Springen naar inhoud

Een goed strontiumdieet

• Log in om te kunnen reageren

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2008 - 21:33

Ik las zonet dat Strontium de plaats kan innemen van calcium in het skelet zonder negatieve bijwerkingen (aldus wiki tenminste). Dit zou tevens voor versterking van de botten zorgen als men een stabiele isotoop gebruikt. Dan vraag ik me af: waar blijven de Strontiumvoedingssupplementen? Of zijn er bijwerkingen die men op wiki verzwegen heeft. Ik heb iets gevonden over een aandoening bij zeer hoge dosissen door een binding met een enzym, maar dat zou je ook van verschillende vitaminen kunnen zeggen (schadelijk in hoge dosissen). Sterkere botten lijkt me alleszins een reclameslogan die zou aanslaan, in de trend van "MAGNESIUM!" en "SELENIUM!".

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 11:38

Ik las zonet dat Strontium de plaats kan innemen van calcium in het skelet zonder negatieve bijwerkingen (aldus wiki tenminste). Dit zou tevens voor versterking van de botten zorgen als men een stabiele isotoop gebruikt. Dan vraag ik me af: waar blijven de Strontiumvoedingssupplementen? Of zijn er bijwerkingen die men op wiki verzwegen heeft. Ik heb iets gevonden over een aandoening bij zeer hoge dosissen door een binding met een enzym, maar dat zou je ook van verschillende vitaminen kunnen zeggen (schadelijk in hoge dosissen). Sterkere botten lijkt me alleszins een reclameslogan die zou aanslaan, in de trend van "MAGNESIUM!" en "SELENIUM!".

Strontium wordt in een zoutvorm (strontiumranelaat) reeds toegepast bij vrouwen met postmenopauzale osteoporose.
De veiligheid van het gebruik van strontiumranelaat bij kinderen, adolescenten en op een lange termijn is nog niet aangetoond.
Als je strontium in voedingssupplementen gaat verwerken wordt het op een gegeven moment erg lastig om te
voorkomen dat deze groepen het niet gaan gebruiken (of je moet het op recept uitgeven waardoor je je doel
voorbij schiet; het wordt dan meer een medicijn) of dat mensen het op langere termijn gaan gebruiken.
Strontium heeft ook veel meer bijwerkingen dan gewoon calcium;

Calcium in de vorm van calciumcarbonaat:

Maag-darmirritatie, obstipatie, flatulentie en oprispingen. Bij hogere doses hypercalciemie.

Strontium in de vorm van strontiumranelaat:
Vaak (1-10%): misselijkheid, diarree, hoofdpijn, dermatitis, eczeem, bewustzijnsstoornissen, geheugenverlies.
Soms (0,1-1%): veneuze trombo-embolie (VTE), epileptische insulten, verhoging creatinekinase (> 3◊ de bovengrens van de normaalwaarde).
Zeer zelden (< 0,01%): braken, buikpijn, irritatie mondslijmvlies, eventueel met stomatitis en/of ulceraties, overgevoeligheidsreacties (huiduitslag, pruritus, angio-oedeem).

In Amerika wordt strontium al wťl verwerkt in voedingssupplementen in de vorm van strontiumcarbonaat. Hier heb ik
echter geen gegevens over kunnen vinden, omdat er gewoon te weinig over bekend is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 18:45

Een zeer gepaste opmerking van anusthesist.

Merk op dat osteoporose ontstaat doordat calcium wordt ontrokken aan het beendergestel. Een reden daarvoor is dat calcium een rol speelt in zenuwprikkeloverdracht. Er zijn 3 principes om osteoporose te voorkomen: ten eerste het berijken van een optimale piekbotmassa en ten tweede moet de inname van voldoende calcium gegarandeerd worden. Ten laatste moet de inname van vit. D voldoende zijn.

Indien men aan deze 3 criteria voldoet, zie ik geen reden om te supplementeren.

Persoonlijk heb ik vele twijfels over het gebruik van strontium. Indien er calciumtekort is voor bijvoorbeeld zenuwprikkeloverdracht, gaat het lichaam calcium ontrekken aan het beendergestel. Indien dat calcium is vervangen door strontium, dan heeft men m.i. een probleem, aangezien strontium voor zenuwprikkeloverdracht nutteloos is. Misschien hoort dit voorbeeld wel tot de ongekende langetermijnseffecten.

Veranderd door Jona444, 24 september 2008 - 18:46

Its supercalifragilisticexpialidocious!

jean-jacques

jean-jacques

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2008 - 19:43

Had in m'n favorieten nog artikel staan ivm osteoporose en strontiumranelaat, zie:
http://users.telenet...Pmenoposteo.htm
ben overigens van mening dat osteoporose niet zozeer een tekort aan calcium is.
Als voedingssupplement is het verkrijgbaar in belgie bij servier(protelos).

Veranderd door jean-jacques, 21 oktober 2008 - 19:50

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures