Springen naar inhoud

Hoe messing te legeren zonder dat het zink verdampt


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Latinitas

    Latinitas


  • >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2008 - 23:17

Het is me nu gelukt koper te smelten, en wel met een propaan-zuurstof brander. M`n doel is om daarmee Romeinse replica`s te gieten. De originele exemplaren zijn gemaakt van een legering met 75% Cu, 20% Zn, 5% Sn en soms een procentje Pb. Wanneer ik dit wil legeren kom ik al snel op het probleem dat wanneer koper snelt en ik er Zn aan toevoeg, een deel van het Zn weer verdampt. Ik weet dat die dampen giftig zijn dus doe het ook buiten met de wind in de rug. Mijn vraag is hoe ik dit op zou kunnen lossen, want op deze manier is mijn legering niet meer correct aan dat van vroeger. Is het dus mogelijk om op grond van de natuurkundige wetten een manier te verzinnen zodat het wel lukt? Bij de andere legeringen heb ik totaal geen problemen.

Veranderd door Latinitas, 17 september 2008 - 23:19


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures