[natuurkunde] foto-elektrisch effect

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[natuurkunde] foto-elektrisch effect

Op een stuk lithium dat zich in een fotocel bevind valt licht met een golflengte van 430 nm.

a bereken de energie van de fotonen waaruit dit licht bestaat

b zijn deze fotonen energierijk genoeg om de elektronen uit het lithium los te maken?

c Hoe bereken ik de maximale snelheid waarmee elektronen het lithium kunnen verlaten?

d wat gebeurt er als er licht van 505 nm op het lithium valt en wat bij licht van 504 nm?

e Hoe bereken je de maximale energie die de elektronen kunnen krijgen in eV?

Antwoorden:

A) hier had ik het antwoordt 2,88 eV

B) De uitree energie van lithium is 2,46 eV klopt het dat er omdat ik als energie heb berekend 2,88 eV dat er elektronen kunnen los gemaakt worden?

C)

D) Klopt het dat bij 505 nm hij 1 nm boven de grensgolflengte ligt en dat daardoor er niks gebeurt en er geen elektronen worden vrijgemaakt ?

E)

Op de overige vragen weet ik niet het antwoordt zou iemand mij mischien kunnen helpen en uitleggen waarom bepaalde antwoorden zo zijn? of mischien de antwoorden die ik heb fout beredeneert zijn

b.v.d.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] foto-elektrisch effect



Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, en andere mensen gaan ongetwijfeld moeite doen om je vlot te helpen.

Doe dus zelf a.u.b. de moeite om die hulp zo efficiënt mogelijk te maken.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

Je startbericht had de volgende mankement(en):

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we nét als de vorige keer even voor je gedaan. . Denk je er de volgende keer zélf aan, want anders gaan we er toch echt een slotje op gooien.

Groet, het moderatorteam.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] foto-elektrisch effect

Iemand die mischien weet of mijn antwoorden die ik al heb kloppen en mischien mijn openstaande vragen kan beantwoorden en het een en ander kan toelichten? Een mooie site van het foto elektrisch effect is ook welkom waar ook formules enzo worden uitgelegd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] foto-elektrisch effect

a) correct

b)correct

c) Er schiet per losgemaakt elektron een bepaalde heoveelheid enenrgie over. 2,88 eV kwam van het foton, 2,46 eV was nodig om het elektron los te maken, de rest kan gebruikt worden om het elektron een snelheid te geven. Kinetische energie ½mv²......

d) klopt

e) zie c) denk ik
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] foto-elektrisch effect

Jan van de Velde schreef:a) correct

b)correct

c) Er schiet per losgemaakt elektron een bepaalde heoveelheid enenrgie over. 2,88 eV kwam van het foton, 2,46 eV was nodig om het elektron los te maken, de rest kan gebruikt worden om het elektron een snelheid te geven. Kinetische energie ½mv²......

d) klopt

e) zie c) denk ik
C) dus dat wordt dan 2,88 - 2,46 ? omdat het lichtdeeltje valt op het metaal en de elektronen een bepaalde uitree energie hebben en waar staan die m en v dan voor mischien is het een stomme vraag hoor maar ik ben namelijk net bezig met deze module en ben niet zo thuis in de natuurkunde.

D) En wat dan bij een gelijke grens golflengte? van 504 nm? dan gebeurt er wel wat? of alleen als die echt lager is dan 504 nm.

Ieder geval bedankt voor de antwoorden tot nu toe;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] foto-elektrisch effect

waar staan die m en v dan voor mischien is het een stomme vraag hoor maar ik ben namelijk net bezig met deze module en ben niet zo thuis in de natuurkunde.
stomme vragen bestaan niet, maar dit vind ik toch:

Geweldig :D .

Bezig met het foto-elektrisch effect en dan de berekeningswijze voor kinetische energie niet kennen (Ek=½mv², half maal massa maal snelheid in't kwadraat?) Jullie gaan kennelijk kriskras door de stof, zonder logische opbouw? Dan wordt het een heftige opgave........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 220

Re: [natuurkunde] foto-elektrisch effect

Jan van de Velde schreef:stomme vragen bestaan niet, maar dit vind ik toch:

Geweldig :D .

Bezig met het foto-elektrisch effect en dan de berekeningswijze voor kinetische energie niet kennen (Ek=½mv², half maal massa maal snelheid in't kwadraat?) Jullie gaan kennelijk kriskras door de stof, zonder logische opbouw? Dan wordt het een heftige opgave........
Komt omdat ik zij instromer ben :P ben ik heb de 1e klas van de hlo overgeslagen en op het mlo nooit natuurkunde gehad en dit is voor me propedeuse dus vandaar dat een hoop dingen me heel weinig zeggen en ik vond zelf in de les het nogal kort toegelicht;) dus betreft natuurkunde heb ik niet zoveel kennis ik probeer me zoveel mogelijk eigen te maken van de stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] foto-elektrisch effect

Ah, dat verklaart veel.

Hoe dan ook, een en ander nou duidelijk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer