Kwantumfluctuaties

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 112

Kwantumfluctuaties

Hallo,

Quantumfluctuaties is de term voor deeltjes die constant gevormd worden in het vacuüm tezamen met hun anti-deeltjes, die zichzelf weer annihileren in de tijd toegelaten door het onzekerheidsprincipe. De deeltjes "bestaan" dus uit imaginaire energie, die de wet van behoud van energie onmetelijk kort verbreken.

Wanneer dit gebeurt op een cruciale afstand van een zwart gat, kan bv. het anti-deeltje in het zwart gat vallen en hierbij kan het andere deeltje ontsnappen. Dit fenomeen noemt men Hawking-radiatie.

Hier mijn vragen: hoe kan het dat het deeltje kan blijven bestaan? Is dit niet in strijd met de wet van behoud van energie? En hoe leidt dit verschijnsel tot het verdampen van zwarte gaten? Nu, ik kan mij een antwoord indenken waarbij op een of andere manier het ontsnappende deeltje zijn energie haalt uit het zwarte gat (aangezien het ene energie wint, het andere energie verliest), maar hoe zou dat in hemelsnaam in zijn werking kunnen gaan...

I'm curious :D

N.B.: zou dit verschijnsel ook geen antwoord kunnen bieden op het feit dat er een (zo lijkt het) onevenwicht is van materie en anti-materie in het heelal?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kwantumfluctuaties

Je vraag net ontdekt. Als een gecreëerd deeltje gevangen wordt door een zwart gat, wordt zijn 'broertje' ook vast en zeker gevangen. Ook hij bevond zich te dichtbij het zwarte gat.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kwantumfluctuaties

Je vraag net ontdekt. Als een gecreëerd deeltje gevangen wordt door een zwart gat, wordt zijn 'broertje' ook vast en zeker gevangen. Ook hij bevond zich te dichtbij het zwarte gat.
Nou nee, dat is juist de essentie van Hawkingstraling: dat zijn "tijdelijke" deeltjes die op zodanige afstand van een zwart gat onstaan, dat het ene deeltje nog nét wel wordt gevangen, en het andere nét niet (degene die ontsnapt is dan de straling).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 112

Re: Kwantumfluctuaties

Rogier, zou je dan ook het antwoord weten op mijn oorspronkelijke vraag? Ik vraag me het eigenlijk nog steeds af na al die tijd.

BTW, thermo, bedankt voor dit topic terug tot leven te wekken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kwantumfluctuaties

Nou nee, dat is juist de essentie van Hawkingstraling: dat zijn "tijdelijke" deeltjes die op zodanige afstand van een zwart gat onstaan, dat het ene deeltje nog nét wel wordt gevangen, en het andere nét niet (degene die ontsnapt is dan de straling).
Deelje en antideeltje ontstaat tegelijk vlak bij elkaar nabij een zwart gat. Dus kosmisch gezien is de één in de buurt van het zwarte-gat, dus de andere ook.

Berichten: 112

Re: Kwantumfluctuaties

Deelje en antideeltje ontstaat tegelijk vlak bij elkaar nabij een zwart gat. Dus kosmisch gezien is de één in de buurt van het zwarte-gat, dus de andere ook.
en als eentje nu net het Schwarz-schild (sorry voor mogelijke spelfouten) ingaat en de andere net niet? Er gebeuren genoeg zulke fluctuaties om een serieus aantal hiertoe te rekenen.

Natuurlijk is Hawking's theorie niet bewezen en dus wel omstreden, maar het is wel degelijk een gangbare theorie.

'k Vroeg mij dus af hoe het nu precies voor die "verdamping" van een zwart gat zorgt en of juist dit dat ene deeltje laat leven wat eigenlijk niet zou "mogen" blijven leven...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kwantumfluctuaties

Als een gecreëerd deeltje gevangen wordt door een zwart gat, wordt zijn 'broertje' ook vast en zeker gevangen. Ook hij bevond zich te dichtbij het zwarte gat.
Als het verschijnsel reëel is, kan ik me voorstellen, dat soms het gewone deelttje en soms het antideeltje ingevangen wordt (50% 50% kans). Gemiddeld zal daardoor de wet van behoud van massa 'nauwelijks' geschonden worden.

Reageer