Springen naar inhoud

Reeks oplossen

• Log in om te kunnen reageren

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2008 - 14:07

Naar aanleiding van de topic over de slingerbeweging heb'k wat wiskundig gepuzzeld om er hopelijk wat inzicht door te krijgen. Dus heb'k een poging gedaan het probleem op m'n eigen manier aan te pakken, daar ik o zo verliefd ben op differentiaalvergelijkingen, humhum..

Nu kom ik op een reeks uit. Indien deze reeks in te pakken is tot een bondigere formule...zou deze (omslachtige maar voor mij begrijpbare) methode misschien ook lukken het probleem op te lossen. De steeds groeiende reeks wordt weergegeven in deze maple-foto. Het getal vůůr de ":=", krijgt de waarde van wat erna staat. De pc rekent de v-tjes ťťn voor ťťn uit en vult de waarde ervan in de onderliggende formule.

reeks.GIF

Het is de bedoeling om de waarde van vb. v3000 te krijgen. Is het mogelijk deze groeiende reeks te schrijven als vb. een integraal of een sommatie? Of bestaat er een andere truck dit soort lange reeks (v3000....waarschijnlijk zo'n 5 meter lang :D ) uit te rekenen?

Dankjewel!
Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2008 - 14:29

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je hierbij komt. Je lijkt nu de hoek als constant te beschouwen, door op hele kleine tijdsintervallen te kijken, en probeert zo de oplossing te benaderen? Het argument van de cosinus zegt mij weinig.

Anyway, wiskundig gezien kom ik niet verder dan de recursierelatie
LaTeX
Of deze op te lossen is weet ik niet, ik ben niet zo'n ster in recursierelaties.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2008 - 09:44

Hm...zo te zien ben'k terug op het verkeerde pad. M'n bedoeling was eigenlijk om vervolgens het aantal vn's oneindig groot te maken, en de tijd oneindig klein....en dit alles integreren. Hm, zal nog een vervolgpostje plaatsen bij de slingerbeweging...
Only an optimist can see the nature of suffering

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures