Springen naar inhoud

Kinetische energie bij hoge snelheden (bijna c)

• Log in om te kunnen reageren

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 19:57

Hoi,

Ik vraag mij af hoeveel kinetische energie een voorwerp heeft als het met hoge snelheden reist (bijna lichtsnelheid). Ik neem aan dat de klassieke E=1/2*m*v≤ hier niet meer geld. Een voorwerp met als rustmassa 1kg reist met bijna lichtsnelheid door de ruimte zonder dat er enige kracht op inwerkt. Volgens E=mc≤ heeft dit voorwerp al een bepaalde hoeveelheid energie als het stilstaat. Maar als het nu gaat bewegen, moet ik dan gewoon de E=1/2*m*v≤ optellen bij deze de hoeveelheid energie als het voorwerp stilstaat? (Dus Etotaal=mc≤+1/2mv≤)

Klopt dit? Of moet ik ook nog rekening houden met het feit dat de massa groter wordt naarmate het voorwerp de lichtsnelheid nadert?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2008 - 20:11

Als m0 de rustmassa is, dan is m=mo/sqrt(1-(v/c)^2). Als v/c << 1, dan is dit m0(1+(1/2)(v/c)^2) (Taylorexpansie) en dus wordt E=mc^2=m0c^2 +m0v^2/2. De eerste term is de rustenergie en de tweede de bekende kinetische energie.

sparkgaptransmitter

sparkgaptransmitter

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 16:06

Dus E=mc≤+1/2m*v≤
Als m de rustmassa is?

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 16:25

Neey, er zit nog een term bij waarbij de nodige kinetische energie naar oneindig gaat als de snelheid c benadert.

De kinetische energie van een deeltje kan onderverdeeld worden in rustenergie...

Geplaatste afbeelding

...en kinetische energie:

Geplaatste afbeelding

Uit deze laatste blijkt dat een voorwerp nooit de lichtsnelheid kan bereiken.

Groeten,
Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures