Aerodynamische proef onderwater

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Aerodynamische proef onderwater

Aangezien de proef aerodynamica bij vleugels van vliegtuig (liftwerking) moeilijk is na te bootsen dmv eigen windtunnel, heb ik te horen gekregen van mijn docent dat het eventueel ook een idee mbv een waterpomp (en andere dingen natuurlijk) de proef onderwater uit te voeren.

dus ipv een windtunnel het proef onderwater uitvoeren om de lift werking bij een vleugel te kunnen waarnemen en eventueel de stroming van de water.

Kan iemand helpen? dus of het wel geschikt is. en zo ja hoe ik het moet aanpakken. bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Aerodynamische proef onderwater

Lucht is samenpersbaar. Daardoor kan er drukverschil (lift) ontstaan tussen de onder- en bovenkant vd vleugel.

Vloeistof is nauwelijks samenpersbaar. Bovendien is de dichtheid van water pakweg 1000 x de dichtheid van lucht.

Ik twijfel daardoor, dat de goed vergelijkbare, meetbare resultaten zou kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Aerodynamische proef onderwater

Het principe van Bernouilli (datgene wat vleugels lift geeft) werkt zowel in lucht als in water en heeft niks met samendrukbaarheid te maken. Er zijn boten die met het Bernouilli principe varen om de boot met behulp van een draagvleugel uit het water te tillen om zo minder weerstand te hebben. De Connexxion boten zijn hier een voorbeeld van.

Afbeelding

Het verschil in dichtheid is wel een issue waar je rekening mee moet houden. Bestudeer eens het principe van Bernouilli en het getal van Reynolds. Daarmee zou je in je discussie je meetresultaten kunnen vertalen van water naar lucht.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer