Aluin en Koperaluin

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 385

Aluin en Koperaluin

De leerkacht van chemie is er niet bij ons op school, en wij zouden toch verwillen gaan met aluin en koperaluin.

Nun zijn er alleen een paar zaken die ik zou willen weten. Kwestie van later niet gejost te zijn.

1. zijn deze stoffen duur?

2. zijn ze giftig, of is er iets anders dat ik moet weten?

3. wat is de oplosbaarheid in water van 20°C?

4. zou onderstaande oplosbaarheidstabel kunnen kloppen. En wat zijn gms.

5. als er nog iets is wat je kwijt wil over deze stoffen zeg het maar.

oplosbaarheid Aluin:

0 10 20 30 40 50 60 70 80 C°

5.7 8.5 12.0 18.5 25.0 36.8 58.5 94.4 195.0 gms/100gms

(bij 20 graden is dit 12.0 gms)

P.S. ik vraag niet dit voor mij op te zoeken. Dit kan ik ook wel, vraagt wel veel tijd, maar zal ik wel doen. Ik vraag eerder om een paar minuten van uw tijd op te geven en hierop te antwoorden als je het antwoord weet.

[edit]

het lijkt er een beetje op alsof koper aluin geen stof is, of geen naam voor een stof. Het kan dus fout zijn. In elke geval is het een stof met een gelijkaardig ionroosterals aluin. En de stof is grijs of bruin, en eerder een mengeling van de twee.

[edit2]

http://ull.chemistry.uakron.edu/erd/chemic...s/11/10085.html

http://ull.chemistry.uakron.edu/erd/chemic...s/11/10084.html

http://ull.chemistry.uakron.edu/erd/chemic...s/11/10229.html

ziet er niet gezond uit... Is het echt zo gevaarlijk als ze zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aluin en Koperaluin

Een paar kleine antwoorden.

Ik zou aluin niet eten, maar echt gevaarlijk is het niet. Het wordt soms gebruikt als bloedstelpend middel wanneer een man zich bij het scheren heeft gesneden.

Aluin is erg geschikt om mooie kristallen van te groeien.

De oplosbaarheid in je tabelletje is gegeven in "grammen" (grs).

Duur? Nee, niet echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Aluin en Koperaluin

Koperaluin bestaat niet.

Met Aluin wordt meestal kaliumaluminiumsulfaat bedoeld, maar er zijn ook andere aluinen. Deze aluinen kenmerken zich door het volgende:

De formule is XY(SO4)2

Waarbij X een eenwaardig positief ion is (bijvoorbeeld Kalium, Ammonium, Natrium) en Y een driewaardig ion (bijvoorbeeld Aluminium, IJzer, Chroom).

Koper is niet driewaardig, dus koperaluin bestaat niet (hoewel je eventueel een aluin zou kunnen maken van eenwaardig koper).

IJzeraluin en Chroomaluin zijn bekende voorbeelden van andere aluinen. Chroomaluin is enigszinds giftig, ijzeraluin en gewoon aluin zijn niet heel erg giftig.

Berichten: 2.746

Re: Aluin en Koperaluin

aluin is te koop op (Kaliumaluminiumsulfaat

http://www.hekserij.nl/chemicalien.htm

Re: Aluin en Koperaluin

Ik zou graag een van de eerdere vragen willen herhalen:

Klopt de oplosbaarheids tabel? En zo ja, klopt het dan dat ik voor een verzadigde oplossing met 6 liter water 12 kilo aluin nodig heb?

Ik ben een Pabo studente en ik wil graag in de laatste schoolweek (met groep 8) christallen maken. Ik weet verder helemaal hoe het werkt en kan ook de theorie op het relatief lage niveau goed overbrengen, maar als iemand nog tips heeft voor het maken van die oplossing (6 liter vraagt wel om een heel groot bekerglas), dan zijn ze van harte welkom!

Ik zal het forum in de gaten houden, maar je kunt me ook rechtstreeks mailen op: ***

Alvast bedankt!

Edit Moderator (JanMeut): gebruik van email adressen is niet toegestaan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Aluin en Koperaluin

Als je het over aluin hebt dan heb je het in Nederland vrijwel altijd over kaliumaluminiumsulfaat dodecahydraat. Deze stof wordt niet genoemd bij de hierboven gegeven links, wel de watervrije variant ("burnt") en het ammonium en natrium zout.

Volgens Merck lost 139 gram aluin per liter op bij 20 graden Celcius.

Voor 12 kilo aluin heb je dus ruim 86 liter water nodig.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Aluin en Koperaluin

JanMeut, bedankt voor je antwoord en sorry voor het mail adres.

Voor een verzadigde oplossing (waar we die christallen mee kunnen maken) moet ik het water echter verwarmen. Ik moet dus weten hoeveel gram er oplost in 1 liter water van 90 graden Celcius.

In eerder genoemde atbel lijkt het erop dat dat bijna een oplossing van 2:1 moet zijn en aangezien ik 6 liter vloeistof nodig heb, kwam ik dus zo op die 12 kilo Aluin. Ik wil niet perse 12 kilo Aluin gebruiken, maar wel perse 6 liter water (zodat iedereen in groep 8 zijn eigen christal kan maken en observeren).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Aluin en Koperaluin

De betreffende tabel komt in elk geval bij 20 graden redelijk overeen met mijn gegevens, dus laten we aannemen dat deze tabel helemaal correct is. Dan komt het idd op ongeveer 2 kilo aluin per liter bij 80 graden.

Echter vraag ik me af of je een zo sterke oplossing wilt gebruiken, bij afkoelen zal de aluin heel erg snel neerslaan, ik vraag me af of je dan mooie kristallen krijgt. So wie so zou ik het eerst zelf uitproberen voor het in de klas te brengen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Aluin en Koperaluin

Op die manier heeft wel de winnaar van de kristalgroei wedstrijd gewonnen. Een zeer verzadigde oplossing in de koelkast snel laten afkoelen. Zijn kristal was 15 cm lang. Naar het schijnt heeft de leerkracht het wel alleen gedaan, we wij hebben het ook zo goed als alleen gedaan, en niet gewonnen. snif snif...

Conclusie, blijkbaar gaat het op die manier toch nog zo slecht niet. Trok het kristal op niets, zou hij nooit kunnen winnen.

Reageer