Verschil tussen ontvlambaar en brandbaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Verschil tussen ontvlambaar en brandbaar

Hey jongens,

Wie kan mij in 1 zin uitleggen wat het verschil tussen een ontvlambare stof en brandbare stof? Ik weet dat ontvlambare stoffen vluchtiger zijn en dat ze sneller in brand kunnen. Verder weet ik dat bij brandbare stoffen extra energie toegevoegd moet worden om in fik te laten gaan.

In wikipedia staat dat de ontvlambaarheid en brandbaarheid andere termen zijn? Nu snap ik het niet meer!

Ik hoop dat jullie mij verder kunenn helpen,

Groetjes,

Ozgur

Berichten: 218

Re: Verschil tussen ontvlambaar en brandbaar

OssyG schreef:Wie kan mij in 1 zin uitleggen wat het verschil tussen een ontvlambare stof en brandbare stof?

Ozgur
Ik quote:

"flamma·ble n.

Usage Note: Historically, flammable and inflammable mean the same thing. However, the presence of the prefix in- has misled many people into assuming that inflammable means "not flammable" or "noncombustible." The prefix -in in inflammable is not, however, the Latin negative prefix -in, which is related to the English -un and appears in such words as indecent and inglorious. Rather, this -in is an intensive prefix derived from the Latin preposition in. This prefix also appears in the word enflame. But many people are not aware of this derivation, and for clarity's sake it is advisable to use only flammable to give warnings."
[bron: freedictionary.com].

Blijkbaar, maar dit wist ik zelf ook niet, is de betekenis dus hetzelfde. :D

Berichten: 12.262

Re: Verschil tussen ontvlambaar en brandbaar

Het verschil is niet heel hard te definieren, maar 'ontvlambaar' wil normaliter zeggen dat een stof voldoende verdampt om bij kamertemperatuur de damp in lucht te kunnen onsteken. Denk daarvoor aan bijv ethanol, dat je als je het op een schaaltje giet zo aan te steken is.

Brandbaar wil meer zeggen dat iets onder de juiste condities te verbranden is, ofwel kan reageren met zuurstof. Denk daarvoor bijv aan een blok houtskool - verbranden gaat prima, maar zo even aansteken zal niet meevallen.

Het blijft echter een definitiekwestie - een plas benzine zul je in de regel niet zomaar kunnen aansteken, maar zoiets valt toch wel onder het label ontvlambaar.
Victory through technology

Berichten: 61

Re: Verschil tussen ontvlambaar en brandbaar

In het chemiekaartenboek wordt het verschil tussen brandbaar etc uitgelegd:
indien vlampunt beneden 21C is, dan is het "zeer brandgevaarlijk",
is het vlampunt tussen 21 en 55C, dan is het "brandgevaarlijk"
"brandbaar" wordt gebuikt voor alle andere brandbare vloeistoffen en vaste stoffen
"moeilijk brandbaar" wordt gebruikt als een stof de brand zelf moeilijk kan onderhouden
dan is er nog "niet brandbaar, maar bevordert brand bvan andere stoffen" en "niet brandbaar".

Hoop dat dit meer duidelijkheid geeft.

Reageer