Dimensionering pe-geleider

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Dimensionering pe-geleider

Hallo,

Ik ben bezig met een project waarbij het nodig is een reeks toestellen te voorzien van aarding. Het betreft 20 branderautomaten. Ik zal de situatie even schetsen:

Ik vertrek met een PE-geleider (aardingsdraad) vanuit een controlekamer naar een verdeelkast. In de verdeelkast bevindt er zich een aardingsrail. Va die aardingsrail vertrek ik met aparte kabels naar de branderautomaten.

Nu verteld het AREI (België) me dat als de doorsnede van de geleiders van de installatie kleiner is dan 16 mm² de aardingsgeleider een doorsnede moet hebben die gelijk is aan de doorsnede van de geleiders van de installatie. Maar stel nu dat je in je installatie te maken hebt met verschillende secties? ik schets de situatie:

De branderautomaten worden apart gevoed met geleiders van 1,5mm². Ik gebruik echter een gemeenschappelijke nulgeleider van 6 mm² die ook weer verdeeld wordt met een N-rail.

Moet ik dan overal een PE-geleider van 6mm² gebruiken? Of mag ik vanaf de aardingsrail werken met PE-geleiders van 1,5mm²?

Ik hoor het graag!

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dimensionering pe-geleider

Ik ken de Belgische voorschriften niet zo goed, maar ik denk dat er veel overeenkomst is met de Nederlandse voorschriften.

Je gaat vanaf de verdeelkast verder met 1,5mm2, dan mag je de aarddraad ook 1,5mm2 nemen. In principe moet de aarddraad gelijk zijn aan de aders van de voedingskabel waarmee hij samenloopt.

Ik vraag me alleen af of 1,5mm2 wel is toegestaan voor de voeding. Moet dat niet minstens 2,5mm2 zijn?

Berichten: 25

Re: Dimensionering pe-geleider

Ik geloof dat het zo is, als je jou branderautomaten (heb eigenlijk geen flauw idee wat deze doen of zijn :D ) voedt rechtstreeks uit de verdelingskast, dan mag je de draaddoorsnede nemen die bij deze stroom hoort, als je hem goed beveiligd uiteraard. Maar als jou automaten elk via een stopcontact uit de muur worden gevoed dan zal je toch zeker 2.5mm² moeten nemen omdat elk stopcontact standaard in een huis (in België) 2.5mm² draaddoorsnede moet hebben.

Verder denk ik dat je 1.5mm² als PE geleider (vanaf de rail naar de automaat) zal moeten nemen.

Maar een ding snap ik niet, als je een nulgeleider rail hebt, waarom ga je dan nog met 6mm² naar elke automaat vanaf die rail? Of zit het anders in mekaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Dimensionering pe-geleider

Klazon:

Ik vraag me alleen af of 1,5mm2 wel is toegestaan voor de voeding. Moet dat niet minstens 2,5mm2 zijn?
Ik weet dat er in de fabriek in dewelke ik nu bezig ben gelijkaardige installaties staan met voedingskabels van 1,5mm². Of dit volledig volgens het boekje is kan ik ook niet met zekerheid zeggen. Ik beschik wel over tabellen van leveranciers die vertellen dat door een draad van 1,5mm² een maximum stroom van 26A mag vloeien. De branderautomaten verbruiken met heel hun randapparatuur hoop en al 5A. Dus het gebruik van draad met een sectie van 1,5mm² valt wel te verdedigen.

Het klopt inderdaad wel dat in België het gebruik van draad van 2,5mm² verplicht is voor stopcontacten van huisinstallaties, wat terecht werd opgemerkt door sparkgaptransmitter.
sparkgaptransmitter:

Maar een ding snap ik niet, als je een nulgeleider rail hebt, waarom ga je dan nog met 6mm² naar elke automaat vanaf die rail? Of zit het anders in mekaar?
Hier heb ik mij verkeerd uitgedrukt denk ik. Het is inderdaad de bedoeling om net zoals bij de PE-draad vanaf de N-rail verder te gaan met een kleinere sectie, in dit geval dus ook blijkbaar 1,5mm².
sparkgaptransmitter:

(heb eigenlijk geen flauw idee wat deze doen of zijn )
De branderautomaat of soms ook wel branderkaart genoemd is een geïntegreerde schakeling met een reeks in- en uitgangen. Aan één van de ingangen wordt klassiek een UV-cel of een ionisatiesonde gekoppeld. Deze dient dan om na te gaan of de brander nog wel degelijk een vlam voortbrengt. Een thermostaat wordt ook vaak aan een bepaalde ingang gekoppeld. Deze meet uiteraard een temperatuur.

Aan de uitgangen wordt meestal een transformator gekoppeld die op zijn beurt een onsteking voedt (om de brandstof te doen ontbranden), een ventiel (om de brandstoftoevoer af te sluiten of net omgekeerd) en eventueel een paar signalisatielampjes.

De branderautomaat is de "intelligentie" van een brander. Als de vlam verdwijnt wordt dit gedetecteerd door de UV-cel en slaat de brander af en zal er een storingslampje gaan branden. Is de gewenste temperatuur bereikt, dan zorgt de branderautomaat eveneens voor het afslaan van de brander.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Reageer