Springen naar inhoud

Godsbeeld

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 01 mei 2005 - 18:53

Welk godsbeeld komt tot uiting bij het doopsel ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2005 - 20:27

geen?

• Gast

Geplaatst op 01 mei 2005 - 20:32

Wat is de defintie van een godsbeeld? En het doopsel heeft wel een godsbeeld, alleen weet ik niet welk.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2005 - 20:40

Zijn dit doopsels?

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

• Gast

Geplaatst op 01 mei 2005 - 21:05

Het doopsel is een ritueel in de rooms-katholieke kerk, waarbij iemand door een priester wijwater op z'n voorhoofd krijgt, hierna wordt hij of zij als een kind van god beschouwd.

We hebben een taak van godsdienst gekregen en we moeten enkele vragen hierover oplossen, waaronder deze en nog enkele andere waar ik geen antwoord op weet.

Ik vind het trouwens allemaal lulkoek, maar ik wil er wel door zijn met mijn examens.

• Gast

Geplaatst op 01 mei 2005 - 21:07

Bovenstaande foto's zijn foto's van doopvonten die zich in kerken bevinden en waarboven iemand (meestal kinderen als ze nog maar een paar dagen oud zijn) gedoopt wordt.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2005 - 21:42

Misschien bedoelen ze er een gebeurtenis uit de bijbel mee.

Jezus was toch gedoopt door Johannes de Doper? Dan zal dat het zijn denk ik.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2005 - 12:21

Misschien bedoelen ze er een gebeurtenis uit de bijbel mee.

Jezus was toch gedoopt door Johannes de Doper? Dan zal dat het zijn denk ik.

Volgens mij is dat juist de vraag, waarom werd jezus dan gedoopt? Er moet toch een reden zijn waarom mensen zijn begonnen met dopen. Volgens mij is dit de eerste stap naar inwijding bij de kerk.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2005 - 00:07

Een reden van de doop kan deze zijn.....

Je laat je weer uit het water geboren worden, dit is dus symbolisch ritueel waar mee je instemd in je nieuwleven als gelovige. (Op aarde wordt je ook geboren uit het vruchtwater van de Moeder.)
Dus dopen is een geestelijk hergeboorte
Daarom was het in oude tijden gebruikelijk om door gehele onderdompeling gedoopt te worden. De Pinstergemeentes doen dit nog en de Mormonsekerk en nog een paar... In de Katholic.kerk wordt het nu door besprenkeling gedaan als ook in de Hervormde en Gereformeerde kerken. (maar hoe kunnen pasgeboornen instemmen met de doop en hun lidmaatschap?) Als je tot dat besluit komt moet je het wel zelf willen vind ik. :wink:
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 mei 2005 - 09:10

maar hoe kunnen pasgeboornen instemmen met de doop en hun lidmaatschap?

Niet. Kinderen kiezen er ook niet voor om geboren te worden.

Maar je moet het ook meer zien als van de andere kant komend, het kind wordt welkom geheten in de gemeenschap van God.

Je kan de doop zelf bevestigen door vormsel of belijdenis. Sommige kerken hebben overigens wel gekozen voor de volwassendoop.
β-Damascenon en maneschijn

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2005 - 00:03

Niet. Kinderen kiezen er ook niet voor om geboren te worden.

Persoonlijk denk ik dat dat soms wel het geval kan zijn. Zoals je misschien wel weet geloof ik in reincarnatie tot dat je bepaalde bewustwordings proces hebt eigengemaakt.

Maar je moet het ook meer zien als van de andere kant komend, het kind wordt welkom geheten in de gemeenschap van God.

Elk leven dat geboren wordt is uit de Bron (God) dus ik vind het een beetje vreemd om het dan te verwelkomen in de gemeenschap van God.
Al het leven, of men het nu beseft of niet ,is van en uit die zelfde God.
Verwelkom het liever voor de komst op aarde.

Je kan de doop zelf bevestigen door vormsel of belijdenis. Sommige kerken hebben overigens wel gekozen voor de volwassendoop.

Ik mijn ogen is elk kerkelijk symboliek onnuttig en van geen waarde.
Het enigste wat waarde heeft is je eigen gedrag in het leven. Ongeacht een kerkelijkgeloof, of niet. Door dat je leeft behoor je al tot de Godheid
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures