Zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Zwaartekracht

Ik had een vraag over zwaartekracht. Ik snap ongeveer wel hoe zwaartekracht werkt, met de vervorming van het ruimte-tijd continuum, maar ik had dus een vraag over op wat de zwaartekracht werkt. Werkt het alleen op dingen mét een massa of ook op dingen zónder een massa.

Mij is namelijk altijd verteld dat een zwart gat zwart is doordat het zo'n hoge zwaartekracht heeft, dat het licht opzuigt. Hoe werkt dit dan precies?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Zwaartekracht

zwaartekracht kromt de ruimtetijd, ik denkt dat het licht in het zwaartekrachtsveld van een zwart gat blijvt omdat de ruimtetijd daar gebogen wordt in de richting van het zwarte gat.

Iemand die er meer van weet mag mij hierin verbeteren.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht

Werkt het alleen op dingen mét een massa of ook op dingen zónder een massa.
Simpel antwoord: het heeft invloed op massa én energie (die volgens E=mc^2 equivalent zijn). Fotonen zijn weliswaar massaloos, maar bezitten wel energie en derhalve wordt licht afgebogen door zwaartekracht.

Aangezien dit typisch een vraag is over Algemene Relativiteitstheorie, verplaats ik dit topic.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 9

Re: Zwaartekracht

Bedankt voor het overplaatsen, ik zag allemaal vragen over zwaartekracht staan en begreep dus niet precies waar dit onder viel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht

Zwaartekracht in klassieke zin (F=Gm1m2/r^2, werkt alleen op massa) in klassieke mechanica, zwaartekracht in relativistische zin (kromming van ruimte, werkt op massa en energie, ...) in Relativiteitstheorie :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 9

Re: Zwaartekracht

Maar is de zwaartekracht op dingen zonder massa niet enigzins anders? Ik kan namelijk geen vergelijkingen vinden in de 2 formules. Ik weet wel wat alles betekent, maar bij de ene komt er als grootheid energie uit en bij de andere kracht.

Hoe zit dat dan? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht

Maar is de zwaartekracht op dingen zonder massa niet enigzins anders? Ik kan namelijk geen vergelijkingen vinden in de 2 formules.
Over welke 2 formules heb je het?

Zwaartekracht in relativistische zin, die werkt op massa en energie, wordt beschreven door de einstein-veldvergelijkingen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 9

Re: Zwaartekracht

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik had het over F = gm1m2/r^2 en E = mc^2.

Maar die site die je gaf, daarin stond "General relativity". Ze hebben het over G (en nog andere grootheden) met daarachter de mu en nu in het klein. Hebben die mu en nu extra betekenis? Sorry voor alle vragen, maar ik wil het erg graag te weten komen.

Gmu nu + Lambda*gmu nu = 8pi*G/c^4*Tmu nu

Wat betekent de T precies? De lambda is de golflengte, G de zwaartekrachtvalversnelling en g de gravitatieconstante toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht

Ze hebben het over G (en nog andere grootheden) met daarachter de mu en nu in het klein. Hebben die mu en nu extra betekenis?
Jazeker, ze staan er niet voor niets :D

Het zijn namelijk tensoren, die voorgesteld kunnen worden met een matrix, de mu en nu geven de plaats in de rij en in de kolom aan.
Wat betekent de T precies? De lambda is de golflengte, G de zwaartekrachtvalversnelling en g de gravitatieconstante toch?
Dat staat toch allemaal onder de formule?
where Rμν is the Ricci curvature tensor, R the scalar curvature, gμν the metric tensor, \Lambda \! is the cosmological constant, G is the gravitational constant, c the speed of light, and Tμν the stress-energy tensor.
Klik op een grootheid op de wiki-site voor meer info.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zwaartekracht

Wat je hier wilt gaan doen is heel erg ingewikkeld. Ik weet niet wat je niveau is, maar je hebt de Einstein vergelijking te pakken en dat is verre van makkelijke koek. Er is een minicursus algemene relativiteit (klik bovenaan pagina).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 9

Re: Zwaartekracht

Oke, bedankt, ik zal me er nog eens over buigen en kijken of ik die cursus het wat duidelijker maakt. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht

Ik vrees van niet :D De cursus is erg beknopt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer