mRNA, DNA & RNA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

mRNA, DNA & RNA

wie kan mij het verschil uitleggen tussen mRNA, DNA EN RNA... liefst zo gemakkelijk mogelijk uitgelegd ook al weet ik dat dit niet zo heel simpel is...

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: mRNA, DNA & RNA

Tsja.. Ik weet niet hoeveel je al weet, dus laat ik het eerst op z'n allereenvoudigst zeggen: DNA is het erfelijk materiaal dat in elke cel aanwezig is en de volledige code bevat voor het maken van de bouwstoffen (eiwitten) waaruit een organisme bestaat. mRNA (boodschapper-RNA) is een soort kopie van een klein stukje DNA, dat als tussenstap dient voor het maken van de eiwitten. Het bevat de informatie voor één bepaald eiwit (bij de meeste organismen). mRNA bestaat dus uit RNA, dat chemisch gezien erg lijkt op DNA maar met een paar kleine (maar belangrijke) verschillen. Het is bijvoorbeeld enkelstrengs, terwijl DNA dubbelstrengs is (twee strengen om elkaar heen gedraaid, als een wenteltrap)

Als je meer wilt weten kan je toch maar beter een biologieboek erbij pakken. Ik ga die hier niet overschrijven voor je.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: mRNA, DNA & RNA

toch bedankt voor je antwoord, je legt het al een stuk duidelijker uit dan mijn biologieleerkracht... merci

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mRNA, DNA & RNA

heb je nog specifiek vragen dan kan je ze hier posten, een pm sturen kan natuurlijk ook (moet je je wel eerst aanmelden)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: mRNA, DNA & RNA

nu ik ingelogd ben :

ik kan heus wel zelf mijn biologieboek lezen, maar op school zit ik in niet-wetenschappelijke richting, en we hebben maar 1 boek voor bio: het boek van wetenschappelijke richting... dus heel dat gedoe van DNA vind ik niet zo makkelijk en duidelijk... zeker niet als de leerkracht begint te vergelijken met lade's en touwen enzo...

xxx

jill

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mRNA, DNA & RNA

Lade's en touwen?

Dat snap ik ook niet.

Het enige dat ik me daarbij voor kan stellen is dat de baseparen de 'lade's' zijn en de 'touwen' moeten de suiker-fosfaat backbone voorstellen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: mRNA, DNA & RNA

Wouter_Masselink schreef:Lade's en touwen?

Dat snap ik ook niet.

Het enige dat ik me daarbij voor kan stellen is dat de baseparen de 'lade's' zijn en de 'touwen' moeten de suiker-fosfaat backbone voorstellen.
En dan met de bedoeling dat er in die laatjes de informatie moet zitten cker Afbeelding
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mRNA, DNA & RNA

idd heel vage uitleg. Als er gewoon wordt gezegd wat het is wordt het voor sommige mensen misschien een beetje saaier. Echter de meeste mensen zullen het wel veel duidelijker gaan vinden.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer