[natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Hallo,

Ik volg een 1-jarige VWO NT opleiding. En omdat ik geen natuurkundige achtergrond heb, loop ik tegen nogal wat problemen aan tijdens het maken van mijn practicum.

Ik moet nl. uitrekenen wat de tijd en tijd2 is. Nu heb ik in het boek opgezocht maar kan ik nergens vinden hoe ik het zou moeten doen. De enige beschikbare gegevens die ik heb zijn de hoogte vanaf waar de kogel de buis verlaat en de afstand die de kogel horizontaal heeft afgelegd. Wrijvingskrachten worden verwaarloosd.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt,



Welkom :P op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, en andere mensen gaan ongetwijfeld moeite doen om je vlot te helpen.

Doe dus zelf a.u.b. de moeite om die hulp zo efficiënt mogelijk te maken.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

Je startbericht heeft de volgende mankement(en):

STEL JE VRAAG VOLLEDIG

Doe de moeite om vooral "sommetjes" volledig over te nemen, liefst inclusief een bijbehorend plaatje of verklarend schetsje.

Maar al te vaak worden huiswerktopics verwarrend (zowel voor vragers als voor helpers) omdat vraagstellingen verkort worden weergegeven, waarbij net iets cruciaals verdwijnt, of omdat de vraag bijvoorbeeld verwijst naar punt A en punt B en niemand ziet wat hij zich daarbij moet voorstellen.


Hieronder zie je wat een gezoek dat oplevert als je dat niet doet :D

Groet, het moderatorteam.

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Ik volg een 1-jarige VWO NT opleiding.
Nooit van gehoord...
Ik moet nl. uitrekenen wat de tijd en tijd2 is. Nu heb ik in het boek opgezocht maar kan ik nergens vinden hoe ik het zou moeten doen. De enige beschikbare gegevens die ik heb zijn de hoogte vanaf waar de kogel de buis verlaat en de afstand die de kogel horizontaal heeft afgelegd. Wrijvingskrachten worden verwaarloosd.
Begin eerst maar 's met het geven van de letterlijke opgave. En definieer tijd en tijd2.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

dirkwb schreef:Nooit van gehoord...

Begin eerst maar 's met het geven van de letterlijke opgave. En definieer tijd en tijd2.
VAVO heet dat, Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs.

Wat bedoel je met definieer tijd en tijd2?

Code: Selecteer alles

De opgave:

Nadat het kogeltje de buis verlaat voert het een tweetal beweingen uit: horizontaal een eenparige beweging, verticaal een eenparig versnelde beweging.

Maak een tabel waarin wordt aangegeven: hoogte, hor. afstand, tijd, tijd2, vx, vy, vgrond, tan(alpha), alpha

Dit is de opgave, verdere opgaves zijn het verklaren en tekenen van grafieken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Kjeld schreef:

Code: Selecteer alles

De opgave:

Nadat het kogeltje de buis verlaat voert het een tweetal beweingen uit: horizontaal een eenparige beweging, verticaal een eenparig versnelde beweging.

Maak een tabel waarin wordt aangegeven: hoogte, hor. afstand, tijd, tijd2, vx, vy, vgrond, tan(alpha), alpha

Dit is de opgave, verdere opgaves zijn het verklaren en tekenen van grafieken
OKee, dan bedoelen ze met tijd bijv de tijd nodig voor de horizontale beweging denk ik, en met tijd2 de verticale, andere opties zie ik niet.

Nu, het lijkt mij sowieso dat er een beetje weinig gegeven is om te kunnen beginnen aan een oplossing, je hebt tenslotte enkel dit ter beschikking:

1) vx = vx_0+ax*t

2) vy = vy_0+ay*t

3) x = x0+vx_0*t+1/2*ax*t²

4) y = y0+vy_0*t+1/2*ay*t²

En in de x-richting neem je dan ax=0; voor de rest zou ik nix weten.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

VAVO heet dat, Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs.
Ja die ken ik wel. ( alleen VWO NT in één jaar vond ik zelf ambitieus :D )
Wat bedoel je met definieer tijd en tijd2?
Wat is tijd2?
De opgave:

//

Dit is de opgave, verdere opgaves zijn het verklaren en tekenen van grafieken
Ik mis getallen of hoort dat zo?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Drieske schreef:OKee, dan bedoelen ze met tijd bijv de tijd nodig voor de horizontale beweging denk ik, en met tijd2 de verticale, andere opties zie ik niet.

Nu, het lijkt mij sowieso dat er een beetje weinig gegeven is om te kunnen beginnen aan een oplossing, je hebt tenslotte enkel dit ter beschikking:

1) vx = vx_0+ax*t

2) vy = vy_0+ay*t

3) x = x0+vx_0*t+1/2*ax*t²

4) y = y0+vy_0*t+1/2*ay*t²

En in de x-richting neem je dan ax=0; voor de rest zou ik nix weten.
Tijd2 is tijd kwadraat, maar weet niet hoe je op dit forum kwadraat teken doet.
dirkwb schreef:Ja die ken ik wel. ( alleen VWO NT in één jaar vond ik zelf ambitieus :D )

Wat is tijd2?

Ik mis getallen of hoort dat zo?
Dit zijn de gegevens die ik heb.

Code: Selecteer alles

Hoogte(cm)	Hor. Afstand(cm)

10

26.32

20

38.8

30

45.36

40

53.67

50

57.82

60

65.4

70

69.74

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Ik denk dat met tijd2 het kwadraat wordt bedoeld. Dus tijd².

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Tijd2 is tijd kwadraat, maar weet niet hoe je op dit forum kwadraat teken doet.
rechtse alt-toets indrukken en vasthouden.

langs de cijfertoetsen boven je letterklavier lopen

grote kans dat je dit oid ziet: ¹²³¼½¾£

Onder de e vind je zo meestal ook een € teken, onder de m een µ, niet zelden zijn toetsenborden nog voorzien van ¢, ß en nog van dat fraais.

Verder: als je hier een bericht typt heb je ook super- en subscriptmogelijkheden. Kijk maar eens onder het aA knopje 10-46 is dan ook mogelijk.

tenslotte: als je nog eens wat bijzondere opmaak nodig hebt, blader eens door de HELP (knop linksboven aan elke indexpagina van dit forum).

VWO NT heet in Belgie ASO wetenschappen, met een vakkenpakket sterk gericht op Natuur en Techniek, m.a.w. wis-natuur en scheikunde.

Onderwijs is nogal verliefd op afkortingen. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Probeer een tekening te maken en dan rustig stap voor stap de bewegingen van de kogel te analyseren.

Pas er dan de formules op toe.

Staat er een tekening naast? Als ik de opgave lees lijkt het of ze iets beschrijven.
Cogito ergo sum.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Overdruk schreef:Probeer een tekening te maken en dan rustig stap voor stap de bewegingen van de kogel te analyseren.

Pas er dan de formules op toe.

Staat er een tekening naast? Als ik de opgave lees lijkt het of ze iets beschrijven.
Afbeelding

Deze tekening staat er bij. Heb hem zo goed als mogelijk nagemaakt met paint :D

Het rode gedeelte is de buis waar de kogel door rolt(speelt imo geen rol van betekenis)

Dan de zwarte lijn is de weg die de bal aflegt, je hebt dan horizontaal de afgelegde weg(S) en verticaal de hoogte (h). De beginsnelheid bij het uitkomen uit de buis wordt gesteld op 0. De horizontale snelheid is constant.

Verder staat dit nog in mijn schrift.

x = v0x * t

vx = v0x = constant

y = 1/2at² = 1/2gt²

Maar hoe kan ik dmv deze formules de tijd uitrekenen ?

Kan dat door in y = 1/2at² = 1/2gt²

Voor y de hoogte in meters(In mijn geval dus 0,10;0,20 etc.) te nemen en g = 10.

Ik zou dan bij een hoogte van 10cm, een t uitkrijgen van 0,141 s. Klopt dit denken jullie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Kjeld schreef:Het rode gedeelte is de buis waar de kogel door rolt(speelt imo geen rol van betekenis)

Dan de zwarte lijn is de weg die de bal aflegt, je hebt dan horizontaal de afgelegde weg(S) en verticaal de hoogte (h). De beginsnelheid bij het uitkomen uit de buis wordt gesteld op 0. De horizontale snelheid is constant.

Verder staat dit nog in mijn schrift.

x = v0x * t

vx = v0x = constant

y = 1/2at² = 1/2gt²

Maar hoe kan ik dmv deze formules de tijd uitrekenen ?

Kan dat door in y = 1/2at² = 1/2gt²

Voor y de hoogte in meters(In mijn geval dus 0,10;0,20 etc.) te nemen en g = 10.

Ik zou dan bij een hoogte van 10cm, een t uitkrijgen van 0,141 s. Klopt dit denken jullie ?
Je manier van werken klopt idd ja, nu alles zo uitwerken en je moet er wel komen denk ik :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Je manier van werken klopt idd ja, nu alles zo uitwerken en je moet er wel komen denk ik :D
Ik hoop het. Ik ga er morgen mee aan de slag. Bedoelt men met t² ook gewoon letterlijk de tijd in seconden in het kwadraat ?

Dus bij t = 0,141 t²= 0,0198

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Kjeld schreef:Ik hoop het. Ik ga er morgen mee aan de slag. Bedoelt men met t² ook gewoon letterlijk de tijd in seconden in het kwadraat ?

Dus bij t = 0,141 t²= 0,0198
Ja. Klinkt misschien vreemd waarom ze dat vragen, maar zet bijvoorbeeld in een grafiek hoogte Y uit tegen de tijd t maar ook eens tegen t². Verrassende uitkomst zul je zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Nog 1 vraagje.

Stel dat ik de vy wil berekenen. Kan dit dan door de formule vy = g*t. Omdat de beginsnelheid toch 0 is, hoeft deze niet in de formule te staan, dacht ik?

Dus bij g = 10 en t = 0.141 dan vy = 1.41 en bij t = 0.2 vy is dan 2.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde][mechanica] kogelbaan

Kjeld schreef:Nog 1 vraagje.

Stel dat ik de vy wil berekenen. Kan dit dan door de formule vy = g*t. Omdat de beginsnelheid toch 0 is, hoeft deze niet in de formule te staan, dacht ik?
Op zich in orde, maar principieel gevaarlijk. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om v0 gewoon erin te laten staan en 0 te stellen. Lijkt op overbodig schrijfwerk, maar scheelt veel gevaarlijk denkwerk. Je gaat er een stuk systematischer door werken. En als er één ding is dat belangrijk is in natuurkunde-problemen, dan is het een consequente systematiek van oplossen. Blijft het leven zo heerlijk overzichtelijk van.

Ik heb een hekel aan al die formuletjes die alleen gelden onder nadrukkelijk te vermelden voorwaarden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer