[scheikunde]stockoplossing en verdunning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde]stockoplossing en verdunning

Hoi

Zou iemand mij kunnen uitleggen in stappen hoe ik de stockoplossing kan maken van 10 mM als ik bijv. 6,35 mg nicotine afweeg en de molmassa van nicotine 462,4 is. En hier vandaan (van de stock) moet ik het weer tot 10 uM verdunnen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde]stockoplossing en verdunning

Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp, Dat is alleen mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de HUISWERKBIJSLUITER

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 311

Re: [scheikunde]stockoplossing en verdunning

Je veranderlijke moet het gewicht zijn. Anders zul je in plaats van pipetten, de minder nauwkeurige buret moeten gebruiken. Je kan kiezen, ofwel wil je 10mM in 1 liter oplossen, dan moet je 10mmol*462,4g/mol=4,6240g afwegen. Dit zijn 5 beduidende cijfers bij een analytische balans. Zijn 4 beduidende cijfers voldoende, kun je ook 0,4624g afwegen en aanlengen tot 100ml.
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde]stockoplossing en verdunning

stockoplossing kan maken van 10 mM als ik bijv. 6,35 mg nicotine afweeg en de molmassa van nicotine 462,4 is.
10 mM betekent 0,01 mol/L.

6,35 mg = 0,00635 g

molmassa = 462,4 g/mol

let even op je eenheden (altijd goeie truuk in stoichiometrische problemen, het is slechts simpel rekenwerk, let maar op)
\(\frac{0,00635}{462,4} \ \ \frac{g}{\frac{g}{mol}} = x\ mol \)
zie je dat je door het breukenrekenwerk op deze manier de eenheid mol overhoudt?

zelfde truuk voor de volgene stap:
\(\frac{x}{0,01} \ \ \frac{mol}{\frac{mol}{L}} = y\ L \)
zie je dat je door het breukenrekenwerk op deze manier de eenheid L(iter) overhoudt?

Dus door 0,00635 g nicotine op te lossen in y L water heb je een stockoplossing van 10 mM
En hier vandaan (van de stock) moet ik het weer tot 10 uM verdunnen.
stel je nu voor dat je 1 L verdunning 10 µM (=10 µmol/L) wil hebben (rekent makkelijk)

in 1 L stock zit 0,01 mol nicotine

je hebt maar 0,00001 mol nicotine nodig in een liter, dat is een duizendste deel van wat er in een liter stockoplossing zit.

neem dus 1 mL (een duizendste liter) stock en vul aan tot 1 L (opletten, hoeveel mL water moet je dan toevoegen?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [scheikunde]stockoplossing en verdunning

Jan van de Velde schreef:10 mM betekent 0,01 mol/L.

6,35 mg = 0,00635 g

molmassa = 462,4 g/mol

let even op je eenheden (altijd goeie truuk in stoichiometrische problemen, het is slechts simpel rekenwerk, let maar op)
\(\frac{0,00635}{462,4} \ \ \frac{g}{\frac{g}{mol}} = x\ mol \)
zie je dat je door het breukenrekenwerk op deze manier de eenheid mol overhoudt?

zelfde truuk voor de volgene stap:
\(\frac{x}{0,01} \ \ \frac{mol}{\frac{mol}{L}} = y\ L \)
zie je dat je door het breukenrekenwerk op deze manier de eenheid L(iter) overhoudt?

Dus door 0,00635 g nicotine op te lossen in y L water heb je een stockoplossing van 10 mM

stel je nu voor dat je 1 L verdunning 10 µM (=10 µmol/L) wil hebben (rekent makkelijk)

in 1 L stock zit 0,01 mol nicotine

je hebt maar 0,00001 mol nicotine nodig in een liter, dat is een duizendste deel van wat er in een liter stockoplossing zit.

neem dus 1 mL (een duizendste liter) stock en vul aan tot 1 L (opletten, hoeveel mL water moet je dan toevoegen?)
He Thnxx denk dat ik er nu wel een beetje uitkom! Trouwens is het antwoord dan 999 mL water toevoegen ?? Hoop dat het goed is .... :D hahah

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde]stockoplossing en verdunning

Hou je dat eenhedenrekenen in de peiling? Da's áltijd de oplossing, als je daar een beetje handig in bent......

en ja, 999 mL water toevoegen aan 1 mL stock.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer