Springen naar inhoud

[natuurkunde] sporen cd

• Log in om te kunnen reageren

anneloes

anneloes

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2008 - 16:33

hoi,

Wij hebben vandaag een practicum gehad waarbij we de afstand tussen de sporen op een cd moeten berekenen.
Volgens mij moeten we dat met de formule voor de tralieconstante, maar daar komt een negatief getal uit.

De meetgegevens:
afstand cd-scherm: 8,0 cm
astand hoofdmaxima-nevenmaxima 1: 4,5 cm
golflengte laser: 633 nm = 633 x 10^-6 m

Hieruit heb ik de hoek berekend met de tangens= overstaande zijde / schuine zijde = 4,5/8= 0,56 => hoek= 29,4 graden.

Deze hoek heb ik ingevuld in de formule voor de tralieconstante (d).

d= (n x labda) / sin hoek= (1 x 633 x 10^-6)/sin 29,4 = -7,01 x 10^-4 m

Volgens mij kan er helemaal geen negatief getal komen uit de tralieconstante....??

Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan???

Alvast heel erg bedankt!
Anneloes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2008 - 16:58

Klein gokje, stond je rekenmachine nog op radialen in plaats van graden? Met radialen krijg je uit die sinus een negatief getal. Anders zou er uit je berekening ook niet een negatief getal moeten komen. Anders heb je wellicht iets met haakjes en je exponent fout gedaan (zit ook een min in bij 10^-6).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

anneloes

anneloes

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2008 - 17:06

ojeee wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb!
schaam schaam schaam...

dan kom ik inderdaad uit opeen positief getal; namelijk 1,29x10^-3 m
Is dat getal niet te groot voor de afstand tussen sporen??
dat is 1,29 mm.....

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2008 - 17:10

Je bent een stuk beter bezig dan je denkt, je bent tenminste na aan het denken en niet zomaar dingen aan het accepteren, dat getuigt van meer slimheid dan de meeste mensen die dom antwoorden in hun rekenmachine kloppen. Als onze mega antwoorder Jan van der Velde hier was, had hij je een dikke pluim gegeven. :D

Ik denk dat je in de war bent met je nanometers. Je hebt 633x10^-6 gezegd, maar het moet zijn 0.633x10^-6 of 633x10^-9 maar niet door elkaar.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

anneloes

anneloes

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2008 - 17:20

wat een slordige fouten achter elkaar... :P

maar dan zou het nu inderdaad wel moeten kloppen, het antwoord lijkt nu in ieder geval ergens op te slaan.

als ik voor labda 633 x 10^-9 m, voor de hoek 29,4 graden en voor n 1 invul, kom ik uit op 1,29*10^-6 m (wat een verrassing :D)

Dat lijkt me geen verkeerd antwoord...

Heel erg bedankt :D !

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2008 - 17:21

Geen probleem. Succes. Blijf vooral terugkomen met goede vragen en als je eens tijd hebt kom langs om anderen te helpen. Je denkt goed over dingen na, laat je niet ontmoedigen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures