[biologie] DNA-polymerase I en DNA-ligasen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

[biologie] DNA-polymerase I en DNA-ligasen

Ik heb een vraag over welk enzym eigelijk de RNA-primer vervangt door DNA-nucleotiden bij de DNA-replicatie.

Op filmpjes op youtube heb ik gezien dat de DNA-polymerase I hiervoor verantwoordelijk is maar in mijn notities en boek van biologie staat dat de DNA-ligasen hiervoor verantwoordelijk zijn terwijl deze op youtube alleen maar de Okazaki-fragmenten aan mekaar 'knopen'.

Dus nu is mijn vraag : welke zorgt voor het verwijderen van de RNA-primer en het aanbrengen van de complementaire DNA-nucleotiden.

PS. kan het zijn dat de RNA-primase de basen A,G,C,T gebruikt en de T niet vervangt door U zoals bij de translatie ? (in de minicursus had ik toch iet gelezen dat RNA andere basen had maar ook hier lijkt het niet dat de RNA-primase andere basen gebruikt).



Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, en andere mensen gaan ongetwijfeld moeite doen om je vlot te helpen.

Doe dus zelf a.u.b. de moeite om die hulp zo efficiënt mogelijk te maken.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

Je startbericht had de volgende mankement(en):

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Groet, het moderatorteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [biologie] DNA-polymerase I en DNA-ligasen

Het is inderdaad DNA-polymerase I (zie ook hier). Ligase kan alleen DNA-fragmenten aan elkaar koppelen.

Wat je tweede vraag betreft lijkt mij dat het RNA gewoon uracil bevat, want dat is een van de kenmerken van RNA.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 136

Re: [biologie] DNA-polymerase I en DNA-ligasen

Bas schreef:Het is inderdaad DNA-polymerase I (zie ook hier). Ligase kan alleen DNA-fragmenten aan elkaar koppelen.

Wat je tweede vraag betreft lijkt mij dat het RNA gewoon uracil bevat, want dat is een van de kenmerken van RNA.
Oké bedankt, dat zal ik dan even aanpassen.

PS. Sorry dat ik [biologie] was vergeten, ik zal er volgende keer wel aan denken :D

Reageer