Springen naar inhoud

Wo-propedeuse psychologie naar psychobiologie of zelfs biologie?

• Log in om te kunnen reageren

MPS

MPS

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:26

Hai allemaal,

Ik heb een vraag, en ik hoop dat academici en ervaringsdeskundigen deze voor mij kunnen beantwoorden. Ik ben 20 jaar en op dit moment bezig met de opleiding psychologie aan de Open Universiteit. Ik heb deze universiteit gekozen, aangezien ik slechts een HAVO-diploma heb en graag door zou willen stromen naar een reguliere universiteit na het behalen van mijn P, wat gewoon mogelijk zou moeten zijn. Ik ben redelijk dicht bij het behalen van de desbetreffende propedeuse, en zou in principe volgend jaar augustus in willen stromen. Ik heb vernomen dat er weinig universiteiten zijn die er een probleem van maken dat mijn vooropleiding slechts havo is, aangezien ze naar mijn weten naar de propedeuse kijken.

Biologie en scheikunde vind ik geen probleem. Echter, ik had deze vakken niet op HAVO niveau - laat staan op VWO niveau. Toch vind ik het biologische aspect onverwacht heel erg interessant, en heb er zoals eerder vermeld volstrekt geen problemen mee, en zou graag willen doorstromen naar eerstejaars psychobiologie of misschien zelfs biologie. Ik vroeg me af wat mijn mogelijkheden zijn?

Mocht dit niet kunnen (behalve misschien door middel van een toelatingstest wanneer ik in juni 21 wordt, maar ik zie dan weinig nut van mijn propedeuse in behalve dat ik m'n punten mee mag nemen), dan stroom ik gewoon in het tweede in voor psychologie en kan ik alsnog voor m'n master een biologische richting op gaan. Maar het liefst zou ik gewoon gelijk een meer op biologie gerichte kant op gaan. Biologie is misschien wat ver gezocht, aangezien ik psychologie ook enorm interessant vind, maar psychobiologie lijkt mij een perfecte middenweg.

Veel dank,

Michael

Edit;

Ik begrijp natuurlijk dat ik zelf ook kan zoeken en deze vraag aan universiteiten zelf kan stellen. Het eerste heb ik gedaan, en het tweede ben ik zeker van plan om te doen. Ik heb echter nog genoeg tijd, en wil graag even rondsnuffelen of anderen er ervaring mee hebben en of bepaalde universiteiten hier makkelijker tegenop kijken. Als ik dit allemaal had geweten, had ik VWO gedaan met biologie en scheikunde. Maar da's altijd achteraf gepraat, he? Zonde.

Veranderd door MPS, 18 september 2008 - 20:31

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

MPS

MPS

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 20:49

Dus, in een notendop (aangezien 't een beste lap tekst is, zie ik nu eigenlijk);

Ik heb straks een WO-propedeuse psychologie, met als vooropleiding HAVO zonder biologie en scheikunde. Ik wil echter graag psychobiologie of zelfs biologie doen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken, denk je?

Larss

Larss

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 21:00

Ik denk dat je certificaten moet halen. Deze certificaten zijn delen van het VWO diploma. Je moet jezelf via een cursus voorbereiden op het eindexamen van scheikunde en biologie (VWO) (en mogelijk natuurkunde). Via de ibgroep kun je je dan inschrijven voor de eindexamens, maar ik geloof dat propedeuse psychologie je geen toegang geeft tot biologie. Hier zul je de certificaten bij moeten halen.
http://www.ru.nl/sch...elmap/biologie/

succes!

Veranderd door Larss, 18 september 2008 - 21:02

MPS

MPS

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 21:12

Ik denk dat je certificaten moet halen. Deze certificaten zijn delen van het VWO diploma. Je moet jezelf via een cursus voorbereiden op het eindexamen van scheikunde en biologie (VWO) (en mogelijk natuurkunde). Via de ibgroep kun je je dan inschrijven voor de eindexamens, maar ik geloof dat propedeuse psychologie je geen toegang geeft tot biologie. Hier zul je de certificaten bij moeten halen.
http://www.ru.nl/sch...elmap/biologie/

succes!

Bedankt voor je reactie!

Dit had ik zelf ook gelezen, inderdaad. Echter, er staat bij toelatingseisen ook 'HBO Propedeuse'. En nu is een WO Propedeuse natuurlijk nog iets theoretischer en vaak van een hoger niveau. En aangezien psychobiologie naar wat ik lees veel lijkt op psychologie, maar veel meer nadruk op de biologische kant (zenuwstelsel e.d.), dacht ik dat er een kans was dat het voldoende zou moeten zijn.

Zo niet, dan wordt het inderdaad certificaten halen!

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2008 - 21:13

Precies, waarschijnlijk zal verlangd worden dat je de gaten in je kennis zult opvullen. En verder inderdaad contact opnemen met (de) studieadviseur(s). Heb je al een beeld aan welke universiteit de studie wordt aanboden die je het liefst zou willen doen?

MPS

MPS

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2008 - 21:32

Precies, waarschijnlijk zal verlangd worden dat je de gaten in je kennis zult opvullen. En verder inderdaad contact opnemen met (de) studieadviseur(s). Heb je al een beeld aan welke universiteit de studie wordt aanboden die je het liefst zou willen doen?

Psychobiologie wordt, zover ik weet, alleen aan de UvA gegeven, wat mij an sich een fantastische universiteit lijkt. Ook zijn er enkele universiteiten die weliswaar geen psychobiologie geven, maar wel psychologie met een verhoogde nadruk op biologie. Deze universiteiten zijn geen probleem om in te komen met mijn deficiŽnties. Sterker nog, als het goed is mag ik met mijn propedeuse simpelweg in het 2e jaar instromen. Dit gaat het dus hoogstwaarschijnlijk worden, maar de weg van de minste weerstand is niet altijd de beste, dus wilde ik eerst een beetje kijken hoe-en-wat.

japie

japie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2009 - 03:10

word volgens mijn inderdaad alleen aan de uva gegeven.

Je moet het volgende doen,
Een colloquium doctum afleggen voor het volgende:
Biologie - vwo
scheikunde - vwo
Wiskunde a of b - vwo
engels - vwo
natuurkunde - havo

Hiervoor kan je je tot 28 maart nog inschrijven, anders kan je in sept. niet beginnen.

Verder kan je met je P in psychologie geen vrijstelling krijgen voor een vak, en er ook niet mee toegelaten worden voor de studie.
De toelatingseisen zijn vrij strikt, biopsychologie schijnt ook een vrij zware studie te zijn.

Ben je nog geen 21? Er word een uitzondering gemaakt als je begin van het eerste studie jaar 21 word.
Hiervoor zou je dus nog kunnen informeren.
Anders is de enige andere optie je vwo diploma halen of wachten tot je 21 word.

Ik hoop dat je der wat aan hebt.

Groet,

Veranderd door japie, 04 maart 2009 - 03:10

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures