[fysica] oefening vrije val

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[fysica] oefening vrije val

Ik moet voor fysica een vraagstuk oplossen:

Je laat een munstuk in een put vallen. Hoe diep is de put als je weet dat je het vallen van het munstuk 1,50 s hoort nadat het is gevallen. (De snelheid van het geluid in lucht is 340 m/s) (Oplossing: 10,6 m)

Hieronder zie je mijn berekeningen:

Gegeven: t=1,50s v(geluid)=340 m/s g=9,81

Gevraagd: y=?

Oplossing:

y= g· t2÷2

y= 9,81·(1,50)2÷2

y= 11,0 m

--------------------

v= x÷t

t= x÷v

t= 11,0 m÷340 m/s

t= 0,03 s

De tijd wanneer je het muntstuk hoort vallen - de tijd van het geluid

1,50s - 0,03s = 1,47 s

--------------------

* y= g· t2÷2

y= 9,81·(1,47)2÷2

y= 10,6

Zoals je kan zien kom ik juist uit maar wanneer ik de oplossing aan de leerkracht laat zien zegt hij dat ik een denkfout heb gemaakt (hij zei dat ik niet 1,50 s mocht invullen in de formule : y= g· t2÷2) , ik zit nu al een tijdje te zoeken naar wat ik dan fout doe . Zou iemand mij misschien kunnen vertellen welke fout ik maak.

Berichten: 582

Re: [fysica] oefening vrije val

Het muntstuk raakt de grond niet pas op t=1,50s; jij HOORT het muntstuk vallen na 1,50s.

Om te weten hoe diep de put is moet je dus t=1,50s-(11m)/(340m/s) invullen en NIET t=1,50s. Op het tijdstip t=1,50s ligt je munt al op de grond, en op dat tijdstip kan je dus eigenlijk de formule voor vrije val niet meer toepassen!

Berichten: 4.246

Re: [fysica] oefening vrije val

Ik heb het nagerekend en jouw antwoord klopt niet met het exacte antwoord. Dat jij er zo op uitkomt is denk ik toeval...

Jij bent zeker klasgenoot van iris?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: [fysica] oefening vrije val

Zoals je kan zien kom ik juist uit
Nee, je komt NIET juist uit. Door afrondingen kom je (in dit geval toevallig) heel erg in de buurt uit van het juiste antwoord.

Gegeven: t=1,50s v(geluid)=340 m/s g=9,81

Gevraagd: y=?

Oplossing:

y= g· t2÷2

y= 9,81·(1,50)2÷2

y= 11,0 m

Hier ga je er van uit dat de munt 1,5 s valt. Dat doet hij niet. Jouw antwoord 11 m is dus niet correct.

--------------------

v= x÷t

t= x÷v

t= 11,0 m÷340 m/s

t= 0,03 s

Hier doe je dan net of die 11 m klopt, en bereken je een tijd voor je geluid

De tijd wanneer je het muntstuk hoort vallen - de tijd van het geluid

1,50s - 0,03s = 1,47 s

Die 0,03 s heb je benaderd, en hierop pas je je (val)tijd aan. Zo krijg je een aardige benadering in dit geval, MAAR ALLEEN OMDAT DE PUT NIET ZO DIEP IS. Als je ditzelfde sommetje maar dan voor een totale tijd van bijv 10 seconden zó probeert op te lossen ga je hopeloos de mist in. Hier heb je geluk omdat de gemiddelde snelheid tijdens het vallen niks voorstelt t.o.v. de geluidssnelheid.

--------------------

1,5 s = valtijd + geluidstijd
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [fysica] oefening vrije val

Op internet vond ik deze site: fysica vrije val Het is eigenlijk helemaal hetzelfde vraagstuk maar dan hebben zij als snelheid van het geluid in lucht: 343m/s en ik heb 340 m/s.

Op die website gebruiken ze de volgende formules:

Afbeelding

Maar ik begrijp niet hoe ze aan die 9,8 m/s2 komen... Dat is toch de versnelling, maar de versnelling is toch 0 want de snelheid van het geluid is constant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [fysica] oefening vrije val

Ja, een beetje verwarrend.

Gebruik de formules:
\(y=\frac{1}{2}\cdot g \cdot t_1^2\)
\(y=v_{geluid}\cdot t_2\)
\(t_1+t_2=1,5\)
Gebruik je eigen gegevens.

Is dan duidelijk wat y, t1 en t2 voorstellen?

Reageer