[natuurkunde]Vertraging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde]Vertraging

Hallo alweer,

Ik heb alweer problemen met fysica. Ik ben momenteel bezig met de wette van newton en ik kwam op de vraag terecht:

Een wagen van 1200 kg verplaatst zich aan 90km/uur (25m/s). De auto heeft 10 meter nodig om volledig tot stilstand te komen. Hoeveel kracht is er nodig op dat te bereiken? De kracht in kwestie is de wrijvingskracht van het wegdek met de banden.

Mijn methode was: de vertraging vinden in functie van de afstand en dus ik kwam uit dat de vertraging 2,5m/1m moest zijn. Het probleem is dat er geen tijd gegeven is. Mijn uitkomsten waren altijd anders als de verbetering die zogezegd 36700 newton moesten zijn. Ik kwam steeds uit rond 46000 newton.

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde]Vertraging

Mijn methode was: de vertraging vinden in functie van de afstand en dus ik kwam uit dat de vertraging 2,5m/1m moest zijn. Het probleem is dat er geen tijd gegeven is. Mijn uitkomsten waren altijd anders als de verbetering die zogezegd 36700 newton moesten zijn. Ik kwam steeds uit rond 46000 newton.
Je vertraging is fout. Kun je laten zien hoe je die berekend hebt?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 311

Re: [natuurkunde]Vertraging

Misschien lukt het zo: bereken eerst de constante negatieve versnelling (=vertraging) a om daarna met F=m*a de constante kracht te berekenen. Jij zet de vertraging in functie van afstand. Voor de eenvoud nooit doen! De tijd heb je niet...maar wel genoeg informatie om de tijd te berekenen.

vergelijking 1:

x=beginsnelheid*t + a*t²/2

10m=25m/s * t + a*t²/2

vergelijking 2:

v=beginsnelheid + a*t

0=25m/s+a*t

Je hebt 2 brave onafhankelijke vergelijkingen en 2 onbekenden, dus uitgerekend:

a= -31.25m/s²

t= 0.8s

vergelijking 3:

F=m*a

F=1200kg*-31.25m/s²

F=-37500 N

Klopt niet volgens jouw uitkomst. Ben ik fout of jouw uitkomst?

Groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde]Vertraging

@Victor,

Goed bedoeld, en soms kán het niet anders, maar:
WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

../..

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Iedereen leert meer als je hem/haar over de drempels heenhelpt zodat hij/zij zelf weer verder kan, dan dat je complete uitwerkingen gaat posten.

(Ik heb trouwens de uitwerking niet gecheckt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [natuurkunde]Vertraging

Ok,

ik heb de manier gevonden. Ik heb gewoon de kinetische energie in joele berekend.

Aangezien 1J = Nm kan ik de uiteindelijke kracht vinden.

Ik wil wel graag toevoegen dat ik niet probeer te profiteren van dit forum.

Ik heb mijn (foute) werkwijze gegeven als poging tot bewijs dat ik zelf probeer.

Daarbij studeer ik voor de examencommissie waardoor ik geen huiswerk krijg maar alles zelf moet doen.

Deze oefening was een gewone oefening in de cursus die ik probeerde te maken.

Dus ik wil gewoon even laten weten aan zij die denken dat ik andere mensen mijn werk laat doen dat dat niet zo is.

Ik zal proberen in het vervolg een beter voorbeeld van mijn werkwijze te geven om de mensen gerust te stellen.

Alvast bedankt voor de pogingen maar ik heb de oplossing uiteindelijk gevonden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde]Vertraging

Ik wil wel graag toevoegen dat ik niet probeer te profiteren van dit forum.
Dat is een reactie op mijn post, en daarin beweer of insinueer ik dat ook geenszins. :D

Als ik iets dergelijks bemerkt had dan had je dat luid en duidelijk en niet mis te verstaan gelezen.

Ik wou alleen Victor even meedelen dat hij niet op de beste manier bezig was met berichten zoals dat hierboven, hoe goed bedoeld ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer