Springen naar inhoud

[natuurkunde] doppler verschuiving

• Log in om te kunnen reageren

PascalR

PascalR

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 07:51

Hallo allemaal,

Als een doppler verschuiving wordt waargenomen waarbij de golflengte van een object wat van de observer afbeweegt 600nm is en de golflengte van een object wat naar de observer toe beweegt 500nm is (het object beweegt in beide gevallen even snel), mag je dan aannemen dat de ware golflengte precies in het midden ligt (550nm)?

Mvg,
Pascal

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2008 - 09:43

denkvoorbeeldje:

een ambulance nadert je met de halve geluidssnelheid 170 m/s. Hij zendt een sirenegeluid uit van 1200 Hz. Welke frequentie hoor je?

een ambulance verwijdert zich van je met de halve geluidssnelheid 170 m/s. Hij zendt een sirenegeluid uit van 1200 Hz. Welke frequentie hoor je?

:D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

PascalR

PascalR

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2008 - 09:54

nee ok dan is het duidelijk, ik verwachtte de opdracht moeilijker daarom twijfelde ik :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2008 - 10:01

En wat is dan jouw conclusie omtrent het door jou gestelde probleem?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

PascalR

PascalR

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2008 - 17:25

En wat is dan jouw conclusie omtrent het door jou gestelde probleem?

Nouja, het ging hier om een relativistisch doppler effect, dus ik heb de roodverschuiving uitgedrukt in termen van de blauwverschuiving en vervolgens de ware golflengte bepaald (en de snelheid van het object, wat de vraag was). In ieder geval bedankt!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2008 - 23:02

Da's nog steeds niet het antwoord op mijn vraag. Uit je eerste reactie op mijn denkvraagje rijst bij mij de gedachte dat je alsnog fout bezig bent.

PascalR

PascalR

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2008 - 23:34

Die vraag was niet van toepassing aangezien het om een relativistische dopplerverschuiving ging, mijn fout dat ik dit was vergeten te vermelden, excuses daarvoor. Ik was echter niet fout bezig, de opdracht is inmiddels al nagekeken en was helemaal goed :D

Toch maar even omdat ik je hulp uiteraard waardeer: het antwoord op jouw vraag kan gevonden worden door de frequentie van de ambulance te vermenigvuldigen met de voortplantingssnelheid van de geluidsgolf gedeeld door diezelfde snelheid +- de snelheid van de ambulance :P

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2008 - 23:55

Newtoniaans ligt de waarheid dus niet in het midden (letterlijk bedoeld hier). Relativistisch zou ik er eens nader naar moeten kijken. Maar je zegt dat je er met zekerheid uit bent, dus ..... :D

Victor

Victor

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2008 - 08:33

Newtoniaans ligt de waarheid dus niet in het midden (letterlijk bedoeld hier). Relativistisch zou ik er eens nader naar moeten kijken. Maar je zegt dat je er met zekerheid uit bent, dus ..... :D

Ja is vreemd, niet? Newtoniaans ligt de waarheid niet in het midden, maar als je met lichtgolven werkt, dan weer wel!
Oh het universum is o zo boeiend! :P
Only an optimist can see the nature of suffering

PascalR

PascalR

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2008 - 10:08

Nouja, toen ik rekende met een ware golflengte van 550nm kwam ik op een snelheid van 0.09c, toen ik de snelheid uitdrukte in de 2 verschillende verschuivingen kwam ik op een snelheid van 0.09090909c. Kan een kwestie van afronding zijn (weet niet meer of ik bij de eerste berekening iets afgerond heb), ligt de "waarheid" bij lichtgolven altijd in het midden?

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2008 - 15:07

PascalR, zo te zien aan je vraag studeer jij ook natuurkunde aan de UU, klopt dit? :D
Omdat de functie om de dopplerverschuiving te berekenen niet lineair is, kunnen we niet zomaar 550nm zeggen. Ik kwam uit op een waarde van 547nm als ik me niet vergis..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

PascalR

PascalR

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 september 2008 - 16:59

ja klopt, of eigenlijk liberal arts & sciences met een hoofdrichting natuurkunde maar dat komt op hetzelfde neer :P zit de hele natuurkunde faculteit op wetenschapsforum? :D

ik heb overigens de ware golflengte uiteindelijk niet meer berekend omdat dat niet echt nodig was voor de vraag dus zou niet weten of ik ook uitkwam op 547nm, maar het lijkt iig wel een aannemelijk antwoord

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2008 - 17:08

Ja is vreemd, niet? Newtoniaans ligt de waarheid niet in het midden, maar als je met lichtgolven werkt, dan weer wel!

toch niet dus.....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures