Spatiegebruik in samenstellingen waarvan één der leden normaliter gesplitst wordt

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 373

Spatiegebruik in samenstellingen waarvan

Normaliter gaan samenstellingen aan elkaar. Gekke dingen gebeuren als één van de leden van de samenstelling zelf een spatie bevat. Het is mij niet duidelijk wat de regels zijn hieromtrent. Om een paar voorbeelden te geven van hoe ik het zou doen, met de vraag of dat het klopt en of het de beste oplossing is, en zo niet, wat ik dan wel het beste kan doen.

Eén voorbeeld komt uit de wiskunde (sorry :D ). Als een speciaal geval van een algemeen wiskundig object bedacht is door een zekere persoon, dan wordt het object vaak naar die persoon genoemd. Zo zijn Sylowgroepen en Coxetergroepen een speciaal soort groep, gekoppeld aan de genoemde personen. Maar wat als het object nu een spatie bevat, zoals bij modulaire vormen? Worden de speciale soort modulaire vormen gekoppeld aan de naam Katz dan ook Katzmodulaire vormen genoemd, of ligt het spatiegebruik hier anders?

In het andere voorbeeld is de naam gesplitst. Als we een wedstrijd zouden uitschrijven waarin iedereen met Photoshop een foto moet bewerken van iets dan zou ik dat Photoshopwedstrijd kunnen noemen. Als het echter draait om het programma Game Maker, wordt dit dan ook een Game Makerwedstrijd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spatiegebruik in samenstellingen waarvan

Bij Katzmodulaire vormen is volgens mij geen sprake van een samenstelling, maar is Katzmodulair een bijvoeglijk naamwoord bij vormen.

Game Makerwedstrijd ziet er een beetje raar uit. Game Maker is op zichzelf ook een samenstelling, maar wordt met een spatie geschreven omdat het in het Engels niet gebruikelijk is om samenstellingen aan elkaar te schrijven, wat in het Nederlands juist wel de gewoonte is.

Berichten: 8.614

Re: Spatiegebruik in samenstellingen waarvan

Het voorbeeld 'Katzmodulaire vormen' heeft hier inderdaad niets mee te maken.
Als het echter draait om het programma Game Maker, wordt dit dan ook een Game Makerwedstrijd?
Als we een samenstelling maken waar een woordgroep deel van uitmaakt, schrijven we alle delen aan elkaar vast. (regel 6.M (1))

Een eigennaam die uit meer dan één woord bestaat, en dus meer dan één hoofdletter heeft, krijgt geen koppelteken in een samenstelling of een afleiding. (regel 6.M (3))

Het is dus inderdaad 'Game Makerwedstrijd'.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Spatiegebruik in samenstellingen waarvan

Kwestie van leesbaarheid mag een koppelteken natuurlijk altijd: Game Maker-wedstrijd.

Reageer