geeuwen

Moderator: ArcherBarry

geeuwen

Weet iemand waarom we geeuwen en waar de geeuw ontstaat. Ik weet dat we geeuwen bij een gebrek aan zuurstof in de hersenen, maar waarom heb je een zuurstoftekort als iets saai is bijvoorbeeld. Er wordt ook wel eens gezegd dat je geeuwt als je honger hebt, klopt dat? En onstaat die geeuw dan in onze hersenen?

Bedankt voor een antwoordje.

H23

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: geeuwen

extra zuurstof stoot zodat die arme hersenen toch nog de nodige energie zouden hebben om toch nog de laatste zinnen van de pastoor te kunnen verstaan. Soort choke functie. De reden dat we geeuwen als anderen dit had ook een reden maar die ontglipt me voor het moment.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: geeuwen

In de hersenen zit een stukje dat vooral gebaseerd is op na-apen. Dit wordt heel erg gestimuleerd als je iemand ziet geeuwen. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om dingen na te doen (waarom bestaat er anders mode?) Dus als je iemand ziet geeuwen, gaat dat stukje werken en ga jij ook geeuwen. Het is dus een na aap reactie.

Geeuwen doe je geloof ik niet als je honger hebt, maar juist moe. Om zo die extra zuurstog binnen te krijgen die extra energie maakt die je juist nodig hebt. :shock:

Berichten: 43

Re: geeuwen

Ik heb weleens gelezen dat als je moe bent langzamer gaat ademen, hierdoor krijg je zuurstoftekort. Dit overschrijdt dan een drempelwaarde en je autonome zenuwstelsel zorgt via een geeuw voor extra zuurstof. Wat de saaie film (of een saaie les) betreft, ik denk dat je door verveling vermoeidheidsverschijnselen gaat vertonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: geeuwen

Heeft iemand dan een verklaring voor het feit dat ik spontaan begin te geeuwen wanneer ik tijdens het shoppen een winkel binnen ga??

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: geeuwen

Pimmie schreef:In de hersenen zit een stukje dat vooral gebaseerd is op na-apen. Dit wordt heel erg gestimuleerd als je iemand ziet geeuwen. Mensen hebben nou eenmaal de neiging om dingen na te doen (waarom bestaat er anders mode?) Dus als je iemand ziet geeuwen, gaat dat stukje werken en ga jij ook geeuwen. Het is dus een na aap reactie.

Geeuwen doe je geloof ik niet als je honger hebt, maar juist moe. Om zo die extra zuurstog binnen te krijgen die extra energie maakt die je juist nodig hebt.   :shock:


Ja dat klopt! Wist je trouwens dat je alleen meegeeuwt met iemand die je mag.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: geeuwen

Heeft iemand dan een verklaring voor het feit dat ik spontaan begin te geeuwen wanneer ik tijdens het shoppen een winkel binnen ga??
verandering lucht: koud --> warm
Ja dat klopt! Wist je trouwens dat je alleen meegeeuwt met iemand die je mag.
idem voor "kietelen", dat gaat ook enkel bij personen die je mogen
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: geeuwen

Heeft er iemand een verklaring voor dat als ik zing, dat ik dan ineens moet gapen.

En als ik in een wiskundeles zit, heb ik dat ook vaak :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: geeuwen

Heeft er iemand een verklaring voor dat als ik zing, dat ik dan ineens moet gapen


misschien is je ademtechniek niet juist. en krijg je tijdens het zingen niet genoeg zuurstof.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Re: geeuwen

Wist je dat als GEEUWT er geen zuurstof naar je longen gaat maar dat de hersenen het zelf meteen opnemen. Vandaar dat je MOND ook zover opengaat.

Re: geeuwen

mijn beste mainman..

Er bestaat geen andere manier om zuurstof in het menselijk lichaam te transporteren dan een deel van het geinhaleerde via de longblaasjes in het bloed op te nemen.

Het staat U vrij om een met zuurstof gevulde ballon te nuttigen, maar daar ga je weinig plezier aan hebben.

In de serie 'wist je dat ?'..nog het volgende;

Wist je dat tijdens het lopen een deel van de hartfunctie wordt overgenomen door de contracterende bilspier op een manier dat het moeilijk naar boven te pompen bloed naar boven wordt 'geperst'

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: geeuwen

Dit is echt serieus bedoeld. Als ik dit allemaal lees moet ik ook geeuwen hoe komt dat?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: geeuwen

Dat heeft iets met empathie te maken. Mensen met een weinig empatisch vermogen zullen niet gapen als iemand anders gaapt.

Autisten zul je nooit iemand zien na-gapen bijvoorbeeld.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: geeuwen

Ik moet ´s morgens altijd erg gapen :shock: . Is dat vermoeidheid ofzo? Ookal lijkt me dat raar want dan heb je net een hele nacht rust gehad.

Berichten: 150

Re: geeuwen

In de Volkskrant van morgen (23 oktober) staat een beschrijving van een promotieonderzoek over geeuwen. De relatie met erotiek lijkt ver gezocht maar wordt toch gelegd.

Reageer