centrum van het zonnestelsel

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 54

centrum van het zonnestelsel

Kan eens iemand zeggen hoe de ster noemt waarond ons melkwegstelsel draait en eventueel een foto... ?

Kan er een foto gemaakt worden van onze "galaxy" in het geheel.

Waarschijnlijk niet maar wou het toch eens vragen.

Berichten: 866

Re: centrum van het zonnestelsel

Vermits we er zelf ergens in zitten is het beste beeld dat je kan krijgen : de melkweg. Maar spijtig genoeg kan je die alleen nog goed zien als je ergens ver weg bent van om het even welke stad wegens de licht pollutie

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: centrum van het zonnestelsel

In het zonnestelsel draait alles rond de zon, maar eens we over melkwegstelsels praten, draait alles niet meer rond een ster. Onze melkweg bestaat uit enorme aantallen sterren die een baan beschrijven rond een massief zwart gat.

Omdat alle sterren in de melkweg rond het centrum draaien, is het onmogelijk dat het 'maar' een ster zou zijn in het midden: Die zou immers veel te licht zijn. Al deze sterren draaien rond iets juist omdat het veel zwaarder is dan hunzelf. Een ster kan nooit zo zwaar zijn, dus zit er iets anders in het centrum van de melkweg. Het is een superzwaar zwart gat. Een zwart gat is zo ongelooflijk zwaar dat zelfs het licht er niet aan kan ontsnappen omdat de zwaartekracht zo groot is. Het zwart gat in het centrum van onze melkweg is al zeer zwaar, zelfs voor een zwart gat!

Omdat je een zwart gat niet kan zien, kan ik je er ook geen foto van laten zien...
Jan Vonk

Berichten: 54

Re: centrum van het zonnestelsel

En hoe noemt dit zwart gat? (gewoon puur uit niewsgierigheid hoor)

Men zal het toch alleszins een naam gegeven hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: centrum van het zonnestelsel

Het werd oorspronkelijk ontdekt als een sterke radiobron. Deze radiostraling wordt uitgezonden door de schijf materie rond het zwarte gat die erin gezogen wordt.

Men noemde de radiobron (dus in principe dat zwarte gat) Sagittarius A of Sgr A

Afbeelding

Deze foto werd genomen in X-ray
Jan Vonk

Berichten: 3

Re: centrum van het zonnestelsel

bennieuwhier schreef:Kan eens iemand zeggen hoe de ster noemt waarond ons melkwegstelsel draait en eventueel een foto... ?

Kan er een foto gemaakt worden van onze "galaxy" in het geheel.

Waarschijnlijk niet maar wou het toch eens vragen.


de zon draait toch ook om een ster heen? weet iemand toevalig hoe die heet? ik heb ergens gelezen dat de zon er naar "toe" draait dus er steeds dichtbij komt.. is deze theorie waar?

Re: centrum van het zonnestelsel

De zon (zelf een ster trouwen :shock: ) draait rond het middelpunt van onze melkweg en in dat middelpunt zou een enorm zwart gat zitten (met nog enkele andere zwarte gaatjes eromheen beweert men?).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: centrum van het zonnestelsel

Het heelal heeft geen middenpunt en dus ook geen ook geen randen. Er is ooit een midden geweest, toen t = 0 was in de vierde dimensie.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 226

Re: centrum van het zonnestelsel

Het heelal heeft geen middenpunt en dus ook geen ook geen randen. Er is ooit een midden geweest, toen t = 0 was in de vierde dimensie.
Wat doet deze opmerking hier? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: centrum van het zonnestelsel

Sorry, ik moet even in een waas geweest zijn, of iemand heeft de topicnaam veranderd :shock:

Ik dacht dat het op een gegeven moment over het heelal ging.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: centrum van het zonnestelsel

Ik dacht dat het op een gegeven moment over het heelal ging.
Dit:
Onderwerp: centrum van het zonnestelsel
en daarna dit in de vraagstelling:
Kan eens iemand zeggen hoe de ster noemt waarond ons melkwegstelsel draait
is al reden tot verwarring.

Maar goed.

De indeling op dit forum is onderhevig aan veranderingen, dus vandaar wellicht je verwarring?

Overigens vind ik persoonlijk je handtekening wel wat erg opvallend en groot uitgevoerd.

Dat mag wat mij betreft wel wat minder...
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: centrum van het zonnestelsel

[Offtopic]Het is wel voor het goede doel :shock: Ik zal hem wat kleiner zetten[/Offtopic]
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 77

Re: centrum van het zonnestelsel

als er in het midden van onze melkweg een zwart gat zit wordt alles dan niet naat het middenpunt gezogen?
als je onzichtbaar wilt zijn moet je sneller als het licht bewegen.

Berichten: 294

Re: centrum van het zonnestelsel

Het heelal heeft geen middenpunt en dus ook geen ook geen randen. Er is ooit een midden geweest, toen t = 0 was in de vierde dimensie.


wie zegt dat t niet <0 kan geweest zijn?

+ argument dat: als er geen randen zijn, dan MOET je een basis voor je 3 dimensies kiezen, een oorsprong ZELF gekozen, geen natuurlijke *oorsprong*

maw, elke tijds*oorsprong* die je kiest is artificieel => het absolute beginpunt weet je niet

want wat was er VOOR de big bang?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: centrum van het zonnestelsel

Voor de big bang was er niks denk ik, want er was geen tijd :shock:

Een natuurlijke oorsprong is er niet, dus maak je van het object waar je relatief van beweegt de oorsprong.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer