[natuurkunde] weerstand berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

[natuurkunde] weerstand berekenen

Hallo !,

Ik heb een probleemtje met het berekenen van de soortelijke weerstand van een stof.

Om te weten met welke stof te maken heb moet ik de soortelijke weerstand berekenen. Met dat gegeven kan ik de stof opzoeken in mijn binas.

Ik heb dit alvast gedaan :

Gegeven van stuk metaal : lengte=80cm, dwardoorsnede=1,5 mm2, weerstand=9,1MΩ

R=ρ·L:A

Weerstand in Ohm=soortelijke weerstand in Ohm meter · lengte in m : de dwarsdoorsnede in m².

L= 80·10-²m

R=9,1·10Ω

A=1,5·10-

Mijn formule: 9,1·10· (80·10-²:1,5·10-)

Ik heb geen flauw idee hoe ik nou op ρ kan komen.

Bij mijn vorige formules gebruikte ik een ezelsbruggetje :D 2=6:3 Of de welbekende formule driehoek.

Alleen die kan ik nu niet gebruiken..

Wie kan en wil mij vertellen hoe ik aan ρ kan komen??

Alvast bedankt!



Welkom :-k op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, en andere mensen gaan ongetwijfeld moeite doen om je vlot te helpen.

Doe dus zelf a.u.b. de moeite om die hulp zo efficiënt mogelijk te maken.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

Je startbericht had de volgende mankement(en):

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Groet, het moderatorteam.

Berichten: 311

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Bij een vergelijking mag je het linkerlid met een getal vermenigvuldigen als je maar het rechterlid met hetzelfde getal vermenigvuldigd. Hetzelfde geldt bij de deling. Om tot je oplossing te komen, moet je de ρ alleen zien te krijgen. Dus de getallen (80·10-²:1,5·10-⁶) die ernaast staan moet je wegkrijgen. Dit kun je doen door het rechterlid door dezelfde getallen (80·10-²:1,5·10-⁶) te delen. Want een deling van 2 dezelfde getallen levert "1" op. In het rechterlid kun je dus alles schrappen en behou je enkel ρ. Maar nu ben je verplicht ook het linkerlid door de getallen (80·10-²:1,5·10-⁶) te delen. In het linkerlid staan nu enkel bekenden, dus je kunt het boeltje uitrekenen...

Hoeveel kom je uit?

Succes!
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 247

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

bedoel je daarmee het over het = ''teken'''gooien...

als het ware ...

9,1·10⁶:(80·10-²:1,5·10-⁶)=ρ=1,70625E13 (17·10-)Ωm

Berichten: 582

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Timmoty schreef:Mijn formule: 9,1·10· (80·10-²:1,5·10-)

Ik heb geen flauw idee hoe ik nou op ρ kan komen.
Neem een eenvoudig voorbeeldje...

Beschouw de volgende vergelijking: 8 = x*4:2 en je wilt x berekenen... Wat ga je doen? In jouw opgave is dit gelijkaardig, alleen schrikken de getallen wat meer af.

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Is je probleem geslopen in je topic start:

A=1,5·10-⁶m² Wat geef je daarmee aan en hoe werkt dat in een formule.

Ik vermoed,dat het als volgt zou moeten zijn:

A=1,5·10-1m²,aangezien het een doorsnede van een draad betreft,wel een heel dikke draad en je topic herlezende moet het zijn:

A=1,5·10-6m² ofwel A=1,5 mm².

Je antwoord zal dan wel reeeler zijn als je de formule opnieuw berekent!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Gebruik voor de machten (kwadraatjes en zo) simpelweg superscriptjes: de aA knop boven je conceptberichtvester
Timmoty schreef:Bij mijn vorige formules gebruikte ik een ezelsbruggetje :D 2=6:3 Of de welbekende formule driehoek.

