Springen naar inhoud

[natuurkunde]Vectordiagrammen transformator

• Log in om te kunnen reageren

Denistuff

Denistuff

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2008 - 12:22

Beste allemaal,

ik heb deze vraag maar in huiswerk geplaatst aangezien hier een vraag volgt welke ik, inderdaad, als huiswerk meegekregen heb.

Vraag: geef de vector (wijzer) diagrammen van een transformator in de volgende situaties:

Nullast, vollast en kortsluit.

De eerste 2 volgen hieronder:

Nullast
http://img230.images...aamloos1pk1.jpg

Vollast
http://img384.images...naamloosnr3.jpg

Ten eerste: zijn de bovenstaande vectordiagrammen juist?

Ten tweede:
Bij vollast zien we een extra stroom I1' ontstaan als gevolg van de belasting die aangesloten is op de secundaire zijde. Wat ik niet begrijp is dat deze I1' de secundaire flux compenseert aangezien de totale flux gelijk moet blijven. Kan iemand mij dit een beetje uitleggen?

Ten derde: nu nog het vectordiagram bij kortsluitsituatie (kortsluitproef) hoe ziet dat eruit?

In ieder geval weer bedankt voor jullie moeite!!

Groet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 september 2008 - 16:14

Waarschijnlijk wat te "diep" voor het huiswerkforum, vandaar de verhuizing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 september 2008 - 23:23

Als je de secundaire gaat belasten, dan gaat er een secundaire stroom lopen. Maar die heeft t.o.v. het magnetisch circuit een tegengestelde richting als de primaire stroom. De magnetische flux wordt dan minder, waardoor de primaire impedantie minder wordt. Ter compensatie zal dan de primaire stroom toenemen, totdat het evenwicht is hersteld.

Overigens is in je tweede tekening de verhouding een beetje zoek. Bij vollast is de primaire stroom I1 vele malen groter dan de nullaststroom. De richting van de I1 vector is ook afhankelijk van het type belasting aan de secundaire kant. als die belasting (nagenoeg) ohms is, dan zal I1 dat ook zijn, dus I1 nagenoeg in fase met U1.

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 17:33

Is de nullastflux niet in fase met de nullaststroom? Er loop toch maar één stroom door de spoel en weerstand, die bvb 60° naijlt op de spanning. Ik weet dat de spanningen over de weerstand en spoel 90° verschoven zijn,maar het is toch dezelfde stroom die de magnetische flux opwekt in de spoel en warmte in de weerstand?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 september 2008 - 18:59

De flux is inderdaad altijd in fase met de stroom. En als er sprake is van meerdere stromen, dan is de flux in fase met de resulterende stroom.

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 19:30

Maar er is toch maar één stroom? Er zijn 2 spanningen, spanning over de spoel en spanning over de weerstand, neemt men hier nu de vectoriële som van dan zal deze een nieuwe spanning opleveren die tussen de 0° en de 90° verschoven is tov de stroom. Dus ik snap nog altijd niet waarom de flux niet in fase is met die ene stroom?

Oh ja, sorry Denistuff als ik je verwar, dat is zeker niet mijn bedoeling.

Veranderd door sparkgaptransmitter, 22 september 2008 - 19:31

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 september 2008 - 20:50

Dat zeg ik toch ook? In nullast is er maar 1 stroom. En de flux is daarmee in fase en evenredig in grootte.
Maar als de trafo belast is, dan is er ook nog een secundaire stroom. En de resultante van de secundaire en de primaire stroom is in fase met de flux.

Denistuff

Denistuff

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 21:13

Zo een aantal antwoorden op mijn vraag, ik ga het even allemaal doorlezen. Maar ik wilde toch even zeggen dat ik jullie hulp zeer waardeer!!

Groet
Denistuff

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 16:04

Inderdaad, maar waarom zie ik dan bij de tekening van "Nullast" dat er een deel van de stroom in fase is met de primaire spanning en een deel 90° verschoven? Bij nullast vloeit er toch geen secundaire stroom? Dus zou hier maar één stroom mogen getekend (hoewel het zo in veel boeken wordt voorgesteld) zijn. En zou het magnetische veld in fase moeten zijn met deze stroom (die bvb 80° naijlt op Up).

Ik wil niet zeggen dat al deze boeken verkeerd zijn maar ik stel me gewoon vragen omdat er 2 stromen zijn terwijl er eigenlijk maar één is.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 september 2008 - 18:03

Verrek, nou je het zegt, daar had ik overheen gekeken. Er is fysiek maar één stroom, I0, maar die kan je ontbinden in twee componenten. De ene is in fase met de spanning, Iv, en stelt de ohmse verliezen voor. De andere staat haaks op de spanning, Im, en stelt de magnetische verliezen voor.
Maar de flux, die hoort natuurlijk niet in fase te staan met Im, maar in fase met de totale stroom I0.

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 18:18

Ok, maar wat is de reden hiervan? Dat men dit zo voorsteld, voor het gemakkelijker te maken? Of om de verliezen duidelijk te maken (of beiden)? Ik vind dit namelijk heel raar.. En ook nog het feit dat een stroom die 90° voor- of naijlt (in dit geval ijlt de stroom na op de spanning die de stroom veroorzaakt) geen vermogen kan overdragen. Dus waarom stellen ze de ijzerverliezen voor als een stroom die 90° in fase verschoven is met de spanning? Met ijzerverliezen bedoelen ze wervelstroomverliezen en hysteresisverliezen maar hoe kunnen deze verliezen vermogen "afsnoepen" als (volgens de tekening) spanning en stroom 90° verschoven zijn tov elkaar?

Wervelstromen zijn eigenlijk ohmse (?) stromen die in het ijzer vloeien door inductie en dit wordt vertaald in een transfo naar een ohmse belasting. Daarom wilt men deze zo klein mogelijk houden (ook om de kern niet op te warmen). Maar ik kan mij niet voorstellen hoe hysteresis vermogen afsnoept van de bron..

Sorry als het onduidelijk is , maar dit is moeilijk om uit te leggen

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 17:13

Ik heb nu via een ander forum vernomen dat de flux bij nullast toch 90° naijlt op de primaire spanning, ookal is de stroom bvb 80° naijlend. Dit komt door het hysteresisverschijnsel hebben ze mij verteld.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures