Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 78

Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Omdat ik op het www geen voldoende verklaring kan vinden probeer ik het hier :D

ik heb gelezen in een artikel over onstaan van zwarte gaten dat voor een fysicus rond elkaar draaien hetzelfde is als botsen... vb: twee sterren botsen = twee sterren draaien rond elkaar.

zou iemand me dat kunnen verklaren? :P

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Over het algemeen smelten sterren samen als ze in botsing met elkaar komen (of ze ontploffen).

In het eerste geval ontstaat er dan een grotere ster die sneller sneller opbrandt en eerder aan zijn eind zal komen.
vb: twee sterren botsen = twee sterren draaien rond elkaar.
Volgens mij heb je het hier over een dubbelster. Een dubbelster ontstaat echter heel anders:

Om ieder van de twee componenten van een dubbelster bevindt zich een gebied waarin een deeltje door de zwaartekracht gebonden is aan die ster. Zo'n gebied wordt de Roche-lob van de ster genoemd. Zolang het oppervlak van een ster binnen zijn Roche-lob blijft, blijft het gas dus gebonden aan de ster. Wanneer de ster echter opzwelt, bijvoorbeeld doordat de ster een rode reus wordt, kan deze zijn Roche-lob vullen. De ster zal dan in veel gevallen zijn gas overdragen aan zijn begeleider. Dit wordt materie-overdracht in een dubbelster genoemd. --Wikipedia

Als dit niet het antwoord is waar je op hoopte, of je vraag is niet voldoende beantwoordt, dan zul je je vraag wat specifieker moeten stellen, want hij is (mij) niet helemaal duidelijk :D .
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Gisteren ben ik met mijn klas naar de sciencetunnel in Hasselt geweest. Daar sprak een vrouw van de UH over het ontstaan van zwarte gaten door twee sterren die botsen, maar in een simulatie draaiden de twee sterren rond elkaar.

Toen ik haar vroeg waarom ze niet letterlijk botsen, maar beiden draaiden rond eenzelfde punt en gassen uitwisselen voordat ze een zwart gat worden, antwoordde zij me dat dat voor een fysicus hetzelfde was en daarmee was de kous af... en de rondleiding gedaan en ze verdween opeens voor ik meer uitleg daarover kon vragen.

en daarom post ik hier, dat is alles wat ik erover weet.

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Wat stompzinnig. Wellicht dat het eindresultaat hetzelfde is. Als twee sterren rond elkaar draaien en alsmaar energie uitwisselen zullen ze steeds minder energie behouden en op een gegeven moment in elkaar storten. Verder is de kans dat twee sterren direct, vol in het midden, tegen elkaar botsen natuurlijk heel erg klein. Dus ik denk dat het misschien daarvan komt. Er zit altijd wel een draaiende component in de beweging en het resultaat zal hetzelfde zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 311

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Denk ik ook... het resultaat van die 2 sterren die vlak naast elkaar scheren is hetzelfde als moesten ze botsen: ze blijven aan elkaar vast, en na verloop van tijd vormen beide omstandigheden een zwart gat.

In een kernreactor gebeurt hetzelfde: het is de bedoeling dat een neutron met de kern botst. De kans hiertoe is extreem klein. Maar als een neutron vlak naast de kern vliegt, zal hij ook gevangen worden. Men spreekt in beide gevallen van een botsing.
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

dank je, jullie verklaring lijkt me wel correct als ik erover nadenk... :P

ja ik vind het ook nogal stompzinnig, maar misschien kende ze zelf de verklaring niet.

nu had ik nog een vraag, tijdens de rondleiding zei ze en passant (alsof dat zo logisch is voor een 16 jarige :D ) "de maan valt naar de aarde."

Nu heb ik er eventjes over gedacht en het lijkt me dat ik een redelijke verklaring heb: de maan heeft veel kinetische energie die ervoor zorgt dat de maan wordt door haar energie weggeslingerd (middelpunt vliedende kracht niet?), maar door de gravitatiekracht van de aarde wordt ze vastgehouden, wat haar in een baan om de aarde houdt...

dus: als de maan niet genoeg kinetische energie meer heeft zal ze werkelijk neerstorten, ooit ;)

Dit lijkt voor mij een correcte verklaring, maar is het ook werkelijk zo of is er nog iets anders aan het werk?

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Ik denk dat je heel goed bezig bent, dat zijn de twee krachten die tegen elkaar werken. Je zou het misschien ook zo kunnen zien, stel je voor dat je op de Mount everest staat, en je gooit een bal heel ver weg, dan komt hij misschien onderaan de berg terrecht. Stel je nou voor dat je nog harder gooit en een nog grotere beginsnelheid meegeeft. Dan komt hij misschien in Alaska terecht, en als je nou heel hard gooit, dan heb je dat de bal steeds om de aarde heen valt, wellicht dat ze dat bedoelt, want zo kijken veel natuurkundigen ertegenaan. Je gooit zo ver, dat de steen wel wil vallen, maar hij valt steeds om de rand van de cirkel als je begrijpt wat ik bedoel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

hmm dat is een leuke om even te over na te denken :D

alvast bedankt

Berichten: 32

Re: Waarom is botsen = rond elkaar draaien

Hey,

Ik had een vraagje... Stel je hebt twee sterrenstelsels die op elkaar afkomen. Botsen die dan letterlijk met elkaar, zodat je het kan zien als dat de sterren tegen elkaar botsen en de gassen ertussen? Of moet je het meer zien dat de sterrenstelsels rondjes om elkaar gaan draaien en dan energie uitwisselen en dat je dan 1 grote sterrenstelsel over hebt?

groetjes

Reageer