Springen naar inhoud

[natuurkunde] een veer

• Log in om te kunnen reageren

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 14:06

In een figuur zie je een aantal momentopnamen van een blokje van 150 g dat een trilling uitvoerd.Tussen de opnamen zit steeds een zelfde tijdsinterval.De amplitude is 1,2 cm, de tijd voor een volledige trilling is 2,4 seconden.De frequentie is 0,42 Hz.

1) Wat is de snelheid van het blokje op t=0,10 sec?
2) Bereken de veerconstante van de veer?

Bij 1) Stond er het volgende antwoordt:

v(t)= w.A.cos(wt)
v(0,1)= 2pi x 0,42 x 1,2 cos= 2pi x 0,42 x 0,1 = 3,1cm/s als ik dit invul en nareken kom ik niet aan hetzelfde antwoordt en ik vroeg mij af waarom.

Verder heb ik er nog een korte vraag over waneer weet je precies of je de cosinus of de sinus moet gebruiken? ik weet dat een harmonische trilling een sinus vorm is.

Bij vraag 2 kom ik helemaal niet uit het antwoordt ik hoop dat iemand het een en ander voor me kan toelichten.

b.v.d.

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, en andere mensen gaan ongetwijfeld moeite doen om je vlot te helpen.
Doe dus zelf a.u.b. de moeite om die hulp zo efficiënt mogelijk te maken.
Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

Je startbericht had de volgende mankement(en):

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

Groet, het moderatorteam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 14:48

is de cosinus niet gewoon een verschuiving van de sinus? (en omgekeerd)
ik denk dat de de beginvoorwaarden bepalen welke je neemt
x1(t) = A cos(wt + P)
x2(t) = A sin (wt + P)
nemen we P = 0
als t = 0 dan is x1(0) = A of x2(0) = 0
Ik denk dat het gewoon een afspraak is.

de veerconstante k kan je halen uit verband tussen w en m

Veranderd door phoenixofflames, 22 september 2008 - 14:50

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2008 - 14:49

Voor vraag 1 lijkt je manier van oplossen correct, echter één ding: werk eerst alles om naar SI-eenheden, dwz, geen cm maar m, geen gram maar kg, ... je doet wel iets raar, die 0.1, krijg je die NA het uitrekenen van je cos?
Is veel makkelijker om een juiste uitkomst te bekomen :D

Voor het 2de deel van je vraag, je hebt normaliter een formule gezien die een uitdrukking geeft voor w², gebruik deze (hier helpen zonder formule meteen te geven is moeilijk voor mij, ik geef ze echter nog niet meteen omdat er mss wel mensen zijn die het je kunnen uitleggen).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2008 - 14:54

als ik dit invul en nareken kom ik niet aan hetzelfde antwoordt en ik vroeg mij af waarom.

Rekenmachine in graden? SI eenhedenfoutje?... Het antwoord klopt wel

Verder heb ik er nog een korte vraag over waneer weet je precies of je de cosinus of de sinus moet gebruiken? ik weet dat een harmonische trilling een sinus vorm is.

LaTeX
Quitters never win and winners never quit.

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 14:55

ma(t) = -kx(t)
reken dit maar eens uit :D

Veranderd door phoenixofflames, 22 september 2008 - 15:00

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 15:58

Rekenmachine in graden? SI eenhedenfoutje?... Het antwoord klopt wel

Ik weet het niet het is van een antwoordenblad ik had gehoopt dat iemand het toe kan lichten wat ik fout doe dat is wat het antwoorddenblad gaf ik en ik kom maar niet aan het antwoordt dus ergens voer ik iets fout in want het antwoordt klopt inderdaad maar met mijn rekenmachine kom ik er niet aan:S

LaTeX

En Betreft die formule als je bijvoorbeeld een plaatje van een trilling ziet kan je dan ook afleiden of het COS of SIN is? puur aan de afbeelding ?

Veranderd door azvvo, 22 september 2008 - 15:59

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 16:11

ja, de sinus is 0 bij t = 0 , cos = amplitude bij t = 0 als de fase phi = 0

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2008 - 16:12

En Betreft die formule als je bijvoorbeeld een plaatje van een trilling ziet kan je dan ook afleiden of het COS of SIN is? puur aan de afbeelding ?

Beiden kunnen hè, je trilling is een sin- ÉN cos-functie, alleen de fasesprong LaTeX verschilt met factor LaTeX
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures