Springen naar inhoud

Een testament (van een ezel)

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2008 - 18:05

Ik ben op zoek naar de oorspronkelijke (Latijnse) tekst van een middeleeuws gedichtje met de titel 'Een testament (van een ezel)'. Dit gedicht komt uit het werk Carmina medii aevi, geschreven door Francesco Novati (zie voor meer info hier). Het gedichtje wordt ook gebruikt in Aurora 1, een oud handboek Latijn. De Nederlandse vertaling (of beter: een Nederlandse vertaling, aangezien een tekst op meerdere manieren vertaald kan worden) is de volgende:

Mijn hoofd geef ik aan de magistraten. Mijn oren aan de rechters. Mijn ogen aan de bewakers. Ik geef mijn stem aan de zangers. Mijn hals aan de drinkers. En mijn pels aan de schoenmakers. Mijn tanden schenk ik aan de oude mannen. Mijn lippen aan de omroepers. Mijn tong aan de vrouwen.

Bron: http://www.tradupoli...1-184/index.php

Googelen met Carmina medii aevi heeft niets opgeleverd, enkel dit, maar daar staat het niet in. Ook zoeken met combinaties van woorden die in de Latijnse tekst (zoals caput, magistratibus, sutoribus,...) geeft geen resultaat.

Is iemand misschien in het bezit van het oorspronkelijke werk of van Aurora 1 of kan iemand op een andere manier aan de tekst geraken? Alvast bedankt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 september 2008 - 13:11

Testamentum asini heet het gedicht.
Zag dat dat 117 hits oplevert. De eerste 3 geven niet de tekst, maar wellicht heb je meer geluk bij een van de volgende 114.
Succes.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Ike

Ike

• >100 berichten
  • 189 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 18:28

Vond ik ook altijd al een fijn tekstje. Mijn zus zit nu wel in het tweede jaar, maar ik zal vragen of ze dat niet kan bemachtigen. :D

Veranderd door Ike, 23 september 2008 - 18:29

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 september 2008 - 18:51

Zag nog wel dat in een andere versie (testamentum porcelli) hij zijn tong aan de advocaten en babbelaars vermaakt, waaruit ik opmaak dat ik in eerste instantie Klint's versie verkeerd begrepen had. :D
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 september 2008 - 12:46

Allebei bedankt voor de moeite, maar het probleem is opgelost. De persoon die het tekstje nodig had (ik zocht het namelijk niet voor mezelf) heeft het reeds elders gevonden.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2008 - 12:30

Toch geen zin om het tekstje hier ook even te plaatsen? :D

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2008 - 09:25

Of eventueel een link?
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2008 - 20:17

Toch geen zin om het tekstje hier ook even te plaatsen? :D

Graag, maar ik heb het niet in mijn bezit en het zal nog wel eventjes duren vooraleer ik aan de betreffende persoon kan vragen om het te kopiŽren.

Of eventueel een link?

Het stond niet op het internet (althans niet bij mijn weten), maar in het eerder aangehaalde schoolboek Aurora 1.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures