[mechanica] resulterende krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 92

[mechanica] resulterende krachten

Dit is de vraag waar ik niet uitkom.

Afbeelding

Vervang het krachtenstelsel dat op de constructie wordt uitgeoefend door een gelijkwaardige krachtgesultante en geef aan waar de werklijn van de resultante balk AB snijdt, gemeten vanaf punt A.

Dit is wat ik al had.

y-component 35N: cos(30)35= 30,3N

x-component 35N: sin(30)35 = 17,5N

Fr(y)=30,3+20=50,31N

Fr(x)=17,5+25=42,5N

Fr=65,86N

Nu de momenten erin betrekken:

0,3*35=+7,5Nm

0,6*20=-12Nm

0,2*30,3=-6,06Nm

Mr=-10,56

lengte*kracht=koppel

lengte*65,86=-10,56

lengte=-0,16 meter

het antwoord zou moeten zijn: 0,21 meter

Wat doe ik toch fout

Berichten: 582

Re: [mechanica] resulterende krachten

Ik moet zeggen dat ik niet meteen een fout zie in je berekening of de achterliggende redenering.

Toch 1 opmerking: jij neemt de conventie aan in deze opgave dat een moment "naar beneden toe" een negatief teken krijgt. Aangezien het moment van de resultante ook "naar beneden toe" zal zijn (een negatief teken dus zoals je zelf al aangeeft in je berekening), bereken jij verderop een negatieve afstand l = -0,16m. Dit zou willen zeggen dat het aangrijpingspunt van de resultante 0,16m LINKS van het punt A zou liggen. We werken immers nog altijd in coördinatenstelsel! Dit is natuurlijk niet het geval... Hou dus rekening met de tekens, en werk dus wat overzichtelijker :D .

En nog een opmerking: 0,3*35=+7,5Nm wordt 0,3*25=+7,5Nm.

Berichten: 92

Re: [mechanica] resulterende krachten

Over je laatste opmerking, ik heb die 35 inderdaad fout van m'n schrift overgeschreven, dit heeft verder geen invloed op de rest van de opgave.

Weet iemand wat ik fout heb gedaan?

Berichten: 582

Re: [mechanica] resulterende krachten

Ben je zeker dat je fout bent? Of ben je zeker dat het antwoord van je cursus juist is?

Berichten: 92

Re: [mechanica] resulterende krachten

Ja, het zou op 0,21 van punt A moeten liggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] resulterende krachten

Ik zie eigenlijk alleen maar krachten die rondom bijvoorbeeld punt A een moment uitoefenen. Ik kan nu van al die krachten het moment bepalen t.o.v. bijv. punt A, en dan bij elkaar optellen tot één resulterend moment. Daarna begrijp ik de opgave niet meer, want ik snap niet wat wordt bedoeld met "een gelijkwaardige krachtresultante" . Als je dat zou kunnen uitleggen kunnen we je beter verder helpen denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 92

Re: [mechanica] resulterende krachten

Met een gelijkwaardige krachtresultante bedoelen ze de 3 verschillende krachten die op de constructie werken, omzetten naar 1 kracht, die ene kracht moet dus net zo groot zijn als die andere 3 bij elkaar. Dit heb ik gedaan: Fr=65,86N, dit antwoord klopt volgens het antwoordenboek. Hierna is de bedoeling om de afstand van de kracht vanaf punt A uit te rekenen, dit zou moeten kunnen aangezien je alle lengte's hebt, toch heb ik blijkbaar iets fout gedaan, ik kom namelijk niet op het juiste antwoord uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] resulterende krachten

Ah, ok. Dan snap ik al waar de pijn zit. Een kracht is namelijk een vectoriële grootheid. Die grootte 65,8 N heb je dan netjes bepaald, maar nog geen rekening gehouden met zijn richting. Die resultante zal namelijk schuin staan op balk AB. De x-component telt niet mee voor het moment (arm=0) en de y-component ervan zal dus kleiner zijn dan 65,8 N. (te weten 50,31 N) Er zal dus een langere arm nodig zijn voor hetzelfde moment.

Nu klopt alles volgens je antwoordenboekje, alleen snap ik nog steeds niet wat er hier nou gebeurt en met welk doel. Ik vind die "gelijkwaardige krachtresultante" een idiote grootheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 92

Re: [mechanica] resulterende krachten

Ik heb de hoek van de kracht wel berekend, maar die is niet belangrijk in dit vraagstuk, die heb ik dus ook hier niet neergezet om verwarring te voorkomen.

Heb jij de arm nu kunnen uitrekenen, kwam jij uit op 0,21? Ik ben hier nog niet uitgekomen.

Ik weet nu alleen de Fr, Fr(x) en Fr(y). Om het resulterende moment uit te rekenen moet je alle krachten echter los behandelen, omdat alle lengten en richtingen anders zijn. Dat heb ik ook gedaan, ik kwam uit op het volgende:

0,3*25=+7,5Nm

0,6*20=-12Nm

0,2*30,3=-6,06Nm

Mr=10,56Nm

De formule van het moment is de lengte*kracht=moment. Het resulterende moment heb ik uitgereken, dat is 10,56Nm, door dit getal te delen door de kracht (65,8) zou je moeten komen op de juiste lengte(arm). Mijn antwoord komt dus niet overeen met die van het antwoordenboek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] resulterende krachten

jawel, maar door de x-component van die 65,8 N gebeurt er helemaal niks met je balkenstelsel, want die trekt alleen maar aan de balk in de richting van AB. Wel door de y-component, want die staat dwars op de balk. Die had je berekend als 50,3 N.

10,56 Nm gedeeld door 50,3 N geeft 0,21 m als arm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 92

Re: [mechanica] resulterende krachten

Juist, het is me duidelijk nu, dat ik dat niet eerder gezien heb, deze fout maak ik niet snel weer!

Bedankt voor de hulp Jan van de Velde en Burgie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] resulterende krachten

Mag je me nog steeds eens proberen uit te leggen wat nou het nut is van "gelijkwaardige krachtresultante". Geen haast bij, maar dat snap ik nog steeds niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] resulterende krachten

Mag je me nog steeds eens proberen uit te leggen wat nou het nut is van "gelijkwaardige krachtresultante". Geen haast bij, maar dat snap ik nog steeds niet.
Ik heb drie jaar lang statica opgaven uitgerekend en nog nooit heb ik zo'n opgave gezien :D . Dus leg aub uit waarom.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 92

Re: [mechanica] resulterende krachten

Mag je me nog steeds eens proberen uit te leggen wat nou het nut is van "gelijkwaardige krachtresultante". Geen haast bij, maar dat snap ik nog steeds niet.


Het moment moet worden gedeeld door de krachtresultante in de y-richting om de arm te krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [mechanica] resulterende krachten

Ik zit er nog eens rustig naar te kijken, en eigenlijk vragen ze je om alle drie de krachten één gezamenlijk aangrijpingspunt op de balk te geven, zó dat het draai-effect op de balk niet verandert.

dus de rode krachten samen hebben precies hetzelfde effect als de (even grote en gelijke richting hebbende) lila krachten samen. Maar nu via één gezamenlijk aangrijpingspunt.
baquba.gif
baquba.gif (7.45 KiB) 328 keer bekeken
Het moment moet worden gedeeld door de krachtresultante in de y-richting om de arm te krijgen.
Ja, maar teken een wat ander balkenstelsel en dat gaat óók weer niet op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer