[natuurkunde] Zonne energie in brandstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Zonne energie in brandstof

hallo,

ik had een vraag.

ik wil graag doormiddel van een experiment de hoeveelheid energie in xgram fossiele brandstof uit rekenen.

Hoe moet dit? of is het mogelijk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [natuurkunde] Zonne energie in brandstof

Om nauwkeurig verbrandingswarmtes te bepalen gebruikt men in de praktijk een bomcalorimeter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Calorimeter
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] Zonne energie in brandstof

Hoi allereerst welkom bij het forum. In het vervolg als je een topic plaatst vergeet dan niet het vak voor de titel te plaatsen omdat die je helpt bij het beantwoorden van je vraag. Mensen die iets van het onderwerp afkomen kunnen dan snel je onderwerp vinden en mensen die er niets vanaf weten blijven dan weg.

Het is zeker mogelijk. Je hebt een calorie meter nodig. Wat je zou kunnen doen als je niet bij zo'n callorie meter kan, is een bekerglas met water vullen en daaronder je brandstof plaatsen en die laten ontbranden. Deze zal dan het water verwarmen. Als er veel energie in de brandstof zit, zal het het water veel verwarmen en anders maar een beetje. Per graad dat je een gram water verwarmt heb je 4.2 Joule nodig onder normale omstandigheden. Dus als je 100mL water hebt (ongeveer 100 gram afhankelijk van je temperatuur) en je verwarmt die van 23 graden tot 43 graden dan zat er 4.2 * 100 * 20 Joule warmte in je brandstof.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] Zonne energie in brandstof

Bedankt voor het antwoord,

het is duidelijk, maar ik heb nog wel een probleem.

Op welke manier moet ik elke stof verbranden.

En in welke opstelling welk materiaal etc.

ik wil de hoeveelheid energie bepalen in:

-turf

-steenkool

-bruinkool

-houtskool

-benzine

-diesel

-ethanol

Alvast bedankt,

Reageer