Springen naar inhoud

[wiskunde] lineaire formule

• Log in om te kunnen reageren

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:24

Hallo, ik heb een dringende vraag waar ik maar niet uit kom. Voor jullie waarschijnlijk een simpele vraag, voor mij niet, aangezien ik in de 3e klas zit en wiskunde mijn zwakste vak is.

Gegeven is de lijn l:y=1,5x+4
a Teken lijn l (dit begrijp ik wel)
b Ga met een berekening na of A(8,8) op l ligt (hier begrijp ik dus helemaal niks van!)
c Welke van de volgende punten liggen op l? (deze begrijp ik ook niet)
B(10,10), C(20,-34), D(-100,154) en E(1,2.5)

Graag een duidelijk antwoord.

Groetjes, Spanx3

"Hulp nodig voor pw morgen!" uit je topictitel verwijderd. Respecteer aub je medegebruikers, iedereen heeft evenveel recht op aandacht. Lees ook de regels nog eens. Moderator

Veranderd door Jan van de Velde, 27 januari 2009 - 21:46

Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:26

ok, zeggen dat je het niet snapt is wel super simpel

wat heb je al geprobeerd of hoe denk je dat je het moet oplossen?

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:27

Begrijp je wat zo een formule (dus 1,5x + 4) eigenlijk inhoudt? Wat is x in je grafiek die je getekend hebt? Wat is y? Wat betekent A(8,8)? Dit is inderdaad voor ons een eenvoudige vraag, maar ik zie niet precies waar je nou de mist ingaat en ik heb geen zin om het antwoord voor te kauwen.

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:29

Ja ik heb het geprobeerd!
Ik begrijp dat je 8 als x moet nemen in de formule. Ik heb hem ook al uitgerekend, maargoed, wat dan?
Hoe kom je er dan achter dat hij op de lijn ligt?

Ik word dus helemaal gek want ik begrijp er niks van en heb morgen een proefwerk :'(
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:29

Het is rechte, niet lijn :D.

Misschien je even op gang helpen: die A(8,8), wat is dat juist, wat betekent dit?

Edit: physicalattracation was me voor :P

Veranderd door Ike, 18 september 2008 - 20:30

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:30

b Ga met een berekening na of A(8,8) op l ligt (hier begrijp ik dus helemaal niks van!)

Om te controleren of een punt op die lijn ligt, dien je de co÷rdinaten in te vullen in het functievoorschrift.

Voorbeeld 1: Beschouw het punt LaTeX . De x-co÷rdinaat van dit punt is 0, de y-co÷rdinaat is 5. Nu willen we weten of F op l ligt. We vullen de co÷rdinaten dus in het voorschrift van l in:

LaTeX (op de plaats van de y komt dus de y-co÷rdinaat, op de plaats van de x de x-co÷rdinaat)

Als we dit uitrekenen krijgen we:

LaTeX

Dat klopt natuurlijk niet, dus ligt F niet op l.

Voorbeeld 2: Beschouw het punt LaTeX . Invullen levert:

LaTeX (op de plaats van de y komt dus de y-co÷rdinaat, op de plaats van de x de x-co÷rdinaat)

Uitrekenen:

LaTeX

Dat klopt wel, dus G ligt op l.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:34

physicalattraction, ga nou niet zo doen. Ik heb een proefwerk over een heel paragraaf, waarvan een ŔŔn opgave niet begrijp. EN dan nog niet eens een opgave, maar een deel daarvan. Denk je nou echt dat ik het antwoord wil hebben omdat ik er zelf geen zin in heb? Kom nou!

Klintersaas: hÚÚl erg bedankt. Daar heb ik wat aan!

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:35

Blijf i.i.g. kalm. y = 1,5x + 4 stelt alle punten voor die op de rechte liggen. Is x=0, dan vul je 0 in in de plaats van x en dan bekom je y=4. Het punt (0,4) is dus een punt van de rechte. Nu is de vraag: 'Ligt A(8,8) op de rechte?' Volg hetzelfde prinicipe en is y=8 dan ligt het punt op de rechte, anders niet.

Edit: Klintersaas was me voor :D.

Veranderd door Ike, 18 september 2008 - 20:36

spanx3

spanx3

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:41

Dank jullie wel, nu is het me duidelijk. Als je heel lang over hetzelfde nadenkt, kun je niet meer helder denken. Nu ik het begrijp, denk ik: stom natuurlijk!

Klintersaas, kan ik je morgen niet even lenen :D?

Veranderd door spanx3, 18 september 2008 - 20:46

SGML

SGML

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 20:05

Hallo, ik heb een dringende vraag waar ik maar niet uit kom. Voor jullie waarschijnlijk een simpele vraag, voor mij niet, aangezien ik in de 3e klas zit en wiskunde mijn zwakste vak is.

Graag een duidelijk antwoord.

Groetjes, Spanx3

hoi,

het is eigenlijk niet zo moeilijk!

Als je moet nagaan of A(8,8) op de grafiek ligt moet je deze getallen in de formule invullen.
bij een co÷rdinaat staat het eerst getal voor de x en het tweede getal staat voor de y,
er staat dus eigenlijk (x,y). het enige wat je dus moet doen is de x in de formule invullen,
het wordt dus: y=1,5x8+4.
Dus: 1,5x8=12, 12+4=16 > 16 is dus de y. dit betekent dat het co÷rdinaat bij x=8 (8,16) zou moeten zijn.
punt A(8,8) ligt dus niet op l.
en bij vraag c, doe je bij ze allemaal dezelfde bereking, en kijk je welke wel en welke niet op lijn l liggen

ik hoop dat je er wat aan hebt!

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 21:02

Het is rechte, niet lijn 8-).

Bij ons in Nederland gebruikt men de term lijn, in Vlaanderen de term rechte.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2009 - 21:11

hoi,

het is eigenlijk niet zo moeilijk!

Als je moet nagaan of A(8,8) op de grafiek ligt moet je deze getallen in de formule invullen.
bij een co÷rdinaat staat het eerst getal voor de x en het tweede getal staat voor de y,
er staat dus eigenlijk (x,y). het enige wat je dus moet doen is de x in de formule invullen,
het wordt dus: y=1,5x8+4.
Dus: 1,5x8=12, 12+4=16 > 16 is dus de y. dit betekent dat het co÷rdinaat bij x=8 (8,16) zou moeten zijn.
punt A(8,8) ligt dus niet op l.
en bij vraag c, doe je bij ze allemaal dezelfde bereking, en kijk je welke wel en welke niet op lijn l liggen

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Ik denk dat spanx3 ondertussen al zijn proefwerk hierover gemaakt heeft...
Aangezien hij dit poste op 18 september 2008, denk je ook niet? 8-)

Veranderd door Marcelleke, 27 januari 2009 - 21:12

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures