Geheugen-gen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Geheugen-gen

Heeft een mens in zijn DNS ofwel DNA-strengen een opslagcentrum in de vorm van een gen of meerdere voor informatie,welke via voortplanting van zijn voorouders komen.

Deze voorouders hadden ook weer een persoonlijke programmering door het overbrengen van genen en hierna na de geboorte de conditionnering door het geleerde en de ervaringen in zijn leven opgedaan.

En dat geheel wordt mogelijk weer doorgegeven,hetzij compleet ofwel een deel ervan.

Is via deze gedachte mogelijk de zg.reincarnatie te verklaren,er worden ineens zaken herinnerd/gezien en men meent geen familiebanden te zien,maar via via zijn er mogelijk wel relaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Geheugen-gen

Het lijkt me dat eerst en vooral een goed antwoord op de eerste vraag gegeven moet worden, vooraleer we kunnen speculeren over het tweede. Omgekeerd brengt weinig op. Daarom verplaats ik dit eerst naar biologie. Ik denk wel dat de vraag nog enige duiding nodig heeft.

Berichten: 4.502

Re: Geheugen-gen

Vergeet dan voorlopig mijn tweede vraag over reincarnatie en dan blijft de eerste mbt. een mogelijk aanwezig geheugen-gen over.

En die vraag is simpel gesteld en zou te beantwoorden zijn met ja of nee.

Vervolgens zou er bij "ja" een dispuut/discussie kunnen komen,wat dat veronderstelde gen zou kunnen inhouden en wat de mens zou kunnen reproduceren door een spontane reactie,dromen of training!

Voldoende duiding,Y ? :D

Berichten: 311

Re: Geheugen-gen

Hmm..ik weet niet of dit gen bestaat. Ik denk van wel.

Waarom zijn we bang van spinnen? In ons verleden bleken spinnen gevaarlijke beestjes te zijn. Een geheugen-gen die doorgegeven wordt aan de kinderen en (heel langzaam) aangepast wordt doorheen de generaties, is voor mij veel aannemelijker dan Darwin zijn bruute theorie: bam, mutatie, de persoon is bang voor spinnen, meer overlevingskans.

Bepaalde dingen zijn niet geloofwaardig als deze volgens deze evolutietheorie worden verklaard.

Een geheugen-gen is veel eleganter als verklaring...

Het geheugen-gen zou gekoppeld zijn aan je gevoelens...

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geheugen-gen

Victor schreef:Hmm..ik weet niet of dit gen bestaat. Ik denk van wel.

Waarom zijn we bang van spinnen? In ons verleden bleken spinnen gevaarlijke beestjes te zijn. Een geheugen-gen die doorgegeven wordt aan de kinderen en (heel langzaam) aangepast wordt doorheen de generaties, is voor mij veel aannemelijker dan Darwin zijn bruute theorie: bam, mutatie, de persoon is bang voor spinnen, meer overlevingskans.

Bepaalde dingen zijn niet geloofwaardig als deze volgens deze evolutietheorie worden verklaard.

Een geheugen-gen is veel eleganter als verklaring...

Het geheugen-gen zou gekoppeld zijn aan je gevoelens...

Groeten,

Victor
Jouw interpretatie van Darwin's theorie is hoogstens niet elegant, dat wil niet zeggen dat de theorie daadwerkelijk

is zoals jij haar beschrijft. Genen die een bepaald gedrag induceren overleven doordat het gedrag wat ze induceren

wordt uitgevoerd. Als dit giftige spinnen negeren is, zullen mensen die giftige spinnen negeren deze eigenschap

doorgeven. Mensen die dit gen niet hebben zullen de spinnen niet negeren, doodgaan en het gen níet doorgeven.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle angst aan het genotype toegeschreven kan worden. Een stukje ratio, leergedrag etc. is ook in het spel. Als er een groep mensen is zonder gen die ze angstig maakt voor spinnen en zonder iemand die ze vertelt dat ze doodgaan van die spinnen, zullen ze na een paar overlijdensgevallen a.g.v. die spinnen, die spinnen voortaan negeren. Net zoals dieren in het wild ook dingen van hun ouders leren.

Bij dit soort discussies overheerst nature (genen) altijd, terwijl nurture met al haar facetten (sociale input, leren, denken, straffen, belonen etc.) vaak op de achtergrond geraakt. Derhalve ben ik niet overtuigd van het feit dat er een geheugen-gen is, ik prefereer gewoon het het geheugen te noemen. Mensen en dieren vertonen nu eenmaal imitatiegedrag, dat de basis daarvan een gen is, of gewoon een leerproces door de tijd heen, zal onduidelijk blijven. Het meest logische is het laatste, aangezien er in het dierenrijk talloos meer verschillende gedragingen zijn dan genen. Voor elke emotie of gedraging een apart gen, geheugen-gen of iets dergelijks? Lijkt me niet.

http://www.youtube.com/watch?v=KxKfpKQzow8
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geheugen-gen

Als ik de vraag correct interpreteer, vraag je nu eigenlijk of kennis/eigenschappen die tijdens het leven van een organisme zijn opgedaan, door voortplanting door te geven zijn aan het nageslacht. Heel kort is het antwoord hierop nee.

Wanneer een organisme iets leert of een eigenschap krijgt tijdens zijn leven (neem als voorbeeld dat dit organisme een poot verliest) dan wil dit niet zeggen dat dit wordt doorgegeven aan het nageslacht, zelfs al zou dit een postieve uitkomst kunnen hebben (in dit specifieke voorbeeld is het overduidelijk dat het hier niet om een voordeel gaat, maar dat even ter zijde). De somieten van beide ouders zijn nodig om de genetische informatie over te brengen. Hier heeft de rest van het lichaam (genetisch gezien) niks mee te maken.

