[natuurkunde]golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[natuurkunde]golven

In een figuur is een touw van 1,2 m lengte over een katrol geslagen. De massa van het touw bedraagt 1,104 g.

De linkerkant van het touw is verbonden met een trilapparaat waarvan de frequentie ingesteld kan worden.De rechterkant kun je opvatten als een vast uiteinde.Aan het touw hangt een blokje van 150 g. (neem g=9,81m.s-2). De afstand van het trillapparaat tot aan de katrol is 80 cm.

A) Bereken de voortplantingsnelheid van de golven in het touw.

b) Bereken met welke frequentie het apparaat trilt als er precies een halve golf in het touw past.

c) Bereken met welke frequentie het apparaat trilt als er een hele golf in het touw past

d) Bereken de frequentie van de derde boventoon

e) welke formule geldt er algemeen voor de frequentie van de boventonen

Normaal zou ik de antwoordden ongeveer wel weten maar nu snap ik het niet echt omdat er bijvoorbeeld geen trillingstijden bekend zijn of golflengten zou iemand mij kunnen helpen? met een uitleg er bij wat goede sites waar ik wat theorie achtergrond kan lezen zou ook welkom zijn b.v.d.

Groetjes

Berichten: 311

Re: [natuurkunde]golven

A) Deze vind je door een formule in te vullen uit je cursus. Er is weinig redenering nodig.

B) Je kent de lengte van het touw. Bereken hiermee de golflengte en, samen met het antwoord op vorige vraag, de frequentie.

C) Idem als B.

D) Idem als B en C, maar...verdeel het touw in het juist aantal knooppunten.

E) Als je D hebt opgelost, kun je ook de frequentie van de 2de en 4de boventoon berekenen...leg deze 3 uitkomsten naast elkaar, en je vindt al snel de gelijkenissen. --> opstelling algemene formule.

Succes!
Only an optimist can see the nature of suffering

Reageer