Glasvezel versterkt nylon 66

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Glasvezel versterkt nylon 66

hallo,

Ik heb kunststof onderdelen laten maken in China.

De onderdelen zijn van glasvezel versterkt nylon 66.

Nu hebben ze de onderdelen uit geleverd en blijken de onderdelen vele malen zwakker te zijn dan het origineel.

is het zo dat hoe meer glasvezel je in het nylon doet hoe taaier en sterker het word of werkt het juist andersom.

En hoe moet ik dit aan geven op tekening, in een procenten.

Met vriendelijke groet.

Maarten

Berichten: 9

Re: Glasvezel versterkt nylon 66

Een paar belangrijke factoren bij materialen die samengesteld zijn uit verschillende types:

De richting waarin de vezels liggen (als alle glasvezeltjes in dezelfde richting liggen wordt het materiaal stijver en sterker, maar dan wel alleen in die richting)

De lengte van de vezeltjes (ik vermoed dat langere vezels stijver materiaal oplevert)

De hoeveelheid vezels (veel vezels = sterk, stijf, bros; weinig vezels = zwak, slap, ductiel)

Ik kan me wel inbeelden dat deze factoren belangrijk zijn bij productie, en dus best mee opgegeven worden bij een bestelling. Praktisch is het misschien makkelijker om gewoon een bepaalde treksterkte/breukrek/hardheid/... te eisen, maar hier ben ik niet zo in thuis dus weet ik niet wat men doorgaans doet.

Dit soort materialen krijgt de naam composiet mee.

Ik ben niet helemaal zeker of ik de invloed van die 3 parameters goed heb ingeschat, maar hopelijk zet dit je wat op weg om meer specifieke informatie te vinden.

Reageer