Voor enige nuance, nu wil ik niet beweren dat genetische factoren de enige albepalende factoren zijn, epigenetische factoren zoals methylatie en maternaal RNA zijn cruciaal in de embryonale ontwikkeling van elk organisme.

Maar nogmaals, om antwoord te geven op jou vraag... Nee dat bestaat niet. In de 19de eeuw stelde de botanist August Weismann al voor dat het nageslacht niet de eigenschappen van het lichaam van de ouders erft maar de eigenschappen die in de somieten liggen opgeslagen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Geheugen-gen

Na veel zoeken kwam ik in contact met het Erasmus MC en kreeg het volgende antwoord op de topicvraag:

Erasmus MC

Erasmus MC - Jr Science



Geregistreerd op: 25.08.2006

Berichten: 30 Beste Oktagon,

Dank voor je boeiende vraag, die ik inmiddels ook per email ontving. Wat mij betreft mag je je naam best geven, al ben je op verschillende fora actief, maar dit terzijde.

In antwoord op je vraag:

mentaal geheugen

Vele ervaringen en leermomenten worden inderdaad opgeslagen in de hersenen. Tijdens het leren wordt de signaalsterkte van de synapsen (een synaps is de overgang van de ene hersencel naar de andere) aangepast. Meer specifiek: de ampa-receptoren van de synapsen worden gereguleerd. Zo vormt zich je mentale geheugen. Herhaling van dezelfde leerstof zal leiden tot een betere signaalsterkte, en dat zorgt ervoor dat je de dingen beter onthoudt: ik neem aan dat je hierop doelt als je het hebt over 'reproductievermogen'.

Aanleg voor vaardigheden, breinvolume en intelligentie zijn zeker erfelijk en dus genetisch bepaald, maar het mentale geheugen NIET. Een dochter weet niet vanaf de geboorte wat haar moeder dacht, toen die 10 jaar was.

genetisch geheugen

Toch bestaat er ook een 'genetisch geheugen': de ervaringen en leefomstandigheden van je (voor-)ouders zetten zich deels vast in eiwit-structuren die zich bevinden rondom het DNA, in iedere celkern. Het DNA zit als het ware ingepakt in deze eiwitten, en die verpakking is van invloed op de mate waarin de genen actief zijn. Deze structuren en processen bovenop de genetische code worden aangeduid met de term 'epigenetica' (epi Gr. = op).

In eicellen en zaadcellen wordt deze epigenetische informatie deels doorgegeven, en daarmee wordt het erfelijk (epigenetische overerving).

Een voorbeeld:

Vroege en voortdurende blootstelling aan sigarettenrook is van invloed is op de activiteit van bepaalde genen die voor de stofwisseling van belang zijn. Er zijn aanwijzingen dat jongens die op jonge leeftijd zijn begonnen met roken, later meer kans hebben op dikke zonen en/of kleinzonen!

Als je meer informatie wilt over epigenetica, kijk dan vooral op onze website www.epigenome.eu/nl .

Vriendelijke groet,

Benno

Berichten: 43

Re: Geheugen-gen

er zijn twee manieren waarop "info" kan worden doorgegeven,

1. als er een gen ontstaat die zorgt dat iemand een bepaald gedrag vertoont (het ontstaan van dat gen is willekeurig) en het individu heeft een betere overlevingskans hierdoor, dan zal dit gen zich over de populatie verspreiden en zal iedereen dit gedrag vertonen. Het gaat hier nooit om aangeleerd gedrag van het individu tijdens zijn leven (zoals in zijn hersenen worden opgeslagen), wel als het gedrag het gevolg is van iets dat in zijn genetische code ontstond.

2. er bestaat iets als epigenetica (speciale vormen van rna, methilatie en eiwitten op de DNA strengen spelen hier een rol, als je meer wil weten zoek dan zelf wat verder in ander posts) en deze epigenetische kenmerken zouden tijdens het leven van het individu kunnen worden beïnvloed door omgevingsfactoren (meer studies hierover zijn nodig), deze eigenschappen zouden mogelijk ook erfelijk zijn (wederom meer studies ter bevestiging zijn nodig)

Berichten: 4.502

Re: Geheugen-gen

Ik las ergens via Google wat simpele duitse uitleg voor epigenetica en wel:

Het epi-machanisme is de mogelijkheid voor het DNA om een gen aan/uit te zetten;in een menselijk genoom (set chromosomen?)zouden 30000 genen zitten waarvan er een deel kan worden aan/uit geschakeld.

Verder bestaat er een informatie-management in de celkern,

de genetische info die niet direct nodig is,ligt heel dicht opeen gepakt in het genoom,

en genetische info,welke altijd is ingeschakeld en dus actief is,ook wel de huishoudelijke genen (direct nodig)genoemd.

De epigenica behoort tot "de spullen op zolder!",die bewaar je en worden tevoorschijn gehaald als je niet bij de huishoudelijke genen wat vind. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geheugen-gen

Klopt, via epigenetica kun je ook informatie naar een volgende generatie overbrengen middels het specifiek aan- of uitzetten van bestaande genen d.m.v. methylering. Toevallig stond er in de krant (NRC) dit weekend nog een artikeltje over de invloed die de hongerwinter had op de kinderen die toen verwekt werden. Dit bleek ook via deze vorm van epigenetica te gaan. Het is zelfs mogelijk dat dit in meerdere generaties doorwerkt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer