Springen naar inhoud

- - - - -

Nieuwe nanokankertherapie

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2008 - 12:59

Nanodeeltjes met small interfering RNA (siRNA) laten in het lab huidtumoren met 60 procent slinken. Dat melden farmacologen van Penn State University deze week in Cancer Research.

Lees meer ... C2W
Lees meer ... Penn State en EurekAlert

Lees de wetenschappelijke publicatie

Veranderd door Klintersaas, 17 september 2008 - 13:02

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ad1956

ad1956

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2008 - 11:44

Toen mijn lieveling bijna 10 jaar geleden ernstig ziek werd zat ik te mailen met een knappe dokter uit zwitserland, die beweerde een Gen-therapie in ontwikkeling en bijna klaar te hebben, die tussen de 2 en de 10 jaar operationeel zou zijn.
Mijn lieveling is 'n jaar later helaas gestorven en de gen-therapie is inmiddels van het firmament verdwenen.
Ik vermoed dat sensationele berichten over kankertherapien uitsluitend het doel hebben om er voor te zorgen dat de onderzoekers hun baan niet verliezen.(subsidies, schenkingen enz.)
Dus mooie berichten bekijk ik met Argus ogen en mijn houding is 'eerst zien en dan geloven'.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2008 - 12:10

Ad, Gentherapie is helemaal niet van het firnmament verdwenen! Er wordt nog veel onderzoek naar gedaan en er zijn al redelijk wat clinical trials mee aan de gang, alleen volgens mijn weten niet voor de toepassing tegen kanker, wel tegen de ziekte van Duchenne.
Daarbij denk ik dat je kunt zeggen dat siRNA ook een vorm van gentherapie is, hangt een beetje af van je definitie. Daarbij had ik je 10 jaar terug ook al kunnen vertellen dat het toen echt binnen 2 jaar niet op de markt zou zijn, deze ontdekking is zeer veelbelovend, maar moet nog geoptimaliseerd, dan nog door trial 1 en 2 proeven op muizen, dan nog de clinical trials op mensen. Het duurt nog zeker 10-15 jaar voordat kanker met (deze) siRNAs behandeld gaat worden. Maar omdat het lang duurt voordat mensen er iets aan hebben is absoluut geen reden om geen onderzoek te doen!!
De "nieuwe" en zeer veelbelovende therapieen die nu voor patienten beschikbaar komen zijn ze ook al minstens 10 jaar mee aan het sleutelen, en als je nu de ziekte krijgt ben je blij dat iemand daar al die jaren zich voor uit de naad heeft gewerkt zodat er nu wat voor is. Dat we met wat we nu ontdekken de mensen die nu de ziekte hebben niet direct kunnen helpen is wrang, maar het is zeer logisch en begrijpelijk dat je niet elke gelukte proef in het lab meteen maar op mensen kan gaan toepassen.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

ad1956

ad1956

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2008 - 12:31

Hallo Wendy,
Waar ik met name op doel is het naar buiten brengen van het nieuws.
Daar klampen mensen zich onterecht aan vast.
Het is egoistisch en onverantwoordelijk van sommige van de doorgaans amerikaanse en zwitserse onderzoekers om de berichten op deze manier in het nieuws te brengen.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2008 - 13:04

Het zijn niet de wetenschappers zelf die het op deze manier in het nieuws brengen, de wetenschappers zelf publiceren alleen maar, in goede of minder goede journals, bedoeld voor collegas (en concurenten) en niet perse voor patienten (iig niet om ze al dan niet hoop te geven, maar) om elkaar te informeren over het laatste onderzoek, waar het staat, wat de ontdekkingen zijn en om de wetenschap in het algeheel verder te helpen

Het instituut waar de wetenschapper werkt, heeft een PR afdeling, als de wetenschapper publiceert in een journal die hoog aangeschreven staat (vooral Nature of Science) dan geeft de PR afdeling daar een PR bericht van, wat dan verschillende kranten en mainstream tijdschriften (kunnen) oppikken en dan weer die wetenschapper in kwestie gaan interviewen over wat de ontdekking was, en die moet dat dan proberen uit te legegn in lekentaal.

Op die manier kan het publiek ook een beetje op de hoogte blijven van de grootste ontdekkingen in het veld. Gebeurd dit niet (en ik vind eigenlijk dat het al veel te weinig gebeurd) dan wordt de wetenschap weer veroordeeld door te zeggen dat ze in een ivoren toren zitten, en dat niemand echt weet wat er nou eigenlijk allemaal gebeurd. Ik vind zelf juist dat openheid over onderzoek naar het brede publiek heel belangrijk is.

Het is echt niet zo dat een wetenschapper iets ontdekt en dan denkt: "nou daar ga ik alle mensen en vooral de huidige patienten eens even lekker mee maken" terwijl hij zelf ook wel weet dat een ontdekking nog mijlenver van de kliniek afstaat. Daar heeft een wetenschapper zelf ook helemaal niets aan. Of onderzoek geld krijgt heeft niets te maken met wat het mainstream publiek er vanaf weet.

Veranderd door WendyTje, 19 september 2008 - 13:06

To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

timwijgerde

timwijgerde

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2008 - 16:33

Quote: Of onderzoek geld krijgt heeft niets te maken met wat het mainstream publiek er vanaf weet.

Wel een beetje he Wendy, omdat organisaties zoals NWO, ZonMW en de EU natuurlijk calls uitbrengen die goed liggen in het huidige economische/sociologische klimaat. Ik ben het verder met je eens hoor.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures