[wiskunde] Afgeleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[wiskunde] Afgeleiden

Hallo iedereen,

deze avond stuitte ik bij het studeren op volgend vraagstuk,

en ik heb geen flauw idee hoe eraan te beginnen.

Ik snap de idee niet direct.

Kan iemand me even op gang zetten?

Een kogel met een straal van 5cm valt in een paraboolvormige schotel met vergelijking f(x)= 1/8 x² (eenheid= 1cm)

is er onder de kogel nog plaats voor een vlieg?


Greets,

Caro

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [wiskunde] Afgeleiden

Rbelle schreef:Een kogel met een straal van 5cm valt in een paraboolvormige schotel met vergelijking f(x)= 1/8 x² (eenheid= 1cm)

is er onder de kogel nog plaats voor een vlieg?
Is dit alles dat je weet over het vraagstuk ?

De situatie is mij niet meteen duidelijk :D

Berichten: 16

Re: [wiskunde] Afgeleiden

Ruben01 schreef:Is dit alles dat je weet over het vraagstuk ?

De situatie is mij niet meteen duidelijk :D
wel mij ook niet,

daarom dat ik hier een beetje inspiratie hoop op te doen

ik vermoed dat je moet berkenen of er tussen de bodem van de schotel en de bol

als hij erin valt de maximum hoogte moet berekenen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [wiskunde] Afgeleiden

Rbelle schreef:ik vermoed dat je moet berkenen of er tussen de bodem van de schotel en de bol

als hij erin valt de maximum hoogte moet berekenen...
De bodem van je schaal kan je eventueel gaan bepalen met een afgeleide maar in dit geval is het redelijk makkelijk.

Het minimum ligt in het punt 0,0.

Nu zou je een afstand t.o.v van de onderkant van de kogel kunnen gaan berekenen indien je de x-positie kent waar men de kogel in de schaal loslaat hé.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Afgeleiden

Het gaat om de kromtestraal van de par in het punt (0,0).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Afgeleiden

Ik neem aan dat de bal in het midden van de parabool op 0,0 ligt en als de parabool heel stijl is, dan zit de bal vast, en als de parabool heel vlak is, dan is er nog ruimte voor een vlieg om tegen de bal aan te zitten, en tussen de parabool en de bal in te zitten. Als je de bal op een vlakke plaat zou leggen, dan was er genoeg ruimte voor de vlieg. Is dat ook zo bij deze parabool. Zoals Safe zei moet je dan naar kromte straal kijken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 16

Re: [wiskunde] Afgeleiden

Ik neem aan dat de bal in het midden van de parabool op 0,0 ligt en als de parabool heel stijl is, dan zit de bal vast, en als de parabool heel vlak is, dan is er nog ruimte voor een vlieg om tegen de bal aan te zitten, en tussen de parabool en de bal in te zitten. Als je de bal op een vlakke plaat zou leggen, dan was er genoeg ruimte voor de vlieg. Is dat ook zo bij deze parabool. Zoals Safe zei moet je dan naar kromte straal kijken.
nene het is effectief of er nog een vlieg onder de bal kan, het minimum van de parabool ligt in 0,0 en het

middelpunt van de bal op 0,h en de hoogte is dus gevraagd

ik heb vandaag even info gevraagd.

je moet eisen dat in een punt a de raaklijn aan de cirkel gelijk is aan de raaklijn aan de parabool,

want je moet onderzoeken of de bal in de 'kom' past.

ik zal deze namiddag nog eens proberen het uit te werken en ik post het antwoord dan wel :D

Greets,

Caro
Ruben01 schreef:De bodem van je schaal kan je eventueel gaan bepalen met een afgeleide maar in dit geval is het redelijk makkelijk.

Het minimum ligt in het punt 0,0.

Nu zou je een afstand t.o.v van de onderkant van de kogel kunnen gaan berekenen indien je de x-positie kent waar men de kogel in de schaal loslaat hé.
de x-positie is ook 0 aangezien de parabool symmetrisch is tov de y-as

(dat is te zien aan het voorschrift)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Afgeleiden

Je kan ook cirkel en parabool snijden en eisen dat dit raken moet zijn (D=0).

y=x²/8 en x²+(y-h)²=25

De cirkel heeft hierbij M(0,h).

D=0 geeft h.

Reageer