Mesomerie in de organische chemie en ideale gaswet.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Mesomerie in de organische chemie en ideale gaswet.

Hallo,

Een aantal weken geleden leerde ik de lewis formule toen leerde ik ook dat: als vanuit één bruto formule twee verschillende niet arbitraire (ik vermoed dat men hier mee bedoeld niet onderling in tegen spraak) structuurformules kan opstellen dan treedt er mesomorie op.

Vandaag vertelt men mij een paar bladzijden verder dat in de organische chemie men vanuit één bruto formule twee verschillende lewis formules kan opstellen.

Nu is mijn vraag hoe kan dat? Treedt er dan geen mesomerie op in de organische chemie?

Tweede vraagje men heeft gegeven een gas 333K en 1.013 men zegt dat we hier de algemene gaswet toe kunnen passen om het molair volume te kunnen berekenen.

En geeft dan volgende formule P1 V1 /T1 = P2 V2 / T2

Als ik terug ga zoeken in mijn theorie dan vind ik nergens dat dit de ideaale gaswet is maar wel de volgende: PV=nRT Hoe komt men dan aan die eerst?

Groeten.

Berichten: 704

Re: Mesomerie in de organische chemie en ideale gaswet.

bij mesomerie vindt er delokalisatie van pi-elektronen of niet gebopnden elektronen plaats. Dit gaat altijd naar het meest elektronegatieve deeltje, de andere kant op is niet realistisch. Een ander voorbeeld is de benzeenring. Deze is erg stabiel vanwege deze elektronendelokalisatie. Je kunt het als het ware zien als het verspringen van de dubbele binding over de ring.

Al de formules met een andere elektronenverdeling geven een onvolledig beeld van de werkelijkheid en daarom zijn het mesomeren van elkaar.

bij het opstellen van mesomeerformules moet je rekening houden dat alle atomen op dezelfde plek bliojven staan en dat je alleen pi-elektronen en niet bindende elektronen mag verplaatsen (van sigma-elektronen blijf je dus af)

de formule die jij gaf over de algemene gaswet klopt. Daaruit volgt namelijk dat pV/T = nR = constant (namelijk bij uitzetten of compressie van een gas verandert het aantal mol niet. Kortom: pV/T = constant en dus geldt p1V1/T1 = p2V2/T2 = pnVn/Tn = constant, namelijk nR

Re: Mesomerie in de organische chemie en ideale gaswet.

bij mesomerie vindt er delokalisatie van pi-elektronen of niet gebopnden elektronen plaats. Dit gaat altijd naar het meest elektronegatieve deeltje, de andere kant op is niet realistisch. Een ander voorbeeld is de benzeenring. Deze is erg stabiel vanwege deze elektronendelokalisatie. Je kunt het als het ware zien als het verspringen van de dubbele binding over de ring.
volgens mij is mesomerie iets helemaal anders hoor ;) ik denk dat wat jij hier nu uitlegt resonantie is!

mesomerie is eigenlijk als je bv een C atoom neemt en je zet er 4 verschillende andere atomen op! dan neem je nog een C atoom en je maakt het spiegelbeeld van die eerst molecule! (mocht je thuis een bouwdoos met moleculen hebben moet je dit eens maken) en als je ze dan op elkaar probeert te leggen zul je zien dat ze niet dezelfde molecule vormen (2 bindingen zijn omgewisseld) ook al bevatten ze allebei dezelfde atomen!

je heb dan nog onderverdelingen in de mesomerie: diastereomeren,enantiomeren,mesomeren e.d. maar ik denk dat je dit nog niet hebt gezien.

haha ik hoop dat je het een beetje begrijpt :shock:

Re: Mesomerie in de organische chemie en ideale gaswet.

resonantie = mesomerie --> jij hebt het over stereoisomerie :shock:

Reageer