[natuurkunde] mannings equation

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4.246

[natuurkunde] mannings equation

A trapezoidal channel with side batters 1:1 and Manning's n value of 0.025 has a bed slope of 0.0045 m/m. When the depth is equal to the bottom width the discharge is 7.5 m^3/s. Calculate the bottom width to the nearest 0.01m.

Wat bedoelen ze met side batters 1:1? En is die 0.01 een nauwkeurigheid of heeft dat iets met de helling van het kanaal te maken?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] mannings equation

Wat bedoelen ze met side batters 1:1?
Ik denk dat ze de schuine zijwanden bedoelen van de (omgekeerde) trapezoïde kanaalvorm. Die schuine wanden staan blijkbaar onder een helling van 1:1
En is die 0.01 een nauwkeurigheid of heeft dat iets met de helling van het kanaal te maken?
Nee, ik denk dat je dit alleen door trial-and-error of door iteratie kunt bepalen en die 0.01 is je convergentiecriterium wanneer je kunt ophouden.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] mannings equation

Fred F. heeft in beide gevallen gelijk. Bij het laatst wil ik toevoegen dat je best gewoon een numerieke oplossing gaat zoeken waarbij dan die 0.01 inderdaad je gewenste nauwkeurigheid is.

In mijn cursus had ik leuke tabellen met de oppervlaktes in functies van de maten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] mannings equation

Ik snap niet wat er te itereren is alle gegevens (behalve de oppervlakte) zijn toch bekend?
\( V = \frac{k}{n} R_h ^\frac{2}{3} \cdot S^\frac{1}{2} \)
\( R_h = \frac{A}{P} \)
\( Q=AV \)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] mannings equation

Uit jouw 3 vergelijkingen volgt:
\( \frac QA = \frac{k}{n} \left( \frac{A}{P} \right) ^\frac{2}{3} \cdot S^\frac{1}{2} \)
Je hebt alle gegevens maar A en P staan in functie van de breedte/hoogte

Is die k=1 bij jullie?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] mannings equation

jhnbk schreef:Uit jouw 3 vergelijkingen volgt:
\( \frac QA = \frac{k}{n} \left( \frac{A}{P} \right) ^\frac{2}{3} \cdot S^\frac{1}{2} \)
Je hebt alle gegevens maar A en P staan in functie van de breedte/hoogte
De bevochtigde periferie (correct nederlands?) kan ik toch uitdrukken in de oppervlakte? Of zie ik iets over het hoofd?
Is die k=1 bij jullie?
Ik werk met SI eenheden dus ja.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] mannings equation

Bij ons noemde dat de "natte omtrek"

Zie
De bevochtigde periferie kan ik toch uitdrukken in de oppervlakte? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik dacht het niet

EDIT:

Ik lees net dat je helling 1:1 is

Dan is dus de oppervlakte heel simpel te schrijven als
\(2h^2\)
De natte omtrek is dan
\(h + 2\sqrt{2}h\)
Nu is een analytische oplossing wel mogelijk denk ik.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] mannings equation

Is dit een goede tekening van de situatie?

[attachment=2501:1.PNG]
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [natuurkunde] mannings equation

Ja. Correct.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [natuurkunde] mannings equation

dirkwb schreef:Ik snap niet wat er te itereren is alle gegevens (behalve de oppervlakte) zijn toch bekend?
\( V = \frac{k}{n} R_h ^\frac{2}{3} \cdot S^\frac{1}{2} \)
\( R_h = \frac{A}{P} \)
\( Q=AV \)
je formule vermeldt "k", dat is een constante om ook in engelse eenheden te kunnen werken. De juiste formule is
\( V = \frac{1}{n} R_h ^\frac{2}{3} \cdot S^\frac{1}{2} \)
(edit: niet op datum gelet :D )
???

Berichten: 4.246

Re: [natuurkunde] mannings equation

rodeo.be schreef:je formule vermeldt "k", dat is een constante om ook in engelse eenheden te kunnen werken. De juiste formule is
\( V = \frac{1}{n} R_h ^\frac{2}{3} \cdot S^\frac{1}{2} \)
Is die k=1 bij jullie?


Ik werk met SI eenheden dus ja.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer