Springen naar inhoud

[Techniek] zelf tandwiel maken

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 01 mei 2005 - 21:25

ik wil voor een 'knutsel' opdracht zelf twee tandwielen maken van karton die in elkaar kunnen draaien ( 1 grote en een kleine) ik heb dit al geprobeerd maar bij het draaien liep het systeem vast. waar moet ik op letten zodat het wel draait, ik zag op een foto dat de uiteinden een beetje naar elkaar toe gebogen staan, dit had ik niet gedaan, en is er een verhouding tussen de 'uitsteeksels' en de ruimte tussen deze úitsteeksels?
En moeten de uitsteeksel dezelfde maat hebben als de tussenruimte?
Ik hoop dat iemand me kan helpen zodat ik het wiel niet zelf hoef uit te vinden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jort

Jort

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2005 - 08:18

HEt maken van echte tandwielen wordt gedaan volgens allerlei nen/iso-richtlijnen. daar kun je echter weinig mee, maar er zijn best boeken te vinden die goede ontwerprichtlijnen geven. [Zoals Roloff Matek, machineonderdelen]

Nu wordt jouw tandwiel van karton, dus wat jij nodig hebt is geen constructierichtlijn, maar een aantal tips:

-Zorg voor voldoende brede tandwielen, lijm desnoods een aantal lagen karton op elkaar. Dit zorgt nl voor een betere stabiliteit op de as. Ik zou geen golfkarton gebruiken trouwens.
-Besteed veek zorg aan de tandjes: maak geen driehoekjes die precies in elkaar grijpen, dat werkt niet. Zorg dat de bovenkant van de tandjes iets is afgerond, en laat twee tanden die op elkaar ingrijpen, dit ongeveer zo doen:

Geplaatste afbeelding

Bij karton zou je best wat meer open ruimte tussen de tandjes mogen hebben, dan weet je zeker dat het goed loopt.
aha!

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2005 - 22:02

Het is inderdaad belangrijk dat er een goede curve aan de top van de tand zit. Wees ook niet te krap met de speling die je tussen tanden laat.. als je het van karton maakt, kan het nooit een hoge nouwkeurigheid hoeven te hebben.
Komen er grote krachten op? Hoe groot maak je het tandwiel (in diameter en breedte)?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures