[Geschiedenis] Brancardier tijdens de 1e WO.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Geschiedenis] Brancardier tijdens de 1e WO.

Hallo,

Ik ben bezig met wat informatie te vinden over het leven van een brancardier tijdens de 1e WO. Nou als ik dat bij google intyp dan krijg ik alleen maar verkeerde sites toegewezen. Nou vraag ik of jullie nog een paar goede links hebben over dit onderwerp. dus het moet gaan over het leven van een brancardier tijdens de 1e WO. Ik heb al een hoop informatie van mijn bezoek aan het musea in Ieper maar helaas ben ik nog lang niet klaar.

Alvast heel erg bedankt.

Nou ik ga maar weer eens verder aan de slag.

Re: [Geschiedenis] Brancardier tijdens de 1e WO.

appie schreef:Hallo,

Ik ben bezig met wat informatie te vinden over het leven van een brancardier tijdens de 1e WO. Nou als ik dat bij google intyp dan krijg ik alleen maar verkeerde sites toegewezen. Nou vraag ik of jullie nog een paar goede links hebben over dit onderwerp. dus het moet gaan over het leven van een brancardier tijdens de 1e WO. Ik heb al een hoop informatie van mijn bezoek aan het musea in Ieper maar helaas ben ik nog lang niet klaar.

Alvast heel erg bedankt.

Nou ik ga maar weer eens verder aan de slag.
Misschien heb je iets aan deze website. Het gaat over een boek dat is geschreven door Henri Barbusse, "Het vuur".

Toen Henri Barbusse in 1916 "Het vuur" schreef had hij al bijna twee jaar in de loopgraven doorgebracht, eerst als soldaat en daarna als brancardier. Bij het schrijven maakte hij gebruik van de aantekeningen die hij vanaf oktober 1915 had gemaakt. Het resultaat is een indringend getuigenverslag waarin hij een onthutsend beeld geeft van het rauwe soldatenleven, van de barre strijd om het bestaan.

Op deze website kun je een recensie over dit boek lezen en onder aan de pagina staan de uitgever en het ISBN nummer van dit boek:

Henri Barbusse - Het vuur

De Arbeiderspers - ISBN 90-295-0408-0 - prijs € 25,00

Oorlogsdomein deel 4

Re: [Geschiedenis] Brancardier tijdens de 1e WO.

Ik heb ook nog iets gevonden over Jef Renckens; een Belg die diende als brancardier in WOI.

Afbeelding

En dit is zijn levensverhaal.

Re: [Geschiedenis] Brancardier tijdens de 1e WO.

Hartelijk bedankt voor de moeite :shock:

Reageer