Wiskundige zeepbel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 136

Wiskundige zeepbel

Ik moet binnenkort aan een Praktische opdracht voor wiskunde beginnen, en wilde zeepbellen voorstellen aan mijn medeleerling. Nog niks staat vast, maar ik wilde vragen of iemand een paar leuke suggesties had (met vormen, berekeningen e.d.) zodat ik meer leuke ideeën en berekeningen op niveau (6vwo) naar voren kan brengen om dit onderwerp te pakken?

alvast bedankt =)

Berichten: 8.614

Re: Wiskundige zeepbel

Wel, iemand die ik ken heeft in zijn eindwerk (het Belgische equivalent van een praktische opdracht) zeepvliezen behandeld. Hij heeft als basis o.a. het zeer nuttige boekje 'Zeepvliezen' uit de Zebrareeks gebruikt.

PS: Die kennis is met zijn eindwerk in de finale van de Heidelandprijs geraakt (die overigens vanavond plaatsvindt), dus potentieel is er zeker.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundige zeepbel

Ik weet er weinig vanaf, maar betwijfel ten sterkste of er (op VWO-niveau) veel over te vertellen/aan te rekenen valt. Heb even gezocht op google, en kom uit op een pagina als deze; of een pdf als deze
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.246

Re: Wiskundige zeepbel

Ik weet er weinig vanaf, maar betwijfel ten sterkste of er (op VWO-niveau) veel over te vertellen/aan te rekenen valt.
De zebrareeks is per definitie het middel voor PO's.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundige zeepbel

Zoals ik al zei: ik weet er weinig vanaf :D En de zebrareeks ken ik niet. Het boekje ziet er inderdaad erg nuttig uit!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.246

Re: Wiskundige zeepbel

Zoals ik al zei: ik weet er weinig vanaf :D En de zebrareeks ken ik niet. Het boekje ziet er inderdaad erg nuttig uit!
Ik gebruikte er minstens drie op VWO :P (maar deze niet)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8.614

Re: Wiskundige zeepbel

Ik weet er weinig vanaf, maar betwijfel ten sterkste of er (op VWO-niveau) veel over te vertellen/aan te rekenen valt.
Wees gerust, er valt véél over te vertellen (en heeft nog eens een hoop praktische toepassingen ook; o.a. in de bouwkunde als ik me niet vergis).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wiskundige zeepbel

ik heb zelf dat boekje mogen lenen van mijn wiskunde leraar, ik moet alleen nog erin bladeren en kijken of dat te doen is :P Het lijkt me leuk, ik heb ook al de links bekeken en ik ben zeer geïnteresseert in dit onderwerp.

Ik ga mijn medeleerling morgen ook overtuigen dat te doen :D

bedankt :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wiskundige zeepbel

ik ben bezig met mijn PO wiskunde in dit geval en ik heb een vergelijking waar ik niet uitkom.
\( L(x) = 4\sqrt {x^2 + 25} +10 - 2x \)
Dit is de formule voor de lengte van een zeepbel tussen 4 pinnen (deze staan in de vorm van een vierkant)

hier moet ik de afgeleide van bepalen. Dat klopt tot nu toe allemaal (ik heb het Zebra boekje van zeepbellen en achterin staan de oplossingen)

ik kom hier op een afgeleide van
\( L'(x) = \frac {4x}{ \sqrt {x^2 + 25}} - 2 \)
en daaruit volgt voor 'x' de exacte waarde van
\( \sqrt {8 \frac{1}{3}} = \frac {5}{3} \sqrt {3} \)
tot hier volg ik het en klopt het allemaal nog. Hierna moet ik de exacte waarde gaan bepalen van de lengte van de zijden van de zeepbel. Dus dan neem ik
\( x = \frac {5}{3} \sqrt {3} \)
en die heb ik ingevuld in L(x) en kom dan uit op
\( L(x) = 4\sqrt {33 \frac{1}{3}} +10 - 2 (\frac {5}{3} \sqrt {3}) \)
en daar loop ik vast.

zou iemand mij verder kunnen helpen.

volgens het antwoordenboekje moet er
\( 10\sqrt{3} + 10 \)
uitkomen

ow en kan iemand deze topic dan naar het huiswerkforum verplaatsen, aangezien het nu wel valt onder huiswerk en praktica :D

merci

Berichten: 4.246

Re: Wiskundige zeepbel

kom dan uit op
\( L(x) = 4\sqrt {33 \frac{1}{3}} +10 - 2 (\frac {5}{3} \sqrt {3}) \)
en daar loop ik vast.
Hier gaat het fout, het moet zijn:
\( L(x) = 4\sqrt { \frac{25}{9}3 +25} - 2 (\frac {5}{3} \sqrt {3})+10 = 4\sqrt { \frac{25}{3}4} - 2 (\frac {5}{3} \sqrt {3})+10 = 10\sqrt{3} + 10\)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Wiskundige zeepbel

Je hebt een regelmatige 5-hoek (deze vraag komt uit het Zebra boekje voor zeepbellen) in een zogenaamde Plexiwafel. Een Plexiwafel is een een constructie van 2 stukken plexiglas met daarin een set pinnen, in dit geval 5, en dit dompel je in een zeepoplossing en er ontstaat een figuur.

De vraag hierbij is, teken de figuren van de plexiwafels (bovenaanzicht) met respectievelijk 0, 1, 2 en 3 imaginaire pinnen.

Een imaginaire pin is een 'aangrijpingspunt' van de zeepbellen om de welbekende zeepbellen te maken.

Mijn probleem begint al bij het tekenen. een regelmatige 5-hoek lukt wel, maar dan komen de imaginaire pinnen. in een 3-hoek kan je er 1 hebben en in een 4-hoek lukt het met 2 imaginaire pinnen.

Logisch gezien zouden bij 0 imaginaire pinnen zouden zeepvliezen zich aan de buitenkant bevinden. Dan komt het probleem dat je je tekening moet maken met het minimaal oppervlak én met de imaginaire pinnen. hier loop ik vast. Kan iemand mij helpen?

Reageer