[scheikunde] titratiecurve van een h3po4 met naoh

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] titratiecurve van een h3po4 met naoh

Ik heb een vraag over de titratiecurve van 10,0 mL fosforzuuroplossing met 0,0500 M natronloog.

De vraag was dat we de beginconcentratie van de fosforzuuroplossing moesten bepalen aan de hand van de titratiecurve.

De titratiecurve zag er als volgt uit:

- Bij 0 mL NaOH is de pH = 1,7

- Bij 4,0 mL NaOH is de eerste equavalentiepunt bereikt

- Bij 9,0 mL NaOH is de tweede equevelentiepunt bereikt
Titratiecurve.png
Titratiecurve.png (12.93 KiB) 838 keer bekeken
Ik had twee manieren bedacht op de beginconcentratie te berekenen (ik stel de fosforzuurconcentratie gelijk aan x):

Manier 1: Aan de hand van het begin pH:

De pH is 1,7

Het evenwicht is dan: H3PO4 :D H2PO4- + H+

Via de evenwichtsvoorwaarde stel ik de volgende formule op:

(10-1,7)2

(x-10-1.7) = 6.9x10^-3

dan kom ik uit op x = concentratie fosforzuur = 0,08 M

Manier 2: Aan de hand van de eerst zuurbase reactie

Hierbij reageert 4 mL 0,050 M NaOH met fosforzuur om de eerste proton af te plukken

dit komt dan neer op 0,0002mol NaOH dus er zit 0,0002 mol fosforzuur in 10 mL.

Dan kom ik op een concentratie van 0,02 M fosforzuur

Mijn vraag is waarom ik op zo'n groot verschil in uitkomsten kom??

Berichten: 474

Re: [scheikunde] titratiecurve van een h3po4 met naoh

[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] titratiecurve van een h3po4 met naoh

Beste S00ners allereerst hartelijk welkom. Zoals je gezien hebt hebben we je andere topic op slot gedaan. Dit is omdat twee dezelfde topics openen niet is toegestaan. Wellicht vond je het onduidelijk waar je het topic moest openen, hier bij huiswerk is de goede plek. Twee dezelfde topics openen maakt het voor jezelf ook onduidelijk omdat twee discussies door elkaar gaan lopen en je moet twee topics bijhouden. Verder als je iets post in huiswerk, moet je even de vaknaam tussen blokhaken voor je topic titel zetten zoals [scheikunde], wellicht heb je gezien dat bijna alle andere topics dat ook hebben. Dus hou je daar aan, want dat is ook voor jezelf handig. Mensen die iets van scheikunde weten komen langs en mensen die onwetend zijn bljven weg, zo scheelt het voor iedereen tijd, en wordt je beter geholpen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 311

Re: [scheikunde] titratiecurve van een h3po4 met naoh

Je 2de resultaat is veel correcter. Je pH-meter werkt niet nauwkeurig in zo'n zuur gebied, dit door effecten op het semi-permeabel membraan. Ook moet deze nét gekalibreerd worden, anders kan het wel tot een halve pH-eenheid schelen. Het is ook daarom dat men titreert, een pH-meting is alles behalve nauwkeurig! Men zou ook moeten rekening houden met activiteiten van het zuur...die een nauwkeuriger verband legt tussen pH en concentratie.
s00ners schreef:De titratiecurve zag er als volgt uit:

- Bij 0 mL NaOH is de pH = 1,7

- Bij 4,0 mL NaOH is de eerste equavalentiepunt bereikt

- Bij 9,0 mL NaOH is de tweede equevelentiepunt bereikt
Wat'k niet snap is dat je 4.0ml toevoegt om 1 proton te neutraliseren, en vervolgens (9,0-4,0)ml=5ml toevoegt om het tweede proton te neutraliseren, terwijl er evenveel 2de protonen zijn als 1ste. Helemaal zeker ben'k niet, maar misschien door je (basische?) indicator of andere reagentia die op voorhand al een paar 1ste H's afpakken. Volgens mij is het aantal ml tussen het 1ste en 2de equivalentiepunt nauwkeuriger...dus met 5ml. => concentratie= 0.025M fosforzuur.
Only an optimist can see the nature of suffering

Reageer