Alleen die kan ik nu niet gebruiken..
Dat kan nog steeds hoor

6 is bijvoorbeeld ook (5+1)

2= (5+1):3 en alles werkt weer, ook je formuledriehoekje. Waar je wél op moet letten is dat je dát wat je moet berekenen niet combineert met een andere factor.
\(R= \frac{\rho \times L}{A} \)
je wil ρ apart, die mag dus niet in combinatie met een andere factor terechtkomen:
\(R= \rho \times \left( \frac{L}{A} \right) \)
formdriehoek.png
formdriehoek.png (4.81 KiB) 1134 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 247

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Dus als ik het goed begrijp is het :

L= 80·10-2m

R=9,1·106Ω

A=1,5·10-6

R=ρ·(L:A)

9,1·106·(80·10-2:1,5·10-6)

9,1·106:(80·10-2:1,5·10-6)=ρ=1,7·1013

Klopt deze??

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Ik bekeek alleen je eenheden en meende daar een fout in te ontdekken;van dit soort wetenschap waar het hier verder over gaat,heb ik geen of heel weinig kaas gegeten.

Ik heb het idee dat je weer aan het goochelen bent met eenheden;delingen door getallen met negatieve exponenten is volgens mij gelijk aan vermenigvuldigen met getallen met positieve exponenten.

Maar ik kan me ook vergissen,want dat soort berekeningen kun je beter door een machine laten doen,die "denken" rationeler in het rekenwerk!

Ik probeer uit je topic:

A=1,5·10-6m² = 1,5/106m2 !

en nu deze:

uit jouw gegevens: 9,1·106=Ρ·(80·10-2:1,5·10-6)

=

9,1*106=Ρ·(80*10-2*1,5*106) = P*120 *104= P*1,2* 106

P= 9,1: 1,2 = 7,5833 als ik me dus niet vergis en mogelijk een meer hanteerbare waarde. :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Timmoty schreef:9,1·106:(80·10-2:1,5·10-6)=ρ=1,7·1013

Klopt deze??
delingen door getallen met negatieve exponenten is volgens mij gelijk aan vermenigvuldigen met getallen met positieve exponenten.
Oktagon heeft hier gelijk
dat soort berekeningen kun je beter door een machine laten doen,die "denken" rationeler in het rekenwerk!
en hier weer wat minder, want dan moet je toch verrekte goed weten hoe je zoiets inklopt in de rekenmachine, en daarbij zou je waarschiijlijk dezelfdefout gemaakt hebben die je hierboven maakte.

éérst (80·10-2:1,5·10-6) = 53,33·10+4 = 0,5333·106

dan

9,1·106:0,5333·106 = 17 Ωm

En dat is nog hoog zát voor een soortelijke weerstand. Halfgeleiderig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

sorry, rekenfoutje verbeterd, zie boven.

Mijn BINAS (tabellen 8 - 11) kent geen stof met die soortelijke weerstand. Dus is er mogelijk iets mis met de gegevens?milliohms in plaats van die megaohms?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 247

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Ik vind het een beetje appart om te zeggen... Maar ik heb het andwoord volgensmij gevonden maar het verschilt heel erg met die van jullie.

Ik heb uiteindelijk :

ρ= (9,1·10-3·1,5·10-6)/0,80=17·10-9Ωm en is gelijk aan de soortelijke weerstand in Ohm van koper

Het zat hem volgensmij telkens in een dit getal 80·10-2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Gegeven van stuk metaal : lengte=80cm, dwardoorsnede=1,5 mm2, weerstand=9,1MΩ
Timmoty schreef:L= 80·10-2m

R=9,1·106Ω

A=1,5·10-6
Dus is er mogelijk iets mis met de gegevens?milliohms in plaats van die megaohms?
en ja, als dat niet 106 maar 10-3 moet zijn, dan kom je 9 nullen lager uit, en dan vind je koper........

dat zit dus echt niet in die 80 cm, maar in blunders in eerdere gegevens waar je mee af kwam.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Dan had het dus 9,1mΩ moeten zijn in plaats van 9,1MΩ

Een grote M of een kleine m, dat maakt nogal wat verschil.

Berichten: 247

Re: [natuurkunde] weerstand berekenen

Iedereen echt super bedankt voor de reacties... Ik ben me echt veel wijzer geworden door jullie reacties... Sorry voor mijn fout.... :D

Super bedankt !

Reageer