[biologie] bacteriëngehalte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[biologie] bacteri

beste mensen,

ik zit in een zesde jaar technische wetenschappen in een midelbare school en ik heb julie hulp nodig voor mijn gip

ik wil het bacterien gehalte bepalen van water, maar ik zou eigelijk niet weten hoe ik dat moet doen.

als er iemand een idee heeft voor een proef of op welke manier ik het bacteriengehalte kan bepalen ??

alvast bedankt.



Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, en andere mensen gaan ongetwijfeld moeite doen om je vlot te helpen.

Doe dus zelf a.u.b. de moeite om die hulp zo efficiënt mogelijk te maken.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

Je startbericht had de volgende mankement(en):

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Groet, het moderatorteam.


Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] bacteri

bacteriën tellen is niet zo eenvoudig. Je hebt er veel werkt mee hoor. Twee populaire methoden zijn de plaatmethode en de MPN methode. De plaatmethode heeft als voordeel dat het relatief eenvoudig is, maar als nadeel dat het kiemgetal wordt uitgedrukt in KVE (Kolonie Vormende Eenheden). De MPN (Most Probable Number) methode heeft als voordeel dat je het kiemgetal kunt uitdrukken in het aantal bacteriën. Nadelig aan deze methode is dat het is onderworpen aan statistische variantie. Bovendien is de methode iets ingewikkelder dan de plaatmethode.

In ieder geval zul je veel materiaal nodig hebben zoals petriplaatjes, proefbuisjes, voedingsbodems... Ook moet je zeer steriel kunnen werken. Ik stel voor dat je aan je leraar uitleg vraagt hoe je dit het beste aanpakt, hoe je steriel moet werken... Dat zijn dingen die nogal moeilijk uit te leggen zijn op een forum.

Denk er dus eens goed over na welke methode je gaat kiezen. Indien je extra uitleg wil moet je het hier maar posten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 13

Re: [biologie] bacteri

Jona444 schreef:bacteriën tellen is niet zo eenvoudig. Je hebt er veel werkt mee hoor. Twee populaire methoden zijn de plaatmethode en de MPN methode. De plaatmethode heeft als voordeel dat het relatief eenvoudig is, maar als nadeel dat het kiemgetal wordt uitgedrukt in KVE (Kolonie Vormende Eenheden). De MPN (Most Probable Number) methode heeft als voordeel dat je het kiemgetal kunt uitdrukken in het aantal bacteriën. Nadelig aan deze methode is dat het is onderworpen aan statistische variantie. Bovendien is de methode iets ingewikkelder dan de plaatmethode.

In ieder geval zul je veel materiaal nodig hebben zoals petriplaatjes, proefbuisjes, voedingsbodems... Ook moet je zeer steriel kunnen werken. Ik stel voor dat je aan je leraar uitleg vraagt hoe je dit het beste aanpakt, hoe je steriel moet werken... Dat zijn dingen die nogal moeilijk uit te leggen zijn op een forum.

Denk er dus eens goed over na welke methode je gaat kiezen. Indien je extra uitleg wil moet je het hier maar posten.
danku voor u antwoord , ik heb al het materiaal ter beschikking op school en ik kan waarschijnlijk steriel genoeg werken (ik zou het nog moeten vragen)

maar stel u voor dat u het zou deon welke methode zou je nemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] bacteri

Je zegt dat je het bacteriëngehalte wil bepalen, in dat geval is de MPN de beste methode. Bovendien wil je water onderzoeken, iets wat relatief weinig bacteriën bevat wat deze methode geschikt maakt.

In deze link staat uitgelegd hoe je het moet doen:

http://www.microbiologie.info/mpn-methode.htm

Hou in ieder geval rekening met je verdunningen.

PS: Het ware interessant mocht je bijvoorbeeld het kiemgetal van water uit een verse fles onderzoeken en water uit een fles waar iemand van gedronken heeft (24h/37°C incuberen in de broedstoof).
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 13

Re: [biologie] bacteri

Jona444 schreef:Je zegt dat je het bacteriëngehalte wil bepalen, in dat geval is de MPN de beste methode. Bovendien wil je water onderzoeken, iets wat relatief weinig bacteriën bevat wat deze methode geschikt maakt.

In deze link staat uitgelegd hoe je het moet doen:

http://www.microbiologie.info/mpn-methode.htm

Hou in ieder geval rekening met je verdunningen.

PS: Het ware interessant mocht je bijvoorbeeld het kiemgetal van water uit een verse fles onderzoeken en water uit een fles waar iemand van gedronken heeft (24h/37°C incuberen in de broedstoof).
Eigelijik was mijn bedoeling om water van verschilende sooren water te onderzoeken bv: regenwater, kraanwater, rivierwater , enz en dan bespreken ik denk dat het genoeg werk zal zijn voor een geintegreegde proef enfin als je nog ideen heb alvast bedankt voor de link

mischien een domme vraag hoe kun je nu water verdunnen

Berichten: 9

Re: [biologie] bacteri

Ik denk dat Jona444 doelt op het maken van verdunningsreeksen. Zou je bv regenwater op een plaat gooien is de kans zeer aannemelijk dat hij binnen een dag volgegroeid is, zodat het niet meer te tellen is. Het water kun je een aantal malen verdunnen met een buffer als PBS.

Berichten: 13

Re: [biologie] bacteri

ok ik ga wat meer uitleg aan mijn leerkrachten vragen

bedankt en als er nog ideen zijn ben ik open

Berichten: 9

Re: [biologie] bacteri

Dit is een vrij toegankelijk geschreven website over bacterie kweken. Wellicht kun je hier gebruik van maken.

http://www.microbiologie.info/bepaling_van...l_bacterien.htm

Veel succes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] bacteri

mischien een domme vraag hoe kun je nu water verdunnen
Met gesteriliseerd water. 20 minuten op 120°C in de autoclaaf. Verdunningsreeksen zijn een must indien je MPN methode gaat gebruiken.
ok ik ga wat meer uitleg aan mijn leerkrachten vragen
Een goed idee. Alvast veel succes met je eindwerk.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 43

Re: [biologie] bacteri

Bacterien bestaan uit enkele cellen en kunnen dus geteld worden via een hematocitometer, ook een OD meting kan helpen (hoe meer bacterien hoe meer het licht wordt verstrooid) , de snelste methode is gewoon het droge materiaal meten na verdampen van het water (als het staal zuiver is) dit is een (heel) ruwe methode om een idee te hebben van het aantal bacterien.

Met bovenstaande methodes is uitplaten niet nodig en dus veel sneller.

Vergeet ook niet dat bacterien groeien (lees verdubbelen), dus een staal met bacterien kan in geschikte omstandigheden al na 20 minuten (voor E. Coli) dubbel zoveel bacterien bevatten!

Reageer