[scheikunde] substitutie broom/hexaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 39

[scheikunde] substitutie broom/hexaan

Hojj

Ik ben bezig met mijn PWS en heb een probleem. Ik test namelijk de werking van zonnebrandcreme en daarvoor heb ik een opstelling die als volgt is:

UV-lamp

********

/ | | | | | \

|_______| bak met opgeloste zonnebrandcreme

|_______| bak met broom/hexaan-oplossing

Er vindt substitutie van het broom en hexaan plaats bij blootstelling aan UV-licht. Omdat ik door school alleen beschik over een lamp die behalve UVA en UVB ook UVC uitzendt, twijfel ik of de proef zal lukken. De zonnebrandcreme houdt namelijk alleen UVA en UVB tegen en geen UVC, waardoor alsnog substitutie zou kunnen plaatsvinden. Van dat laatste ben ik dus niet zeker, vandaar mijn vraag:

Vindt er ook substitutie plaats blootstelling aan UVC-straling?

Alvast bedankt 8-]

Berichten: 311

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

UVA 400 nm - 320 nm

UVB 320 nm - 290 nm

UVC 290 nm - 100 nm

UVC heeft de hoogste energie, dus zal deze de activatiedrempel van de reactie kunnen overbruggen.

Dus....je zal altijd deels hexaanbromide, hexaamdibromide, hexaantri... krijgen door de UVC.

Maar....als je een ijklijn opstelt met op de x-as de concentratie aan zonnecrème, en op de y-as de hoeveelheid verdwenen dibroom, dan zul je waarschijnlijk een rechte vinden. Doordat UVC ook een reactie tot gevolg heeft, zal je rechte dan gewoon laten stijgen met een constante waarde. Je kunt gewoon met je onderzoek verdergaan, als je maar weet dat er telkens een constante (denk'k) hoeveelheid dibroom verdwijnt door het UVC...

Succes!

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 39

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Hmm.. het klonkt eerst logisch, alleen kun je niet waarnemen of er verdere substitutie (hexaandibromide etc.) heeft plaatsgevonden, dus dan kan je ook niet precies meten hoeveel UVA en UVB er door de zonnebrandcreme gelaten wordt toch?

Ik zal wel even overleggen met mijn leraar, bedankt iig!

Berichten: 311

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Wat analyseer je precies? Misschien best het overgebleven dibroom...dan doen de reactieproducten er niet toe!

Hebben jullie een fotometer?

Of een vrouwelijke collega die haar huid ter beschikking stelt, om zo aan de ijklijn te geraken? :D
Only an optimist can see the nature of suffering

Berichten: 39

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Oh ja, ik heb nog een probleem =P

Ik moet de schaaltjes afdekken, omdat broom en hexaan allebei snel verdampen. Nou kan dat niet met een glazen deksel (dat houdt UV tegen). Plastic gaat ook niet, dat wordt aangetast door hexaan.

Nou had ik een paar mogelijkheden bedacht;

- polycarbonaat (plexiglas) maar dat is een soort plastic, valt dus af

- kristal laat alleen UVA door, (en ik bedenk me net dat ik die al had uitgesloten omdat ik eerst een UVB-lamp zou gebruiken, maar als ik die andere UV-lamp gebruik kan het wel...)

- kwartsglas

Kristal kan mits ik de UV-lamp met UVC gebruik en kwarts kan sowieso, alleen hoe kom ik aan zo'n glasplaat?

Daarmee wil ik de petrischaaltjes dus afdekken...

UV-lamp

******

/ | | | \

|_____| plastic petrischaaltje (voor doorlating!) met opgeloste zonnebrandcreme

_______ kristal/kwarts glasplaat om hexaan af te dekken

|_____| glazen petrischaaltje met broom+hexaan

Oh oh wat een drama.. wie kan mij helpen? ;(
Victor schreef:Wat analyseer je precies? Misschien best het overgebleven dibroom...dan doen de reactieproducten er niet toe!

Hebben jullie een fotometer?

Of een vrouwelijke collega die haar huid ter beschikking stelt, om zo aan de ijklijn te geraken? :D
Euhmm ja, het overgebleven broom.. maar het kan best zijn dat bij een bepaalde concentratie opgeloste zonnebrandcreme er hexaanbromide ontstaat en bij een lagere concentratie hexaandibromide, die laatste concentratie laat dan dus meer UV door, alleen kan ik dat niet meten...

En we hebben wel een fotometer, eentje die zelf ook de straling uitzendt, alleen die kan niet lager dan 350 nm dus dat lukt niet...

Berichten: 582

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Glas laat UV door voor zover ik weet...

Berichten: 39

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Glas laat UV door voor zover ik weet...


Nope is niet zo =P

Berichten: 582

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Nope is niet zo =P


Heb je hier een referentie van? Ik ben nl. vrij zeker van m'n stuk.

Ik kan trouwens ook een praktisch voorbeeld geven, meer nog, ik doe het in het dagdagelijks leven.

Berichten: 39

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Heb je hier een referentie van? Ik ben nl. vrij zeker van m'n stuk.
http://www.palutech.nl/vragen_pagina_nl.htm#6 punt 6

Bovendien had ik het zelf ook nog uitgeprobeerd met glazen petrischaaltjes (afgedekt); er vond geen substitutie plaats.

Maar.. wat is je voorbeeld?

Berichten: 582

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Nuja, ik had geen rekening gehouden met WAT voor glas je natuurlijk bedoeld.

Om je toch even wat meer informatie te bieden, check onderstaande links even.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=36387

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet

Berichten: 39

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Ik had net in dat andere topic gekeken ja, en toen twijfelde ik heel erg. Wikipedia werd ik niet veel wijzer van.. Maar toen ik het uitprobeerde met reageerbuisjes en glazen petrischaaltjes lukte het niet.. misschien omdat het glas te dik was? Denk je dat het lukt als ik een heel dunne glasplaat gebruik?

Anders moet ik toch echt op zoek naar kwartsglas...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Anders moet ik toch echt op zoek naar kwartsglas...
Ik ben bang van wel. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Ik ben bang van wel. :D


fijnnnn

weet hier iemand hoe ik aan kwartsplaat kom? -.- ik heb al gezocht op internet, maar kan niks vinden

Berichten: 582

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Anders moet ik toch echt op zoek naar kwartsglas...


Heb ook wat rondgekeken op internet, maar ik vind zo niet meteen een alternatief... zeker niet voor die kortere (<310-320nm) golflengtes.

Berichten: 39

Re: [scheikunde] substitutie broom/hexaan

Heb ook wat rondgekeken op internet, maar ik vind zo niet meteen een alternatief... zeker niet voor die kortere (<310-320nm) golflengtes.
Nee he? Echt vervelend. Ik heb de hele middag ook al zitten zoeken met de assistente van scheikunde... Nja ik ga wel ff overleggen met m'n leraar enzo, ik kom er wel uit :D

bedankt!

Reageer