig lang samenpersen en elektronen die fermionen zijn kunnen ook niet in dezelfde baan zitten.

Bosonen daarentegen zijn deeltjes met een heeltaaliige spin 1,2,3,4,5. Dit zijn de boodschapperdeeltjes. Ze wisselen de fundamentele krachten uit. Deze zijn niet onderhevig aan het Pauliprincipe dus kan je theoretisch oneindig veel fotonen in een kubieke attometer persen.
Vandaar dat een Graviton spin 2 MOET hebben..... ;) 2,4,6,8,10.....

Maar ja......Is het energie nivo wat hij heeft om zich te vormen dan nog wel voldoende om met V=c te gaan..... :shock: Bestaat spin -1 eigenlijk,alhoewel ik me op dit moment het me moeilijk kan voorstellen?Hmmmm......

Stel nu.........Licht heeft -1/2 en een graviton kent -1 Hmmmmm...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: bosonen en fermionen

elektronen die fermionen zijn kunnen ook niet in dezelfde baan zitten.
Vergeet niet dat electronen in twee spintoestanden komen: -1/2 en 1/2... Je kunt dus twee electronen hebben in dezelfde baantoestand.. Zo lang het geheel maar anti-symmetrisch blijft...
Bosonen daarentegen zijn deeltjes met een heeltaaliige spin 1,2,3,4,5. Dit zijn de boodschapperdeeltjes. Ze wisselen de fundamentele krachten uit. Deze zijn niet onderhevig aan het Pauliprincipe dus kan je theoretisch oneindig veel fotonen in een kubieke attometer persen.
Ook atomen kunnen bosonen zijn.. Een waterstof atoom bijvoorbeeld, bestaat uit een proton en een electon.. Hoewel dit twee fermionen zijn is het totaal een boson:

+1/2 +1/2 = 1

+1/2 - 1/2 = 0

- 1/2 - 1/2 = -1
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 217

Re: bosonen en fermionen

aaargh schreef:elektronen die fermionen zijn kunnen ook niet in dezelfde baan zitten.
Vergeet niet dat electronen in twee spintoestanden komen: -1/2 en 1/2... Je kunt dus twee electronen hebben in dezelfde baantoestand.. Zo lang het geheel maar anti-symmetrisch blijft...
Bosonen daarentegen zijn deeltjes met een heeltaaliige spin 1,2,3,4,5. Dit zijn de boodschapperdeeltjes. Ze wisselen de fundamentele krachten uit. Deze zijn niet onderhevig aan het Pauliprincipe dus kan je theoretisch oneindig veel fotonen in een kubieke attometer persen.
Ook atomen kunnen bosonen zijn.. Een waterstof atoom bijvoorbeeld, bestaat uit een proton en een electon.. Hoewel dit twee fermionen zijn is het totaal een boson:

+1/2 +1/2 = 1

+1/2 - 1/2 = 0

- 1/2 - 1/2 = -1
Ik heb het gevoel dat die sneetje's brood,waar men in de snaar theorie over spreekt wel eens kegelvormig zou moeten lopen....En misschien ziet het geheel er dan weer uit als een zandloper op zijn kant..... De kromming buigt zich dan niet alleen van A naar B maar ook van groot naar klein en opnieuw weer naar groot....... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: bosonen en fermionen

Ik heb het gevoel dat die sneetje's brood,waar men in de snaar theorie over spreekt wel eens kegelvormig zou moeten lopen....En misschien ziet het geheel er dan weer uit als een zandloper op zijn kant..... De kromming buigt zich dan niet alleen van A naar B maar ook van groot naar klein en opnieuw weer naar groot.......   :shock:


Ik heb geen idee in welke zin dit te maken heeft met fermionen/bosonen, dus aub on-topic blijven..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: bosonen en fermionen

DvR schreef:Ook atomen kunnen bosonen zijn.. Een waterstof atoom bijvoorbeeld, bestaat uit een proton en een electon.. Hoewel dit twee fermionen zijn is het totaal een boson:

+1/2 +1/2 = 1

+1/2 - 1/2 = 0

- 1/2 - 1/2 = -1


ik ben niet zo gevordert in de deeltjes wetenschappen. maar waar bestaan quarks uit dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: bosonen en fermionen

maar waar bestaan quarks uit dan?


Nergens uit. Volgens de huidige stand van de wetenschap zijn quarks elementaire (puntvormige) deeltjes, die dus geen interne structuur hebben.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer