Profielwerkstuk stamcellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Profielwerkstuk stamcellen

Beste forumleden,

Ik zit dit jaar in atheneum 6 N&G en mag me dus helemaal uitleven op een profielwerkstuk dit jaar. Als onderwerp heb ik gekozen voor stamcellen omdat ik de mogelijkheden en functies van stamcellen ontzetten interessant vind. Ook het feit dat er nog zo veel te ontdekken valt op het gebied van stamceltherapie etc. is één van mijn motivaties voor dit onderwerp. Alleen ik ben op een probleem gestuit. Ik heb veel gelezen over stamcellen van boeken tot wikipedia en nog steeds ben ik nog niet tot een goede hoofdvraag gekomen. Mijn deelvragen heb ik al wel geformuleerd alleen ik ben op zoek naar een hoofdvraag waar een leuk onderzoek bij past. Omdat ik ook een praktisch deel in het verslag moet verwerken. En mijn vraag aan de mensen op het forum is dus of er hier mensen zijn die verstand hebben van stamcellen en mij willen helpen met oa het vormen van een hoofdvraag en het zoeken naar een goed praktisch deel. Ook sites of andere knooppunten zijn welkom.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Profielwerkstuk stamcellen

Wat zijn je deelvragen? Niet dat ik veel kennis heb m.b.t. stamcellen, maar misschien is het mogelijk om op basis van die deelvragen een hoofdvraag te formuleren.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 771

Re: Profielwerkstuk stamcellen

aangenomen dat je dit nog niet hebt gelezen

http://www.vub.ac.be/infovoor/journalisten...8/15092008.html

Dat brengt je al meteen tot een belangrijk deel van stamcel gedoe, het ethische deel.

Toch iets waar je zeker iets over moet vermelden , want daar is veel om te doen.

Berichten: 7

Re: Profielwerkstuk stamcellen

De deelvragen die ik heb zijn :

Wat zijn stamcellen?

Waar worden stamcellen aangemaakt?

Wat zijn De functies van stamcellen?

Wat zijn de mogelijkheden van stamcellen voor de geneeskunde?

Hoe reageert het lichaam op vreemde stamcellen?

Wat zijn de voordelen en wat de nadelen van het gebruik van stamcellen uit embryo’s? (stamceltherapie)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Profielwerkstuk stamcellen

Op de meeste van die vragen vind je vrij gemakkelijk het antwoord:

:D

De forummers helpen je graag verder met specifieke vragen, als je eerst even kijkt wat je zelf kunt vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk stamcellen

brandonnxx schreef:De deelvragen die ik heb zijn :

Wat zijn stamcellen?

Waar worden stamcellen aangemaakt?

Wat zijn De functies van stamcellen?

Wat zijn de mogelijkheden van stamcellen voor de geneeskunde?

Hoe reageert het lichaam op vreemde stamcellen?

Wat zijn de voordelen en wat de nadelen van het gebruik van stamcellen uit embryo’s? (stamceltherapie)
Ik zou de eerste 3 deelvragen samenvoegen tot 1:

Wat zijn stamcellen?



stamcellen zijn....die worden gemaakt in....met de functie om.....


'Wat zijn de mogelijkheden van stamcellen voor de geneeskunde' is een interessante vraag. Als je geen open deuren

wilt intrappen zou je hier juist in moeten gaan op de non-hematologische/oncologische behandelingsmogelijkheden van

stamcellen. Tegenwoordig is bijvoorbeeld stamceltherapie na een myocardinfarct een onderwerp van discussie.

Ik heb hier een abstract van een artikel uit februari dit jaar over dergelijke behandelingsmogelijkheden van stamcellen.

Als je het wel wat lijkt, kan ik hier het volledige artikel neerzetten.



Clinical applications of blood-derived and marrow-derived stem cells for nonmalignant diseases.


CONTEXT: Stem cell therapy is rapidly developing and has generated excitement and promise as well as confusion and at times contradictory results in the lay and scientific literature. Many types of stem cells show great promise, but clinical application has lagged due to ethical concerns or difficulties in harvesting or safely and efficiently expanding sufficient quantities. In contrast, clinical indications for blood-derived (from peripheral or umbilical cord blood) and bone marrow-derived stem cells, which can be easily and safely harvested, are rapidly increasing. OBJECTIVE: To summarize new, nonmalignant, nonhematologic clinical indications for use of blood- and bone marrow-derived stem cells. EVIDENCE ACQUISITION: Search of multiple electronic databases (MEDLINE, EMBASE, Science Citation Index), US Food and Drug Administration [FDA] Drug Site, and National Institutes of Health Web site to identify studies published from January 1997 to December 2007 on use of hematopoietic stem cells (HSCs) in autoimmune, cardiac, or vascular diseases. The search was augmented by hand searching of reference lists in clinical trials, review articles, proceedings booklets, FDA reports, and contact with study authors and device and pharmaceutical companies. EVIDENCE SYNTHESIS: Of 926 reports identified, 323 were examined for feasibility and toxicity, including those with small numbers of patients, interim or substudy reports, and reports on multiple diseases, treatment of relapse, toxicity, mechanism of action, or stem cell mobilization. Another 69 were evaluated for outcomes. For autoimmune diseases, 26 reports representing 854 patients reported treatment-related mortality of less than 1% (2/220 patients) for nonmyeloablative, less than 2% (3/197) for dose-reduced myeloablative, and 13% (13/100) for intense myeloablative regimens, ie, those including total body irradiation or high-dose busulfan. While all trials performed during the inflammatory stage of autoimmune disease suggested that transplantation of HSCs may have a potent disease-remitting effect, remission duration remains unclear, and no randomized trials have been published. For reports involving cardiovascular diseases, including 17 reports involving 1002 patients with acute myocardial infarction, 16 involving 493 patients with chronic coronary artery disease, and 3 meta-analyses, the evidence suggests that stem cell transplantation performed in patients with coronary artery disease may contribute to modest improvement in cardiac function. CONCLUSIONS: Stem cells harvested from blood or marrow, whether administered as purified HSCs or mesenchymal stem cells or as an unmanipulated or unpurified product can, under appropriate conditions in select patients, provide disease-ameliorating effects in some autoimmune diseases and cardiovascular disorders. Clinical trials are needed to determine the most appropriate cell type, dose, method, timing of delivery, and adverse effects of adult HSCs for these and other nonmalignant disorders.

Bij de vraag hoe reageert het lichaam op vreemde stamcellen, zou ik eerst een algemeen stukje over

immunologie vertellen: MHC (HLA) klasse 1 en 2 en welke immuunresponsen daarbij optreden, antigenen,

graft vs. host, host vs. graft etc. Dit kun je dan toespitsen om stamcellen in het bijzonder. Maar waarschijnlijk

had je dit al zelf bedacht :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk stamcellen

Als je inderdaad een praktisch gedeelte over dit onderwerp moet uitvoeren, dan zou ik met planten gaan werken. hierbij is net zoals bij een stekje, een geheel nieuwe plant uit te laten groeien. Stamcellen muis/humaan zijn dusdanig bewerkelijk dat het niet is aan te raden hier mee te gaan werken. Planten geven een relatief eenvoudig alternatief.

Als hoofdvraag zou je dan ook kunnen stellen, Welke gedeelten van een plant zich kunnen ontwikkelen tot een nieuwe plant en welke niet. Ik zou je dan aan willen raden om de arabidopsis te gebruiken. Dit is het standaard model in plant onderzoek.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer